Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 1: Brev fra Barne- og familiedepartementet v/statsråden til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 23. mai 2002

Jeg viser til dokument nr. 8:118 (2001-2002) om finansiering av krisesentrene. Statstilskudd til krisetiltak er i dag en øremerket tilskuddsordning. Nåværende tilskuddsordning bygger på et finansieringsprinsipp der krisetiltakenes budsjetterte utgifter utløser 50% statstilskudd. Dette medfører at statstilskuddet følger direkte av størrelsen på tilskudd fra kommuner og andre bidragsytere. Tilskuddsordningen er stort sett uendret siden den startet i 1981, men ble i 1999 gjort om til en overslagsbevilgning. Dagens finansieringsordning vurderes nå endret.

Det er behov for en mer forutsigbar finansieringsordning både for krisesentrene og for staten. Dagens tilskuddsordning tar ikke utgangspunkt i hva det reelt sett koster å drive et krisetiltak. Økonomien til det enkelte krisetiltak må legges på det nivå som kommunene) bestemmer gjennom sitt tilskudd. Også kravene i økonomireglementet tilsier at dagens finansieringsordning vurderes endret. Vurdering av endringer i dagens tilskuddsordning må videre inngå i en bredere vurdering av hjelpetilbudet til voldsutsatte kvinner og barn. Dagens tilbud kan forbedres både når det gjelder finansiering, organisering, kompetanse, geografisk dekning (gjelder særlig incestsentrene) og krisesentrenes bygningsmessig tilrettelegging. Det er nærmere bestemt behov for å videreutvikle kvaliteten på tjenestene krisesentrene tilbyr, sikre bedre oppfølging av barna, å utvikle kompetanse og å tilrettelegge for nye brukergrupper med andre hjelpebehov. Disse spørsmålene forutsetter en gjennomgang av krisesentrene sett i sammenheng med samfunnet samlede innsats og ressurser til bistand og beskyttelse av voldsofre.

Det arbeides med innlemming av øremerkede tilskudd i inntektssystemet fra 2004. Dette ble første gang varslet i St.prp. nr. 1 (2000-2001). Det ble der vist til Kommuneproposisjonen (St.prp. nr. 62 (1999-2000). 1 tillegg ga Regjeringen uttrykk for at det ville bli vurdert hvorvidt og eventuelt hvordan en lovgivning rundt krisetiltakene kunne utformes.

Som ledd i forberedelsene med å innlemme tilskudd til krisetiltak i inntektssystemet er det gjennomført en utredning med sikte på å komme fram til en modell for hva det koster å drive et krisetiltak. Utredningen ble foretatt av utredningsfirmaet (Vista Utredning A/S) og var ferdigstilt høsten 2001. Flere andre rapporter inngår også i vurderingen av endring av dagens tilskuddsordning. I 1997 fikk Statskonsult i oppdrag å evaluere tilskuddsordningen til krisetiltak blant annet på bakgrunn av tilskuddsordningens begrensede forutsigbarhet for krisetiltakene og staten (Statskonsults rapport 1997:18 "Evaluering av den statlige tilskuddsordningen til krisetiltak"). Både Statskonsults vurdering av tilskuddsordningen, høringsuttalelsene til denne og rapportene fra Institutt for samfunnsforskning om forholdet mellom krisetiltakene og kommunale myndigheter tilsier endringer i dagens finansieringsordning.

Også Kvinnevoldsutvalget arbeider med organisering og finansiering av krisetiltak til voldsutsatte kvinner og barn. Kvinnevoldsutvalget ble nedsatt av regjeringen i august 2001 som et ledd i en styrket innsats for voldsutsatte kvinner. Utvalgets arbeid skal styrke stillingen til kvinner utsatt for vold og overgrep gjennom å foreslå forbedringer og innskjerpinger av lovverket, iverksettelse av forbedrede forebyggende tiltak og utvikling av tiltak for at ofrene kan bli møtt av offentlige instanser på en bedre måte. Det inngår i utvalgets mandat å utrede hjelpetilbudet til voldsutsatte kvinner. I mandatet heter det at:

"Krisesentrenes rolle skal vurderes særskilt i denne sammenheng, med sikte på å styrke kvaliteten på tilbudet til brukerne, inkludert til barn. Utvalget må vurdere om det i forbindelse med endring av tilskuddsordningen er behov for en lovfesting av krisesentrene og om det i den forbindelse avdekkes andre problemstillinger som bør løses."

Kvinnevoldsutvalget skal levere sin utredning innen 1. september 2003. Da det haster med en avklaring av spørsmål knyttet til tilskuddsordningen, vil Kvinnevoldsutvalget imidlertid avgi en delutredning som blant annet vil omfatte finansiering av krisetiltakene høsten 2002.

Kvinnevoldsutvalgets delutredning vil være et viktig grunnlag for Barne- og familiedepartementets vurdering av landets krise- og incestsentre, da utvalget vil se på tilbudet til voldsutsatte kvinner i et helhetlig perspektiv.

På denne bakgrunn anser jeg det mer hensiktsmessig å følge den planen som er lagt for dette arbeidet enn å vedta lovendring om statlig overtakelse av finansieringen krisetiltakene midt i den pågående prosess.

Dette spørsmålet er forelagt Kommunal- og regionaldepartementet for vurdering. De konkluderer med følgende:

  • – KRD er uenig i at staten skal overta ansvaret for finansiering av bygging av krisesentra, ombygging av eksisterende bygg samt til rehabilitering av eksisterende krisesentra.

  • – Rent teknisk kan Husbanken nyttes som forvalter av en tilskuddsordning for etablering av krisesentra.

    – ‘Det må vurderes nærmere om det skal opprettes en egen tilskuddsordning eller å endre/presisere forskriften til en eksisterende tilskuddsordning.

    – En evt. nærmere innretting av en slik tilskuddsordning må drøftes nærmere.

  • – Økonomiske og administrative konsekvenser må drøftes nærmere.

For øvrig vises til vedlagte brev fra Kommunal- og regionaldepartementet hvor deres standpunkt er nærmere begrunnet.