Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Ved revisjon av Statsbyggs regnskap for 2001 ble det avdekket flere feil og mangler ved regnskapsavleggelsen. Revisjon av årsavslutningen for 2001 avdekket bl.a. at kvaliteten på avstemmingene av interims- og beholdningskonti ikke var tilfredsstillende. En del korreksjonsbilag var vanskelig å godta som transaksjonsbevis. Statsbygg har hatt store problemer med avstemming mellom lønns- og regnskapssystemet både i regnskapet for 2000 og 2001. Riksrevisjonen har avdekket differanser mellom lønnssystemet og regnskapet når det gjelder lønnsforskudd, bidragstrekk, fagforeningstrekk og skattetrekk.

Statsbygg fører regnskapet både etter regnskaps- og kontantprinsippet. Enkelte ganger forekommer doble sett med bilag, ett for internregnskapet og ett for kontantregnskapet. Det hender derfor at manuelle bilag blir glemt registrert i et av systemene, noe som fører til at regnskapet må korrigeres det påfølgende år.

Arbeidsgiveravgiften Statsbygg har innrapportert til statsregnskapet for 2001, var ikke i overensstemmelse verken med regnskapet eller med det som er innrapportert til Fylkesskattekontoret.

Det har gjennomgående vært feil i beregningene eller posteringene av renter av statens faste kapital de siste tre årene. I årsregnskapet for 2001 har Statsbygg foretatt en feilberegning på 2,9 mill. kroner. Det ble brukt feil rentesats for mellomværende med Finansdepartementet. Det har også vært for høye avskrivninger i Statsbyggs regnskap.

Gjennomgang av Statsbyggs kjøp av administrative og EDB-relaterte konsulenttjenester avdekket blant annet mangelfull føring av anskaffelsesprotokoll og manglende konkurranse om oppdrag uten at det er gitt begrunnelse.

I brev av 5. juli 2002 uttalte Arbeids- og administrasjonsdepartementet at både departementet og Statsbygg tar denne saken meget alvorlig. I løpet av 2001-2002 ble det gjennomført en rekke tiltak som i sum burde innebære en vesentlig kvalitetsheving når det gjelder regnskapsarbeidet og økonomi-/finansforvaltningen i Statsbygg. Departementet ville foreta en ny og grundig gjennomgang av blant annet konsulentbruken og innkjøpspraksisen i Statsbygg i løpet av høsten 2002. Departementet uttalte videre at den videre utvikling på lønnsområdet ville bli nøye fulgt opp.

Riksrevisjonen har bemerket at enkelte avstemminger av beholdningskonti ikke var i samsvar med kravene i økonomireglementet og at avstemmingen mellom regnskaps- og lønnssystemet har vært mangelfull både i 2000 og i 2001. Riksrevisjonen tok opp forhold ved Statsbyggs anskaffelser av administrative konsulenttjenester både for regnskapet 1998 og 2000. For 2000 ble dette lagt fram for Stortinget i Dokument nr. 1 (2001-2002). Riksrevisjonen ble gjort kjent med at det var utarbeidet en konkret handlingsplan for å sikre at ukorrekte forhold ble rettet opp der det var mulig, og at gjeldende regelverk og rutiner/prosedyrer ville bli innskjerpet. Det var fortsatt feil og mangler vedrørende anskaffelsesvirksomheten.

Departementet har svart at det fortsatt vil være en prioritert oppgave å følge opp at Statsbygg får orden i sin regnskapsførsel, og at avstemminger av konti og rapporteringer til statsregnskapet skjer i samsvar med Økonomireglementet.

Departementet fastsatte den 12. august 2002 ny hovedinstruks for økonomiforvaltningen i Statsbygg. Videre har departementet under innføring et system med månedlig rapportering fra Statsbygg til departementet innenfor områdene regnskap, lønn, anskaffelser og kontroll.

Departementet var enig i at forholdene omkring konsulentbruken og innkjøpspraksisen fremdeles ikke var gode nok. En gjennomgang ville bli foretatt primo november 2002, og resultatet ville foreligge tidlig i 2003. I tillegg til interne ressurser i departementet, ville det bli brukt ekstern og uavhengig ekspertise. Hovedmålet med gjennomgangen var å få etterprøvet om de tiltak som ble iverksatt som et resultat av den utvidede kontrollen høsten 2000, hadde hatt de ønskede effekter i organisasjonen, og hvilke forbedringer av systemer og rutiner som fortsatt burde gjøres for å sikre samsvar med regelverket på området.

Riksrevisjonenhar merket seg det arbeid som er igangsatt for å koordinere og forbedre rutinene og at det vil være en prioritert oppgave for departementet å følge opp at Statsbygg får orden i sin regnskapsførsel. Riksrevisjonen vil følge opp resultatet av den gjennomgang departementet har varslet med oppstart i november 2002 i den løpende revisjon.

Riksrevisjonen foreslår:"Kan passere".

Komiteen merker seg at det fortsatt er feil og mang­ler vedrørende Statsbyggs anskaffelsesvirksomhet og at Riksrevisjonen har Statsbyggs regnskap til decharge etter omstendighetene. Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen vil følge opp resultatet av departementets varslede gjennomgang og vil følge utviklingen i Statsbygg nøye.