Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

I proposisjonen fremmes forslag om bompengefinansiert utbygging av prosjekter og tiltak i Tønsbergområdet. Tønsbergpakken er et samarbeidsprosjekt mellom kommunene Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme, og omfatter både nye hovedveger, tiltak for kollektivtrafikk, gang- og sykkelveger og miljø- og trafikksikkerhetstiltak. Arbeidet med Tønsbergpakken er tidligere omtalt i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011, St.prp. nr. 1 (2001-2002), St.prp. nr. 60 (2001-2002) og i St.prp. nr. 1 (2002-2003).

Det bor om lag 47 000 innbyggere i Tønsberg­området, som omfattes av kommunene Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme, samt deler av Stokke, Andebu, Re og Horten. Dette utgjør et felles bolig- og arbeidsmarked.

Forventet trafikkvekst medfører i 10-15-årsperspektivet forringet trafikkavvikling, økt ulykkesrisiko og større miljøulemper dersom det ikke skjer vesentlige forbedringer i transportsystemet.

Kommunene Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme ønsker å utvikle et helhetlig transportsystem ved å forbedre fremkommeligheten i byområdet og å skjerme bysentrum og andre lokale sentra for gjennomgangstrafikk. Det er videre ønskelig å legge til rette for økt kollektivbruk og bedret tilbud for myke trafikanter.

Tønsbergpakken er delt i to faser og har en økonomisk ramme på 2,6 mrd. 2002-kroner, hhv. 1 290 mill. kroner og 1 310 mill. kroner i fase 1 og fase 2.

  • – I første fase prioriteres ny rv 311 Ringveg øst-vest Kjelle-Kilen (920 mill. kroner), gang- og sykkelveg rv 308 Kjøpmannskjær-Verdens Ende (100 mill. kroner) og strakstiltak for bedre fremkommelighet til Sentralsykehuset i Vestfold (35 mill. kroner). I pakken er det videre forutsatt inntil 130 mill. kroner til trafikksikkerhets- og miljøtiltak på riksvegnettet, bomstasjoner inkl. avbøtende tiltak 55 mill. kroner og planleggingsutgifter 50 mill. kroner.

  • – Øvrige prosjekter og tiltak skal avklares gjennom en konsekvensutredning ved utgangen av 2004. Dette vil danne grunnlag for prioritering av prosjekter i fase 2.

Ny omkjøringsveg nord og øst for sentrum (rv 311) er et prioritert prosjekt på hovedvegnettet i pakken. Netto nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet til 1,2. Parsellen foreslås startet opp i 2003.

I tillegg til prosjekter og tiltak i fase 1, ble det i den lokale behandlingen av Tønsbergpakken høsten 2000 besluttet å konsekvensutrede øvrige prosjekter og tiltak. Hensikten er å belyse de muligheter man har for å løse problemene på veg- og transportsystemet, og målet for utredningen er en helhetlig vurdering og anbefaling av hvilke delprosjekter og tiltak som bør prioriteres innenfor en kostnadsramme på 1 310 mill. kroner.

Utredningen omfatter ny nord-sydforbindelse inkludert ny Nøtterøyforbindelse og trafikkløsning for Teieområdet, ny øst-vestforbindelse gjennom Presterød­åsen samt tiltak for kollektivtrafikken.

Arbeidet med konsekvensutredningen er startet opp, og sluttdokumentet vil foreligge i 2004-2005.

Når konsekvensutredningen er gjennomført, og det foreligger planer for prosjektene og tiltakene med sikre kostnadsoverslag, vil Stortinget bli forelagt forslag til hvilke prosjekter og tiltak som bør prioriteres innenfor delrammen på 1 310 mill. kroner og totalrammen på 2 600 mill. kroner.

Den statlige andelen av investeringskostnadene for Tønsbergpakken er 5 pst.

Finansieringsbehovet i 2003 er om lag 120 mill. kroner. Dette forutsettes dekket ved låneopptak fra bompengeselskapet. Utgiftene går til bygging av bomstasjoner, planlegging og enkelte mindre tiltak.

Samferdselsdepartementet legger til grunn at omfanget av prosjekter og tiltak samt utbyggingstakten tilpasses totalrammen på 2,6 mrd. kroner. Dersom det blir kostnadsøkning på tiltak og prosjekter i pakken, står finansieringsplanen fast og innholdet i pakken må eventuelt tas opp til ny vurdering.

De lokale vedtak innebærer etablering av en bomring rundt sentrum av Tønsberg. Forutsetninger for bompengeopplegget går fram av kapittel 5 i proposisjonen. Innkrevingsperioden er satt til 15 år, og med innkrevingsstart ved årsskiftet 2003-2004.

Den lokale behandlingen er nærmere omtalt i kap. 4 i proposisjonen. Vestfold fylkeskommune har sluttet seg til planene.

Vestfold fylkeskommune har sammen med kommunene Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme vedtatt å stille garanti for låneopptak på inntil 930 mill. 2002-kroner.