Vedlegg: Brev fra Kommunal- og regionaldepartementet v/statsråden til kommunalkomiteen, datert 24. mars 2003
Vi viser til Kommunalkomiteens brev av 21.02.2003 vedrørende ovennevnte.
Kommunalkomiteen ber om Kommunal- og regionaldepartementets vurdering av Dok. 8:56 (2002-2003) Privat forslag fra stortingsrepresentantene Karita Bekkemellem Orheim, Eva M. Nielsen, Reidar Sandal og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen om tiltak for å bedre den økonomiske situasjonen for kirkene. Kommunal- og regionaldepartementet har innhentet en vurdering fra Kultur- og kirkedepartementet av forslaget.
I forslaget er Regjeringen bedt om å foreta en helhetlig gjennomgang av kirkeøkonomien. Som bakgrunn for forslaget er det bl.a. vist til at Kirkerådet har framholdt at så mange som 100 kirker av budsjettmessige grunner må stenges i løpet av 2003. I forslaget er dessuten Regjeringen bedt om å fremme lovforslag slik at avkastningen fra Opplysningsvesenets fond kan nyttes til vedlikehold og istandsetting av kirker og kirkeinventar. Kommunal- og regionaldepartementet vil i denne sammenheng bemerke følgende:
Det finansielle ansvaret for driften og vedlikeholdet av våre kirker og kirkegårder er lagt til kommunene. Det forvaltningsmessige ansvaret ligger til et valgt kirkelig organ i kommunen - kirkelig fellesråd - som må vurdere spørsmålet om stenging av kirker eller andre innsparingstiltak som følge av den budsjettmessige situasjonen. Regjeringen vil på ordinær måte gjennomgå kommuneøkonomien for 2003 i revidert nasjonalbudsjett for 2003, og i kommuneproposisjonen for 2004.
Kirkens Arbeidsgiverorganisasjon, som representerer de kirkelige fellesrådene, gjennomførte nylig en undersøkelse blant fellesrådene for å få bedre kunnskap om kirkens økonomiske situasjon i 2003. Resultatene fra undersøkelsen ble presentert i februar 2003 og er det mest omfattende materiale en nå har på sentralt kirkelig hold om kirkeøkonomien. Av undersøkelsen framgår bl.a. at 10 fellesråd har gjennomført stenging av kirke, for kortere eller lengre tid, mens 30 fellesråd ser stenging av kirke som et aktuelt innsparingstiltak i tiden framover. Bl.a. på bakgrunn av resultatene fra denne undersøkelsen, vurderer nå Kultur- og kirkedepartementet behovet for tiltak som kan styrke den lokale kirkeøkonomien.
Det er ikke i dag lovmessige hindringer for at avkastningen av Opplysningsvesenets fond kan nyttes til vedlikehold og istandsetting av kirker og kirkeinventar, jf. lov 7. juni 1996 nr. 33 om Opplysningsvesenets fond § 6. Forslag om slik bruk av avkastningen fra fondet ble tatt opp særskilt i St.meld. nr. 14 (2000-2001) Børs og katedral - om økonomien i Den norske kyrkja, jf. Innst. S. nr. 187 (2000-2001).
Avkastningen fra fondet de senere år har imidlertid ikke vært tilstrekkelig til å finansiere nye oppgaver. Avkastningen benyttes i dag til dekning av fondets egne utgifter (forvaltningen av fondets eiendommer, presteboliger mv.), som tilskudd til felleskirkelige tiltak og til finansieringen av kommunale presteboliger. Det er nylig bestemt at pengekapitalen i fondet skal inflasjonssikres, jf. Innst. O. nr. 2 (2002-2003) og Ot.prp. nr. 97 (2001-2002). Bokført verdi av denne kapitalen var ca. 1 460 mill. kroner per 31.12.01.
Kultur- og kirkedepartementet viser ellers til at fondets finansielle situasjon har endret seg vesentlig de siste to årene som følge av fallet i finansmarkedene. Fondets resultat for 2001 ga et underskudd på nær 60. mill kroner, hvorav vel 30 mill. kroner gjaldt tap ved salg av verdipapirer. Underskuddet ble dekket av fondets frie egenkapital, som dermed ble redusert fra ca. 70 mill. kroner til ca. 10 mill. kroner ved inngangen til 2002.
I 2002 har nedgangen i finansmarkedene medført ytterligere tap på verdipapirene. Fondets regnskap for 2002 er ikke avsluttet, men realiserte og ikke-realiserte tap er foreløpig beregnet til godt over 200 mill. kroner. Dersom verditapene holdes utenfor, er fondets løpende inntekter i 2002 beregnet å være omtrent på nivå med de løpende utgiftene, inklusive overføringer på vel 45 mill. kroner som gjelder tilskudd til felleskirkelige tiltak og til kommunene for å holde prestebolig.
Med bakgrunn i fondets finansielle situasjon er det i fondets budsjett for 2003 lagt opp til å redusere driftskostnadene på fondets viktigste og betydeligste område, dvs. det løpende vedlikeholdet av presteboligene. Det er forutsatt samme finansielle overføringer som i 2002 (tilskudd til felleskirkelige tiltak, kommunale presteboliger). Med den nedgangen i finansmarkedene som har fortsatt i 2003, må det påregnes ytterlige tap på fondets verdipapirer i 2003.
Lovbestemmelsen om inflasjonssikring er iverksatt fra 1. januar 2003. Det er kapitalens verdi ved utgangen av 2003 som skal inflasjonssikres. Dette innebærer bindinger på bruken av avkastningen i 2004.
For en nærmere omtale av Opplysningsvesenets fond vises til St.prp. nr. l (2002-2003) og omtalen av Opplysningsvesenets fond under programkategori 08.40 Den norske kirke.