1. Sammendrag
Riksrevisjonen la 8. november 2002 fram Dokument nr. 3:2 (2002-2003) Riksrevisjonens kontroll med statsrådens (departementets) forvaltning av statens interesser i selskaper, banker mv. for 2001. Dette er i samsvar med Stortingets instruks for: - Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statens interesser i statsbedrifter, aksjeselskaper og enkelte organer mv. organisert ved særskilt lov. Instruksen er vedtatt av Stortinget 27. mai 1977, - Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av virksomheter organisert etter lov om statsforetak av 30. august 1991. Instruksen er vedtatt av Stortinget 10. mars 1992, samt - Instruks for Riksrevisjonens kontroll vedrørende Norges Bank. Instruksen er vedtatt av Stortinget 10. april 1987.
Riksrevisjonens kontroll i 2001 omfattet 30 heleide aksjeselskaper, 33 deleide aksjeselskaper, 6 statsforetak, 5 regionale helseforetak, 8 virksomheter organisert ved særskilt lov og 26 studentsamskipnader.
For 2001 orienterer Riksrevisjonen om enkelte forhold vedrørende statsrådens forvaltning under følgende departementer: Helsedepartementet, Justis- og politidepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Olje- og energidepartementet, Samferdselsdepartementet og Utdannings- og forskningsdepartementet.
Samlet aksjekapital i de heleide aksjeselskapene utgjør 1 909 mill. kroner. De største er Norsk rikskringkasting AS (NRK) med 1 000 mill. kroner og Oslo Lufthavn AS med 250 mill. kroner. Samlet innskuddskapital i statsforetakene utgjør 29 798 mill. kroner. Høyest innskuddskapital har Statkraft SF med 25 250 mill. kroner. Særlovsselskapene, herunder selskaper med begrenset ansvar, har en samlet grunnkapital/innskuddskapital på 8 378 mill. kroner.
I deleide aksjeselskaper hvor Riksrevisjonen har etablert kontroll utgjorde statens andel av aksjekapitalen 20 670 mill. kroner, hvor Telenor ASA med 8 400 mill. kroner og Statoil ASA med 4 425 mill. kroner var de største.
Målet for Riksrevisjonens kontroll er å ha tatt standpunkt til om statsråden har utøvet sin oppgave som forvalter av statens interesser i selskaper, banker mv. i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
I aksjeselskaper, statsforetak, særlovsselskaper med begrenset ansvar og Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) utøver statsråden myndighet i de øverste organene i virksomhetene. I øvrige særlovsvirksomheter utøves myndighet etter retningslinjer som framgår av den enkelte lov.
Gjennom kontrollen vurderes det om statsråden (departementet) forvalter og bestyrer de statlige interessene virksomhetene representerer på den måten Stortinget har bestemt, og at statsråden bruker sin innflytelse i virksomhetene til å følge opp Stortingets forutsetninger slik disse framgår av Stortingets behandling av proposisjoner, meldinger m.m. Som et ledd i kontrollen vurderes det også om de statlige interessene virksomheten representerer, blir forvaltet økonomisk forsvarlig og i samsvar med gjeldende lover mv. Omfanget av kontrollen med statsrådens forvaltning av statens interesser i virksomheter styres av risiko og vesentlighet.
Riksrevisjonens kontroll med statsrådens forvaltning av statens interesser i aksjeselskaper omfatter også deleide aksjeselskaper hvor staten eier så mange aksjer at de representerer 50 pst. eller mer av stemmene, eller hvor staten ellers på grunn av aksjeeie eller ved statlig kontroll av selskapsinteressene har en dominerende innflytelse.
I forhold til statlig deleide selskaper er Riksrevisjonens kontroll i første rekke rettet mot statsråden i rollen som eier, direkte eller gjennom underliggende etat/forvaltningsbedrift, sett i relasjon til rettigheter og plikter i henhold til lov og gjeldende regelverk. I kontrollen for 2001 er det orientert om forhold under følgende departementer: Justis- og politidepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet og Olje- og energidepartementet.
Statsråden oversender årlig for hver enkelt virksomhet en beretning til Riksrevisjonen.
Riksrevisjonen har i brev av 22. mars 2002 til alle departementene meddelt at det er ønskelig for kontrollen at statsrådens beretning bl.a. inneholder opplysninger om hvordan styrings- og kontrollmyndigheten utøves, opplysninger og vurderinger om oppnådd resultat, eventuelle avkastningskrav og utbyttepolitikk, informasjon om spesielle forhold som er tatt opp i skriftveksel mellom departementet og selskapet og vurdering av den enkelte virksomhets oppfyllelse av mål/krav m.m. som måtte være gitt i stortingsdokumenter.
Retningslinjer for departementenes ansvar for oppfølging av aksjeselskaper med statlig eierinteresse, statsforetak m.m. er gitt i § 22 i økonomireglementet for staten, fastsatt ved kongelig resolusjon av 26. januar 1996. Av § 22.2 framgår det at hvert departement, eventuelt den underliggende virksomhet som forvalter aksjeinteressene, skal ha skriftlige retningslinjer som fastslår hvordan styrings- og kontrollmyndigheten skal utøves overfor hver enkelt virksomhet utenfor statsbudsjettet. Av § 22.4 framgår det at det skal utarbeides instruks for innhenting av informasjon og hvilke kontroller/vurderinger som skal foretas i den forbindelse.
Riksrevisjonen har mottatt kopier av skriftlige retningslinjer/instrukser for de fleste virksomheter. Det er ikke mottatt kopier av slike retningslinjer vedrørende Enova SF, Industritjeneste AS og Instrumenttjenesten AS. Det vises til orientering under Olje- og energidepartementet, Justis- og politidepartementet og Landbruksdepartementet.
Nærings- og handelsdepartementet har oversendt kopi av instruks for forvaltning av statlige eierinteresser i aksjeselskaper under departementet i henhold til økonomireglementet § 22. I instruksen vises det til at avkastningskrav og utbyttepolitikk for det enkelte selskap skal være vedlegg til instruksen. Disse vedleggene har Riksrevisjonen ikke mottatt. Departementet opplyser at det tas sikte på at arbeidet med vedleggene skal være sluttført i løpet av høsten 2002. Det vises i denne forbindelse til orientering om generelle forhold under Nærings- og handelsdepartementet.
Staten har i 2001 solgt alle eller deler av aksjene i flere selskaper. Riksrevisjonen har gjennomgått salgsprosessene. Og har for regnskapsåret 2001 gjennomgått salgsprosessene vedrørende A/S Olivin, AS Arcus, Norsas AS, Norsk Medisinaldepot ASA, Statoil ASA og Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS (VESO) samt gjennomgått avviklingen og oppløsningen av Statens skogplanteskoler AS. Selskapene vil fortsatt inngå i Riksrevisjonens kontroll dersom staten fortsatt har en dominerende innflytelse i selskapene. Når det gjelder Norsas AS og Norsk Medisinaldepot ASA er alle statens aksjer i selskapene solgt og vil ikke lenger inngå i Riksrevisjonens kontroll. Arcus AS inngår heller ikke i Riksrevisjonens kontroll da staten ikke lenger har dominerende innflytelse i selskapet.
Komiteen viser til Riksrevisjonens opplysning om at "målet for Riksrevisjonens kontroll er å ha tatt standpunkt til om statsråden har utøvet sin oppgave som forvalter av statens interesser i selskaper, banker mv. i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger". Komiteen konstaterer at den mottatte rapport først og fremst er basert på vurderinger av økonomiske forhold. Risiko og vesentlighet er hovedkriterier. Hvorvidt statsråden gjennom styringssignaler har fulgt opp Stortingets intensjoner av ikke-økonomisk art, fremgår ikke av rapporten.
Komiteenviser til Frøiland-utvalgets innstilling s. 74 hvor det under behandlingen av statlige heleide og deleide aksjeselskaper heter at
"På mange områder har imidlertid selskapene også viktige oppgaver knyttet til bredere samfunnsinteresser, sektorpolitikk mv. Slike oppgaver kan være tillagt ut fra hensynet til forvaltning av naturressurser, eller tilgang på viktige fellesgoder som infrastruktur og godt tjenestetilbud (f.eks. innen samferdsels- og kultursektoren). I disse tilfellene vil både forretningsmessige og sektorpolitiske målsettinger være sentrale for selskapene."
Komiteen vil understreke at også andre oppgaver de ulike selskaper er pålagt av Stortinget bør vurderes som ledd i selskapskontrollen og ber Riksrevisjonen foreta en vurdering av hvorledes man kan gjøre dette på best mulig måte.
Komiteenstøtter Frøiland-utvalgets understrekning av at fristilling av statlig virksomhet ikke i vesentlig grad må svekke Stortingets og Riksrevisjonens kontroll. Selv om nye organer etableres utenfor det ordinære forvaltningsapparat, reduserer det ikke betydningen av at viktige samfunnsoppgaver ivaretas. Den overordnede styring og kontroll med viktige statlige oppgaver må tilligge Stortinget og dets kontrollorganer uavhengig av hvordan de statlige oppgavene organiseres.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen for 2001 har tatt opp enkelte forhold vedrørende statsrådens forvaltning under Helsedepartementet, Justis- og politidepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Olje- og energidepartementet, Samferdselsdepartementet og Utdannings- og forskningsdepartementet.
Komiteen registrerer at forhold rundt Økonomireglementet for staten, som bl.a. relaterer seg til manglende retningslinjer, jf. § 22, avholdelse og gjennomføring av generalforsamling, utforming og endring av vedtekter mv. som ble tatt opp under behandlingen av tilsvarende rapport for 2000, fortsatt ikke er brakt i orden.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, ser alvorlig på dette og ber om at Stortinget blir orientert.
Komiteen vil i de følgende kapitler kommentere enkelte av sakene som er omhandlet i dokumentet. Når det gjelder de saker som ikke eksplisitt er kommentert, slutter komiteen seg uten ytterligere bemerkninger til Riksrevisjonens vurderinger og konklusjoner.