Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra næringskomiteen om forslag om støtte til skipsbyggingsindustrien

Dette dokument

Innhold

Til Stortinget

Departementet viser innledningsvis i proposisjonen til omtale under kap. 939 i St.prp. nr. 1 (2002-2003) der det påpekes at Regjeringen vil vurdere å foreslå innført en ny begrenset ordning med kontraktsrelatert verftsstøtte for norsk skipsbyggingsindustri dersom pågående forhandlinger mellom EU og Sør-Korea ikke fører fram. Det ble i slutten av september 2002 klart at en ikke kom fram til en forhandlingsløsning angående spørsmålet om subsidier/dumping.

EU-kommisjonen og Sør-Korea undertegnet 22. juni 2000 den godkjente protokollen om verdensmarkedet for skipsbygging med sikte på å gjenopprette rettferdige og gjennomsiktige konkurransevilkår for skipsbyggingsindustrien i EU og Sør-Korea. Forpliktelsene etter den godkjente protokollen er ifølge Kommisjonen ikke oppfylt fra Sør-Koreas side, og en tilfredsstillende løsning er dermed ikke oppnådd sett fra EU sin side. Kommisjonen annonserte derfor den 24. oktober 2002 at de hadde åpnet sak mot Sør-Korea i WTO og åpnet for at medlemslandene kunne innføre en kontraktsrelatert støtte på maksimum 6 pst. for containerskip, produkt- og kjemikalietankskip for endelige kontrakter som inngås i tidsrommet fra 24. oktober 2002 til 31. mars 2004. Kommisjonen vil i løpet av 1. kvartal 2003 legge fram en undersøkelse om hvorvidt Sør-Korea i 2002 har drevet ulovlig subsidiering/dumping av LNG-tankskip. Dersom det er tilfellet, vil det bli åpnet for at også denne fartøytypen skal kunne motta kontraktsstøtte.

Tyskland, Nederland og Spania har notifisert sine ordninger til Kommisjonen. Danmark vil trolig ha en avklaring i løpet av kort tid. Frankrike og Finland har signalisert at de vil innføre en ordning dersom det blir vedtatt at LNG-tankskip kan motta slik støtte.

For å sikre likeartede konkurransevilkår mellom skipsbyggingsindustrien i Norge og skipsbyggingsindustrien i konkurrentlandene i EU, foreslår Regjeringen at det innføres en begrenset verftsstøtteordning for containerskip, produkt- og kjemikalietankskip på opp til 6 pst. fra og med 15. mars 2003 inntil 31. mars 2004, etter mønster av den ordningen som det nå er åpnet for i EU. Det vil bli tatt hensyn til hvordan de enkelte EU-landene utformer sine nasjonale regelverk. Regjeringen foreslår videre at ordningen vil bli utvidet til å gjelde LNG-tankskip dersom EU på sin side vedtar å gjøre dette.

Selv om ordningen bare er forutsatt å gjelde til og med 31. mars 2004, vil verftene kunne inngå ordre for levering opp til tre år etter kontraktsinngang. Dette betyr at budsjettbelastningen vil bli høyere i 2003 enn det byggeaktiviteten for ett årlig gjennomsnitt tilsier. Det kan være tale om en budsjettbelastning i størrelsesordenen 300 mill. kroner for hele perioden.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til omtale under kap. 939 i St.prp. nr. 1 (2002-2003) (Nærings- og handelsdepartementet), der det påpekes at Regjeringen vil vurdere å foreslå innført en ny begrenset ordning med kontraktsrelatert verftsstøtte for norsk skipsbyggingsindustri dersom pågående forhandlinger mellom EU og Sør-Korea ikke fører fram. Uenigheten har sitt utspring i at EU-kommisjonen og Sør-Korea i 2000 undertegnet den godkjente protokollen om verdensmarkedet for skipsbygging med sikte på å gjenopprette rettferdige og gjennomsiktige konkurransevilkår for skipsbyggingsindustrien i EU og Sør-Korea. Komiteen er også kjent med at EU på denne bakgrunn åpnet sak mot Sør-Korea i WTO og samtidig åpnet for at medlemslandene kunne innføre en kontraktsrelatert støtte på maksimum 6 pst. for containerskip, produkt- og kjemikalieskip fram til 31. mars 2004. Komiteen er videre kjent med at denne forordningen derfor får anvendelse for endelige kontrakter som inngås i tidsrommet fra 24. oktober 2002 til 31. mars 2004, eller frem til en måned etter at Kommisjonen i Det Europeiske Fellesskaps Tidende har meddelt at WTO-saker har ført til en løsning eller har blitt suspendert fordi Fellesskapet anser den godkjente protokollen som gjennomført fullt ut. Komiteen er videre blitt gjort kjent med at de viktigste andre europeiske konkurrentland har innført tilsvarende ordninger, eller er i gang med å innføre en begrenset verftsstøtteordning.

Komiteen mener at selv om skipsbyggingsindustrien i Norge er preget av noen få store verft og en rekke mindre verft, og således i internasjonal målestokk er små, så spiller disse en vesentlig rolle samtidig som de opererer i det internasjonale markedet. Komiteen er derfor enig i at skipsverftene er avhengig av den internasjonale etterspørselen etter nye skip, og dermed prisgitt internasjonale konjunkturer og liberalisering av verdenshandelen. Komiteen ser også hvordan både oljepris, dollarkurs og avvikling av den kontraktsrelaterte støtten har påvirket ordreinngangen.

Komiteen ser på denne bakgrunn betydningen av å ha likeartede konkurransevilkår mellom skipsbyggingsindustrien i Norge og skipsbyggingsindustrien i konkurrentlandene i EU, og er derfor enig med konklusjonen i St.prp. nr. 47 (2002-2003) om støtte til skipsbyggingsindustrien i at det innføres en begrenset verftsstøtteordning for containerskip, produkt- og kjemikalietankskip på opptil 6 pst. fra og med 15. mars 2003 inntil 31. mars 2004 etter mønster av den ordningen som det nå er åpnet opp for i EU.

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2003 blir det bevilget under følgende kapitler:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

939

Støtte til skipsbygging (jf. kap. 3939)

51 (ny)

Overføring til fond for en begrenset ordning for støtte ved skipskontrakter

300 000 000

3939 (nytt)

Støtte til skipsbygging (jf. kap. 939)

50

Tilbakeføring fra fond for støtte ved skipskontrakter

300 000 000

II

Stortinget samtykker i at det innføres en begrenset verftsstøtteordning med virkning fra og med 15. mars 2003 inntil 31. mars 2004 i tråd med det opplegget som er skissert i proposisjonen.

III

Stortinget gir Nærings- og handelsdepartementet fullmakt til å gi nærmere retningslinjer og til å foreta den nærmere praktiske tilpasning av ordningen i tråd med det opplegget som er skissert i proposisjonen.

Oslo, i næringskomiteen, den 20. mars 2003

Olav Akselsen

leder

Rigmor Andersen Eide

ordfører

Ivar Kristiansen

sekretær