Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3: Brev fra Nærings- og handelsdepartementetv/statsråden til næringskomiteen, datert 7. februar 2003

Nærings- og handelsdepartementet viser til telefaks av 6. februar 2003, med forespørsel om provenyberegninger tilknyttet en eventuell utvidelse av gjeldene nettolønnsordning for fergerederier i utenriksfart til også å innbefatte flere fartøykategorier.

Bøyelasterne ble tatt ut av refusjonsordningen i 1998. Statsbudsjettet for 2002 foreslo regjeringen Stoltenberg å ta fartøyer knyttet til petroleumsvirksomheten og brønnbåter ut av refusjonsordningen. Samtidig ble det foreslått en nettolønnsordning for ansatte i fergerederier fra 1. juli 2002. Samarbeidsregjeringen foreslo i sitt budsjettforslag å ta brønnbåtene og fartøyer i petroleumsvirksomhet inn igjen med en refusjonssats på 7.5 %. Ved behandlingen i Stortinget ble refusjonssatsen for fartøyer i petroleumsvirksomhet og brønnbåter hevet til 9.3 %.

Det er stor usikkerhet knyttet til antall sjøfolk som rangerer inn under de enkelte fartøykategorier. Antall sysselsatte sjøfolk er nært beslektet med hvorledes flåtens struktur, volum og verdi utvikler seg. I tillegg vil sannsynligvis antall norske sjøfolk endres med endrede ordninger. Tall for sjøfolk under utenlandsk flagg er ikke tilgjengelig spesifisert på fartøytypekode, og er således ikke provenyberegnet. Det er i beregningene forutsatt en gjennomsnittlig årslønn per sjømann på 350 000 norske kroner.

I tabellen nedenfor framgår det anslått påløpt provenytap i 2003 for hver enkelt fartøygruppe samt for alle skattytere med sjømannsfradrag og fiskerfradrag. Det er beregningsmessig lagt til grunn at ordningene gjøres gjeldende for hele inntektsåret 2003.

Anslått provenytap av å utvide nettolønnsordning etter fartøygruppe, påløpt 2003, mill. kroner

Fartøygruppe

Antall skattytere

Mill. kroner

Sjøfolk på spesialskip i NOR

1 800

230

Sjøfolk på bøyelaster i NOR

900

115

Sjøfolk på spesialskip i NIS

220

28

Norske sjøfolk med sjømannsfradrag i NOR

13 970

1 784

Norske sjøfolk med sjømannsfradrag i NIS

3 600

460

Alle skattytere med sjømannsfradrag

22 000

2 700

Alle skattytere med fiskerfradrag

13 600

1 300

Det er gjennomført sjablonmessige beregninger for hver enkelt fartøygruppe på grunnlag av gjeldende skatteregler i 2003. Dette innebærer at det ikke er mulig å ta hensyn til skattyterens ev. særskilte fradrag eller andre inntekter.

Beregningene som er gjennomført for skattytere med sjømanns- eller fiskerfradrag er imidlertid basert på selvangivelsesstatistikken for 2000. Beregningsmessig er det lagt til grunn at nettolønnsordningen innebærer at sjøfolk ikke betaler skatt av inntekt som gir rett til sjømannsfradrag, men at annen inntekt blir skattlagt som før. Videre legges det til grunn inntekt som gir rett til sjømannsfradrag, likevel skal inngå i grunnlaget for toppskatt, slik at toppskatt på annen inntekt er uendret. I beregningene er det også korrigert for anslått lønnsvekst fra 2000 til 2003.

Dersom gjeldende nettolønnsordning utvides til å omfatte alle skattytere som har krav på sjømannsfradrag, må det forventes tilpasninger bl.a. fra skattytere som har krav på fiskerfradrag. Dette innebærer at det samlede provenytapet kan komme opp mot 4 mrd. kroner påløpt i 2003 dersom det gjennomføres en slik utvidelse.

Departementet ønsker å påpeke at mer presise estimater vedrørende en eventuell utvidelse av gjeldene nettolønnsordning er arbeidskrevende, og vil fordre lengre tidsfrist før svar overbringes.