2. Forslag om endringer i skatter og avgifter
Tabell 2.1 Forslag om endringer i skatter og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | Endringer før nysaldert budsjett | Endringer i nysalderingen | Sum endringer | |
5501 | Skatter på formue og inntekt | ||||
70 | Toppskatt mv. | -24 | 822 | 798 | |
72 | Fellesskatt | -32 | 2 972 | 2 940 | |
5506 | Avgift av arv og gaver | ||||
70 | Avgift | -5 | -129 | -134 | |
5507 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | ||||
71 | Ordinær skatt på formue og inntekt | -5 300 | -5 300 | ||
72 | Særskatt på oljeinntekter | -10 800 | -10 800 | ||
73 | Produksjonsavgift | 100 | 100 | ||
5508 | Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | ||||
70 | Avgift | -300 | -300 | ||
5511 | Tollinntekter | ||||
70 | Toll | -100 | -20 | -120 | |
71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | 0 | -8 | -8 | |
5521 | Merverdiavgift og avgift på investeringer mv. | ||||
70 | Avgift | 2 165 | -1 000 | 1 165 | |
5526 | Avgift på alkohol | ||||
71 | Produktavgift på brennevin, vin m.m. | 0 | -180 | -180 | |
72 | Produktavgift på øl | 0 | 79 | 79 | |
5531 | Avgift på tobakkvarer | ||||
70 | Avgift | 0 | -531 | -531 | |
5536 | Avgift på motorvogner m.m. | ||||
71 | Engangsavgift på motorvogner m.m. | 0 | -555 | -555 | |
72 | Årsavgift | 0 | 219 | 219 | |
73 | Vektårsavgift | 0 | -27 | -27 | |
75 | Omregistreringsavgift | 0 | 26 | 26 | |
76 | Avgift på bensin | 0 | - 332 | - 332 | |
77 | Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) | 0 | -130 | -130 | |
5541 | Avgift på elektrisk kraft | ||||
70 | Forbruksavgift | 0 | 244 | 244 | |
5542 | Avgift på mineralolje mv. | ||||
70 | Avgift på mineralolje | 0 | -470 | -470 | |
71 | Avgift på smøreolje | 0 | -17 | -17 | |
5543 | Miljøavgift på mineralske produkter mv. | ||||
70 | CO2-avgift | 0 | -153 | -153 | |
71 | Svovelavgift | 0 | -16 | -16 | |
5545 | Miljøavgifter i landbruket | ||||
71 | Miljøavgift, plantevernmidler | 14 | 0 | 14 | |
5546 | Avgift på sluttbehandling av avfall | ||||
70 | Avgift på sluttbehandling av avfall | 0 | 30 | 30 | |
5547 | Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier | ||||
70 | Trikloreten (TRI) | 0 | -20 | -20 | |
71 | Tetrakloreten (PER) | 0 | -14 | -14 | |
5555 | Sjokolade- og sukkeravgift | ||||
70 | Avgift | 0 | 25 | 25 | |
5556 | Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m. | ||||
70 | Avgift på alkoholfrie kullsyreholdige drikkevarer | 0 | 100 | 100 | |
5557 | Avgift på sukker | ||||
70 | Avgift | 0 | -9 | -9 | |
5558 | Avgift på kullsyrefrie alkoholfrie drikkevarer m.m. | ||||
70 | Produktavgift | 0 | 15 | 15 | |
5559 | Avgift på drikkevareemballasje | ||||
70 | Grunnavgift på emballasje | 0 | 87 | 87 | |
71 | Miljøavgift på kartong | 0 | 2 | 2 | |
72 | Miljøavgift på plast | 0 | 18 | 18 | |
73 | Miljøavgift på metall | 0 | -18 | -18 | |
74 | Miljøavgift på glass | 0 | -9 | -9 | |
5565 | Dokumentavgift | ||||
70 | Avgift | 0 | 300 | 300 | |
5571 | Totalisatoravgift | ||||
70 | Avgift | -6 | 0 | -6 | |
5577 | Avgift til staten av apotekenes omsetning | ||||
70 | Avgift | -10 | 0 | -10 | |
5578 | Avgift på farmasøytiske spesialprepa- rater | ||||
70 | Registreringsavgift | 10 | 0 | 10 | |
71 | Kontrollavgift | 6 | 0 | 6 | |
5580 | Avgift på flyging av passasjerer | ||||
72 | Avgift | 0 | -67 | -67 | |
5700 | Folketrygdens inntekter | ||||
71 | Trygdeavgift | -20 | 578 | 558 | |
72 | Arbeidsgiveravgift | 481 | 590 | 1 071 | |
Sum | 2 479 | -13 898 | -11 419 |
Anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge til statsbudsjettet i 2002 foreslås netto økt med om lag 4,9 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Skatte- og avgiftsinntekter anslås etter dette å utgjøre 467,3 mrd. kroner. Revisjonen av skatte- og avgiftsanslagene er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 2001 for personlige skattytere og selskaper mv. (etterskuddspliktige skattytere).
I Revidert nasjonalbudsjett 2002 ble anslaget for de samlede skatte- og avgiftsinntektene økt med 6,9 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Dette er i hovedsak begrunnet med oppdatert informasjon om 2001, som viste høyere etterskuddsskatter fra bedrifter og høyere inntekter fra merverdiavgiften. Det nye nivået ble videreført til 2002. Dessuten bidro en oppjustering av anslaget for årslønnsveksten i 2002 til å trekke skatteinntektene opp.
I forhold til Revidert nasjonalbudsjett 2002 foreslås anslaget for de samlede skatte- og avgiftsinntektene satt ned med om lag 1,9 mrd. kroner i nysaldert budsjett 2002. Nedjusteringen er primært knyttet til lavere inntekter fra særavgiftene og nedjusterte anslag for inntekter fra merverdi- og investeringsavgiften i forhold til anslagene i Revidert nasjonalbudsjett 2002. Tall for avgiftsinngangen tyder på at tilpasningene til bortfallet av investeringsavgiften fra 1. oktober 2002 ble større enn tidligere lagt til grunn.
Det foreligger ny informasjon om utliknede skatter for etterskuddspliktige skattytere for inntektsåret 2001. Utliknet skatt fra selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere utenom petroleumsvirksomhetene for inntektsåret 2001 blir med gjeldende innbetalingsordning i hovedsak betalt inn i 2002. Den nye informasjonen trekker isolert sett i retning av at denne skatten blir i størrelsesorden 3 mrd. kroner lavere enn tidligere anslått. Imidlertid ble likningen for etterskuddspliktige skattytere lagt ut noe tidligere i år enn i fjor. Dette innebærer at en større del av resterende skatt vil tilfalle statsbudsjettet for 2002 enn det som var tilfelle i 2001. Denne forskyvningen av innbetalingstidspunkt oppveier virkningen av nedjusterte anslag for utliknede etterskuddsskatter for inntektsåret 2001. Innbetalte skatteinntekter til statsbudsjettet i 2002 fra selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere anslås derfor samlet sett å bli om lag som tidligere lagt til grunn.
Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 2002 anslås nå til 91,0 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 16,3 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) er nedjustert med 16,1 mrd. kroner. Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen anslås nå til 3,0 mrd. kroner. Dette er 0,3 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter er blant annet basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 2001 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.
Nedjusteringen av anslaget for betalte skatter har i første rekke sammenheng med lavere petroleumsproduksjon og høyere investeringer i 2002 enn lagt til grunn i saldert budsjett. Salg av SDØE-andeler oppveier noe av skattenedgangen. Nedjusteringen av anslaget for innbetalt CO2-avgift kan tilskrives de reduserte produksjonsanslagene for 2002.
Komiteen tar de endrede provenyanslagene for skatter og avgifter til etterretning.