Vedlegg 4: Brev fra Nærings- og handelsdepartementetv/statsråden til næringskomiteen, datert 13. februar 2003
Jeg viser til mitt brev av 07.02.2003, Dokument nr. 8:21 (2002-2003) om provenyberegninger tilknyttet en eventuell utvidelse av gjeldende nettolønnsordning for fergerederier i utenriksfart til også å innbefatte flere fartøykategorier.
Departementet har nå foretatt ny gjennomgang av saken basert på oppdatert og mer spesifisert tallmateriale. I forrige beregning var fartøykategorien forsyningsskip utelatt fra spesialfartøyer, noe som var feil. I tillegg var antall sjøfolk basert på statistikk fra 1998.
Det er stor usikkerhet knyttet til antall sjøfolk som rangerer inn under de enkelte fartøykategorier. Antall sysselsatte sjøfolk er nært beslektet med hvorledes flåtens struktur, volum og verdi utvikler seg. I tillegg vil sannsynligvis antall norske sjøfolk endres med endrede ordninger. Tall for sjøfolk under utenlandsk flagg er ikke tilgjengelig spesifisert på fartøytypekode, og er således ikke provenyberegnet. Det er i beregningene forutsatt en gjennomsnittlig årslønn per sjømann på 350 000 norske kroner.
I tabellen nedenfor framgår det anslått påløpt provenytap i 2003 for samtlige refusjonsberettigede, for fartøygruppen spesialskip (kode 7), bøyelastere samt for alle skattytere med sjømannsfradrag. Det er beregningsmessig lagt til grunn at ordningene gjøres gjeldende for hele inntektsåret 2003. For hver fartøystype er det beregnet støttebeløp for full refusjon.
Anslått provenytap (brutto) av å utvide nettolønnsordning etter fartøygruppe, påløpt 2003, mill. kroner | ||
Fartøygruppe | Antall skattytere | Mill. kroner |
Sjøfolk i refusjonsordningen1 | 6 528 | 834 |
Sjøfolk på spesialskip i NOR1 | 2 881 | 368 |
Sjøfolk på bøyelaster2 | 900 | 115 |
Sjøfolk på spesialskip i NIS 1 | 424 | 54 |
Norske sjøfolk med sjømannsfradrag3 | 22 000 | 2 700 |
Norske sjøfolk med sjømannsfradrag i NOR4 | 14 872 | 1 900 |
Norske sjøfolk med sjømannsfradrag i NIS4 | 3 828 | 489 |
1 Kilde: Sjøfartsdirektoratet refusjonsberettigede 5. termin 2002
2 Kilde: Sjøfartsdirektoratet antall refusjonsberettigede i år 1998 (fartøytype tatt ut av ordningen)
3 Kilde: Finansdepartementet, tall for år 2000
4 Kilde: Beregnet med utgangspunkt i fordelingen av norske sjøfolk på NOR/NIS og utenlandsk flagg (3300) iht. Rikstrygdeverkets maritime bemanningsregister per 31.12.2001.
Det er gjennomført sjablonmessige beregninger for inntektsskatt og sosiale avgifter for hver enkelt fartøygruppe på grunnlag av gjeldende skatteregler i 2003. Dette innebærer at det ikke er mulig å ta hensyn til skattyterens ev. særskilte fradrag eller andre inntekter.
Beregningene som er gjennomført for skattytere med sjømanns- eller fiskerfradrag er imidlertid basert på selvangivelsesstatistikken for 2000. Beregningsmessig er det lagt til grunn at nettolønnsordningen innebærer at sjøfolk ikke betaler skatt av inntekt som gir rett til sjømannsfradrag, men at annen inntekt blir skattlagt som før. Videre legges det til grunn inntekt som gir rett til sjømannsfradrag, likevel skal inngå i grunnlaget for toppskatt, slik at toppskatt på annen inntekt er uendret. I beregningene er det også korrigert for anslått lønnsvekst fra 2000 til 2003.
Departementet tilrår at nye beregninger legges til grunn ved vurderingen av en eventuell utvidelse av gjeldende nettolønnsordning for fergerederier i utenriksfart til også å innbefatte flere fartøykategorier.
For ordens skyld gjøres oppmerksom på at antall sjøfolk med sjømannsfradrag er vesentlig høyere enn antall sjøfolk i refusjonsordningen og ordningen for fergerederier i utenriksfart.