Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2: Brev fra Fiskeridepartementet v/fiskeriministeren til næringskomiteen, datert 22. januar 2003

På bakgrunn av diskusjonene under Nærings­komiteens åpne høring 9. januar 2003 av forslag fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad og Åsa Elvik om at omsetning av oppdrettstorsk skal legges inn under råfiskloven, dokument nr. 8:145 (2001-2002) samt oppslagene i mediene i ettertid, har jeg funnet det nødvendig å tilskrive komiteen i sakens anledning.

Bakgrunnen for min henvendelse er at diskusjonen i forhold til dokument 8:145 (2001-2002) fortsatt synes å legge til grunn at råfiskloven må endres dersom oppdrettsfisk skal kunne omsettes gjennom det omsetningssystemet som loven regulerer. I mitt brev til Næringskomiteen av 25. oktober 2002 fant jeg det nødvendig, på bakgrunn av forslaget fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad og Åsa Elvik, å komme med en viktig presisering innledningsvis:

"Råfiskloven slik den er utformet i dag er ikke til hinder f or at oppdrettsfisk omfattes av lovens bestemmelser og således underlegges et salgslags omsetningsenerett. Forskrift om førstehåndsomsetning av råfisk § l har nærmere bestemmelser om virkeområdet, herunder hvilke arter som er omfattet av omsetningsforbudet. Det er denne bestemmelsens 7. ledd som begrenser forbudet for de eksplisitt nevnte artene til ikke å omfatte "omsetning m.v. av kunstig klekket fisk som omsettes til videre oppdrett eller til konsum". For levendelagring og oppforing av torsk med vill opprinnelse gjelder i dag at alt skal omsettes iførstehånd gjennom salgslagene i henhold til råfiskloven."

Kongen er i henhold til råfiskloven blant annet tillagt kompetanse til å gi nærmere bestemmelser om omfanget av forbudet mot omsetning utenom eller med godkjenning av en salgsorganisasjon av fiskere (fiskesalgslag). Dette innebærer i praksis at eventuelle endringer i forbudets omfang, eksempelvis at oppdrettet fisk skal omsettes gjennom salgslagsystemet, krever endring av råfiskforskriften. Dette må skje ved Kongelig resolusjon.

Jeg håper dette kan bidra til å klargjøre den juridiske situasjonen på området. Når det for øvrig gjelder spørsmålet om omsetning av oppdrettet fisk viser jeg til mine kommentarer i nevnte brev til Næringskomiteen av 25. oktober 2002.