Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Forsvarsdepartementet

Riksrevisjonen har foretatt en kartlegging og kontroll av avgangsstimulerende tiltak i Forsvaret. Det har vært liten eller ingen reduksjon i antall stillingshjemler og bortfall av oppgaver selv om det har vært en reduksjon i antall ansatte. Forsvaret har utlyst flere stillinger hvor man har etterspurt tilsynelatende tilsvarende kompetanse som Forsvaret har mistet i forbindelse med avgangsstimulerende tiltak. Mange avdelinger har ikke vært i stand til å utføre pålagte forvaltningsoppgaver og kontroller fordi de har mistet nøkkelpersoner.

Personell i samme stillingskategori er behandlet ulikt ved forskjellige avdelinger. Det er avdekket forskjellige rutiner ved saksbehandlingen for sivilt og militært personell for virkemidlet studiestønad.

I flere tilfeller mottar personell som har fått innvilget avgangsstimulerende tiltak også annen lønn og godtgjøring fra Forsvaret.

Departementet har i svar av 21. juni 2002 opplyst at det var nødvendig å iverksette nedbemanningen høsten 2000 både ut fra tidligere vedtak og for å gi et klart signal om nødvendigheten av omfattende personellreduksjoner. Departementet så alvorlig på at mange avdelinger som hadde mistet nøkkelpersonell, ikke var i stand til å utføre pålagte oppgaver. Sentral oppfølging og kontroll av personell med kritisk kompetanse vil være avgjørende. Departementet var enig i behovet for relevante oppfølgingsrutiner for studiestønad og ville undersøke forholdene rundt den som har fått innvilget avgangsstimulerende tiltak og i tillegg selger tjenester til Forsvaret.

Riksrevisjonen bemerket at Forsvaret har iverksatt nedbemanning før strukturen ved avdelingene ble fastlagt. Avgangen har hatt liten eller ingen innvirkning på antall stillingshjemler og oppgaver. Personell som har fått innvilget avgangsstimulerende tiltak, har i noen tilfeller vært engasjert som vikarer eller er leid inn igjen fra konsulentfirmaer. Nedbemanningen syntes lite planmessig, og det ble stilt spørsmål ved hvilke styringsverktøy som ble benyttet i prosessen.

Departementet har bl.a. svart at Forsvarets overkommando og Forsvarsbygg er gitt i oppdrag å etablere nye kontroll- og oppfølgingsrutiner. Videre er det gitt utfyllende presiseringer til praktiseringen av gjeldende virkemidler.

Riksrevisjonen forutsatte at departementet følger opp de iverksatte tiltakene.

Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".

Komiteen har merket seg at statsråden har tatt Riksrevisjonens kritikk av håndteringen av avgangsstimulerende tiltak til etterretning. Komiteen påpeker i denne sammenheng viktigheten av at de avdekkede forhold rundt de som har fått innvilget avgangsstimulerende tiltak, men samtidig også mottar annen lønn og godtgjøring fra Forsvaret for utført vikaroppdrag, engasjement og konsulenttjenester, bringes i orden.