Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

5. Kommunal- og regionaldepartementet

Ved revisjon av Utlendingsdirektoratets (UDI) regnskap for 2001 ble flere sider ved UDIs datasystemer for behandling av utlendings- og flyktningesaker gjennomgått. I 1999 ble det bevilget 20 mill. kroner til anskaffelse av et nytt datasystem for utlendings- og flyktningesaker (DUF), som er et felles verktøy for saksbehandling, statistikk og oppfølging av hele utlendingsforvaltningen, det vil si UDI, Politiet og Utlendingsnemnda (UNE), og i noen utstrekning også Kommunal- og regionadepartementet. Driftsstart var planlagt høsten 2002. Gjennomgangen av arbeidet viste at det ikke har vært fokus på risikoutviklingen i prosjektet og ikke har vært iverksatt styringstiltak, verken mot leverandør eller intern personelldisponering, for å sikre at produktet ble levert med tilfredsstillende kvalitet på avtalt tidspunkt.

Departementet har i brev av 23. juli 2002 bekreftet at anslagene over totale kostnader ved utviklingen av DUF lå vesentlig høyere enn de 20 mill. kroner som ble foreslått i St.prp. nr.1 (1998-1999). Det ble heller ikke opplyst at det ville bli behov for ytterligere midler de påfølgende år. Det ble ikke utarbeidet et årlig samlet budsjett og regnskap over alle kostnadene ved DUF. Det har vært manglende fokusering på formell styring med tilhørende plandokumenter og tidsrammer. I det videre arbeid med prosjektet skulle kvalitetssikring og kvalitetsrevisjon følges opp av UDI. Det har ikke vært aktuelt å gjennomføre konkrete tilbudsforespørsler etter at det ble klart at fremmedkontrollregisteret (FREMKON) skulle skiftes ut med et nytt system. Det er ikke tvil om at gjeldende driftsavtale er kostbar. Det er også kalkulert med betydelige innsparinger ved å la Politiets Datasentral stå for driften av det nye systemet.

Riksrevisjonen har bemerket at kostnadene ved utviklingen av DUF er vesentlig høyere enn de 20 mill. kroner som ble foreslått i St.prp. nr. 1 (1998-1999), der det ikke framgikk at det ville bli behov for ytterligere midler de påfølgende år. Det har ikke vært utarbeidet et samlet budsjett og regnskap over kostnadene forbundet med utviklingen av datasystemet. Etter Riksrevisjonens vurdering har det vært betydelige mangler ved styringen og oppfølgingen av utviklingsprosjektet. Det bemerkes at det ikke ble iverksatt korrigerende tiltak før forsinkelsen var et faktum.

Riksrevisjonen har merket seg at Statskonsult har foretatt en gjennomgang av prosjektet og foreslått en rekke tiltak i forbindelse med videreutviklingen av DUF. Riksrevisjonen har stilt spørsmål ved hvordan departementet vil følge opp evalueringen, og hvilke tiltak som vil bli iverksatt for å sikre den planlagte effektiviseringsgevinst ved innføring av det nye datasystemet, og for å sikre oversikt over totalkostnadene ved utviklingen og implementeringen av DUF.

Departementet har bl.a. svart at prosjekttiltakene vil bli fulgt opp ved at det legges opp til særskilte rapporteringer til departementet om status og fremdrift med fokus på de kritiske punktene i prosjektet.

Riksrevisjonen har uttalt at departementet i etatsstyringen ikke har hatt en tilstrekkelig aktiv rolle i forhold til prosjektet. Riksrevisjonen fant det kritikkverdig at et så omfattende utviklingsprosjekt ble satt i gang uten tilstrekkelig oppfølging av framdrift, kvalitet og kostnader. Forsinkelsene har medført merkostnader for staten både i form av økte utviklingskostnader og vesentlig økning i driftskostnadene, siden nåværende system fortsatt er i bruk. Det er fortsatt uklart når systemet kan settes i full drift, hva systemet endelig vil koste, i hvilken grad systemet vil dekke behov og opprinnelige mål, og i hvilken grad ønskede gevinster kan realiseres.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil følge opp prosjekttiltakene gjennom en særskilt rapportering til departementet om status og framdrift med fokus på kritiske punkter i prosjektet.

Den nye rapporteringen ble forutsatt å omfatte den kostnadsmessige utviklingen av prosjektet, inkludert en oversikt over de totale kostnader. Departementet må videre følge opp den framtidige gevinstrealisering som systemet skal bidra til.

Riksrevisjonen har merket seg at systemet vil bli satt i gang fra 1. januar 2003 for enkelte brukere. Riksrevisjonen har understreket viktigheten av at det nye systemet er tilstrekkelig testet og innehar nødvendig kvalitet når det settes i drift.

Riksrevisjonen foreslår:"Til observasjon".

Komiteen har merket seg problemene knyttet til utviklingen av nytt datasystem for behandling av utlendings- og flyktningesaker i regi av Utlendingsdirektoratet (UDI). Prosjektet er blitt vesentlig dyrere enn forutsatt, og oppgis nå av departementet å ha en kostnadsramme på 48-68 mill. kroner mot et opprinnelig anslag på 20 mill. kroner. Leveringen er i tillegg blitt sterkt forsinket. Etter planen skulle det ha vært i drift i oktober 2001, men ble delvis tatt i bruk fra januar 2003. Forsinkelsen har medført store kostnader til drift av det gamle systemet, tilsvarende 24 mill. kroner årlig.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen påpeker at så vel økonomistyring, kvalitetskontroll og kontroll av framdrift har vært mangelfull, og at korrigerende tiltak ikke ble iverksatt før forsinkelsen var et faktum.

For prosjekter av denne størrelsen vil komiteen understreke departementets ansvar for tilfredsstillende etatsstyring. Komiteen har registrert at departementet på bakgrunn av de nevnte problemer nå har etablert en vesentlig tettere oppfølging av prosjektet.

Komiteen støtter Riksrevisjonens forslag til desisjon, og fører saken til observasjon.