7. Andre fylkeskommunale oppgaver
I meldingen redegjøres det for oppgaver innenfor helse- og sosialområdet, som det i lys av statliggjøringen av spesialisthelsetjenesten fra 1.januar 2002, har vært behov for å vurdere nærmere. Tiltak for rusmiddelmisbrukere, barnevern, familievern og tannhelse er gjenstand for vurderinger. Det legges stor vekt på å sikre og styrke samarbeidet mellom de ulike delene av helse- og sosialtjenesten, for blant annet å legge bedre til rette for mer brukervennlige løsninger.
Komiteen registrerer at det er nedsatt en interdepartemental arbeidsgruppe mellom Helsedepartementet, Sosialdepartementet og Barne- og familiedepartementet som skal foreta en nærmere vurdering av fylkeskommunale oppgaver innen barnevern, familievern og tiltak for rusmisbrukere.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet, viser til at det i meldinga blir gjort greie for at Regjeringa har til vurdering kva for forvaltningsnivå som skal ha ansvar for diverse fylkeskommunale oppgåver. Fleirtalet tek denne framstillinga til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet imøteser en slik vurdering. Disse medlemmer mener det overordnede ansvaret for barnevernsinstitusjonene bør ligge hos staten. Dette begrunnes med at det finnes for få institusjoner til at dette ansvaret skal ligge hos kommunene, og når i tillegg kommunene er ansvarlige for overtagelse av omsorg, blir dette en uheldig situasjon.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil avvente utredningen før en tar stilling til framtidig organisering av barnevernet. Flertallet understreker nødvendigheten av få en gjennomgang av ressurser til dette arbeidet slik at det ledd som til enhver tid har ansvaret også har ressurser til å ivareta de oppgavene de blir pålagt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at dagens økonomiske overføringer fører til at fylkesmennene ikke klarer å oppfylle de pålagte oppgavene de har i forhold til tilsyn med barnevernstjenester i kommuner og fylkeskommuner.
Vedrørende fosterhjem mener komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet imidlertid at dette ansvaret bør ligge hos kommunene. Dette vil styrke barnas muligheter for kontakt med biologiske foreldre.
Vedrørende tannhelsetjenesten ser ikke disse medlemmer at den offentlige tannhelsetjenesten bør videreføres som en fylkeskommunal tjeneste, men at den bør bli et statlig ansvar, underlagt foretakene.
Disse medlemmer viser videre til at heller ikke rusomsorgen i sin helhet ble tatt med i spesialisthelsetjenestens overgang fra fylkeskommunal til statlig drift.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil vise til komitémerknaden i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2001-2002) hvor komiteen sier:
"Komiteen har merket seg at regjeringen Bondevik II foreslår å dele opp Sosial- og helsedepartementet i to departementer. I den forbindelse har man besluttet at ansvaret for helsetiltak for rusmiddelmisbrukere skal overføres til Helsedepartementet. Dette innebærer at ansvaret for legemiddelassistert rehabilitering og utvikling av lavterskel helsetiltak for rusmiddelmisbrukere legges til Helsedepartementet. Komiteen tar dette til etterretning."
Flertallet viser til at ansvaret for helsetiltak for rusmiddelmisbrukere legges til helsetjenesten og sier seg ellers tilfreds med at Regjeringen ifølge meldingen vil legge frem en vurdering av fremtidig plassering av institusjoner rettet mot rusmiddelbrukere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener behandlingstilbudene innen rusfeltet bør bli et statlig ansvar. Dette er viktig for å øke prestisjen rundt denne omsorgen slik at de rusavhengige unngår klientstemplet og i større grad blir betraktet som pasienter. Rusomsorgen må betraktes som en omsorg på linje med psykiatrien.
Disse medlemmer mener videre at de behandlingstilbudene innen rusfeltet som i dag er organisert og inngår i de fylkeskommunale helseplaner, må bli et statlig ansvar, og at tannhelsetjenesten og behandlingsinstitusjoner innen rus, som i dag drives på fylkeskommunalt nivå, også blir et statlig ansvar.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peike på dei store utfordringane som ligg på rusfeltet. Det er eit sterkt behov for å forsterka innsatsen både på det førebyggjande området når det gjeld behandlingstilbodet, ettervernet og kontrollen med tilgangen av rusmidlar. Desse medlemene vil meine at det er naudsynt med ein gjennomgang og ei avklaring av ansvar og oppgåver, men at det på dette feltet også tydeleg trengst meir pengar. Desse medlemene vil hevde at god oppfølgjing er avgjerande for den som kjem ut etter eit behandlingstilbod, og at kommunane også framover må ha både ansvar og midlar i forhold til det. Desse medlemene vil avvente Regjeringa sine vurderingar av behandlingstilboda, men vil be Regjeringa ta med i vurderinga si den faren som ligg for nedprioritering ved sterk tilknytning til helseføretak med mange oppgåver frå før. Det same vil vere tilfelle med fylkeskommunalt ansvar dersom det ikkje fylgjer med meir midlar enn i dag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil påpeke at Regjeringen nå åpner for ulike forsøk hvor oppgaver løses på andre områder enn tradisjonelt har vært tilfelle. Dette vil gi et mangfold av løsninger og erfaringer. Disse erfaringene vil være viktige når Stortinget endelig tar stilling til fordeling av oppgaver som fortsatt er uavklart.