Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Jon Olav Alstad, Bendiks H. Arnesen og Grethe Fossli, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til forslag fra stortingsrepresentantene Olav Akselsen, Grethe Fossli, Sylvia Brustad, Marit Arnstad, Åslaug Haga, Inger S. Enger, Siri Hall Arnøy, Heidi Sørensen og Inge Ryan om tiltak for å legge til rette for økt bruk av 0-utslippsbiler i Norge, og til brev fra Nærings- og handelsdepartementet av 21. november 2002 (vedlagt).

Komiteen viser videre til at fra oppstarten i 1990 har statlig finansiering blitt benyttet, hovedsakelig fra SND. Det har også blitt iverksatt en rekke tiltak for å fremme økt salg og bruk av elektriske biler i Norge. Det gjelder fritak for merverdiavgift ved kjøp av bil, fritak for årsavgift, fritak for bompenger og fritak for engangsavgift. El-biler parkerer også gratis ved alle offentlige parkeringsplasser. På tross av tiltakene har ikke salget og bruken av el-biler tatt seg opp i den grad som var ønsket. Dette kan skyldes flere forhold, bl.a. at det fremdeles er dyrt å gå til anskaffelse av en el-bil, selv om det har blitt gitt kraftige avgiftsreduksjoner, samt at markedsføring av el-biler som produkt ikke har vært tilstrekkelig. Offentlige etater og private bedrifter har ikke kjøpt inn like mange el-biler som var forventet. Dette kan både skyldes at el-biler har begrenset rekkevidde og at offentlige etater og ikke minst private bedrifter i større grad enn privatpersoner velger å lease biler fremfor å kjøpe dem. Leasing av el-biler er i motsetning til kjøp ikke fritatt for merverdiavgift, dermed blir det ofte store utgifter for den enkelte etat eller bedrift dersom man velger el-bil fremfor bensin- eller dieselbil.

Komiteen viser til at forslagsstillerne i bakgrunnsnotatet til Dokument nr. 8:11 (2002-2003) har vist til en rekke forslag som aksjonsgruppen Think-Nå har utfordret Regjeringen til å gjennomføre for å tiltrekke investorer til bedriften Think. Følgende forslag er fremmet fra aksjonsgruppen:

  • – Åpning av bussfiler for elektriske biler.

  • – Fjerning av firmabilbeskatning på elektriske biler.

  • – En klar forpliktelse fra sentrale myndigheter og statlige institusjoner om å velge el-bil der det er praktisk mulig gjennom innkjøp og bruk.

  • – Opprettelse av et fond for å gi direkte støtte til privatkjøpere av elektriske biler.

  • – Innføring av krav fra 2004 om at minst 2 pst. av det totale salget til norske bilimportører må være 0-utslippsbiler, samt øke andelen lineært til 20 pst. i 2013.

I tillegg til de ovennevnte forslag har aksjonsgruppen i ettertid foreslått at man skal fjerne merverdiavgiften på leasing av el-biler.

Komiteen mener at Norge som miljønasjon har et ansvar for å være et foregangsland når det gjelder bruk av 0-utslippsbiler. Gjennom de tiltak som allerede er satt i verk har Norge vist at man er langt fremme når det gjelder å ta i bruk ny, miljøvennlig teknologi. Likevel er det mulig å få til flere tiltak for å få flere til å benytte seg av 0-utslippsbiler.

Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet fra 1. mars 2003 setter i gang en forsøksordning med at el-biler får benytte seg av kollektivfeltet. Komiteen registrerer også at Regjeringen vil utrede den såkalte "Californiamodellen" som innebærer at man setter krav til bilbransjen om at en bestemt del av salget skal være 0-utslippsbiler, og biler med lite utslipp.

Komiteen har merket seg at Finansdepartementet vil vurdere hvordan merverdiavgiftsfritaket kan utvides til også å gjelde utleie og leasing av el-biler. Komiteen ber Regjeringen om å foreta en snarlig vurdering av fritak for merverdiavgift på utleie og leasing av el-biler.

Komiteen fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å foreta en rask utredning av merverdiavgiftsfritak for utleie og leasing av 0-utslippsbiler."

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er enig i at det gjennom flere år er gjort mye for å legge til rette for 0-utslippsbiler i Norge, og har merket seg de tiltak som Regjeringen setter i gang av forsøksordninger og utredninger.

Flertallet vil imidlertid peke på at det fremdeles er nødvendig å legge forholdene enda mer til rette. I den forbindelse viser flertallet til de forslag som aksjonsgruppen Think-Nå har utfordret Regjeringen på. Flertallet mener det er grunnlag for en grundigere gjennomgang av disse forslagene, slik at de kan få en skikkelig behandling.

Flertallet vil i tillegg peke på at det i de fleste storbyer ikke er tilrettelagt for lading av el-biler.

Flertallet mener det også er mulig å gjøre mer fra Regjeringens side for å anmode de enkelte statlige etater om å gå til innkjøp av 0-utslippsbiler, der det er hensiktsmessig i forhold til oppgavene. Flertallet mener at dette kan gjøres uten at det kan betegnes som utilbørlig innkjøpsmakt. Flertallet vil i den anledning minne om at statsråd Viktor Normann tidligere i år, på vegne av statsansatte, fremforhandlet en reiseavtale med et flyselskap, Norwegian, for å oppnå best mulig pris på flybillettene.

Flertallet fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om tiltak som vil legge til rette for økt bruk av 0-utslippsbiler."

Forslaget kan bl.a. inneholde vurdering av tiltak som offentlig innkjøp, økt fremkommelighet, firmabilbeskatning og andre innkjøpsincentiver, samt krav om at en viss andel av totalsalget av biler i Norge skal være 0-utslippsbiler. Forslagene fra aksjonsgruppen Think-Nå bes også vurdert.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er enig med Regjeringens vurdering av at et totalt fritak for firmabilbeskatning vil bryte med prinsippet om at naturalytelser skal beskattes på samme måte som lønn. Myndighetene har allerede redusert avgiftsgrunnlaget ned to prisklasser ved bruk av el-bil som firmabil.

Disse medlemmer mener at innkjøp i offentlig forvaltning fremdeles skal være en desentralisert oppgave. For ikke å utøve utilbørlig innkjøpsmakt mener derfor disse medlemmer at det skal være opp til hver enkelt etat å avgjøre hvilke biler som til enhver tid skal kjøpes inn. Disse medlemmer mener likevel at de enkelte fagdepartementene bør oppfordre sine underetater til å velge 0-utslippsbiler der det er praktisk mulig.

Disse medlemmer registrerer at opprettelsen av et eventuelt fond for tilbakebetaling av deler av kjøpesummen til privatpersoner som kjøper 0-utslippsbiler kan være i strid med EØS-avtalen.

Disse medlemmer foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.