Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Merknader frå komiteen

Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Bjørgulv Froyn, Martin Kolberg, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, frå Høgre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og leiaren Petter Løvik, frå Kristeleg Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til at Regjeringa har lagt fram sak om forsert utbygging av E6 gjennom Østfold. Finansiering av ny Svinesundsforbindelse skal skje gjennom felles bompengeordning med Sverige og revidert fase 1 av Østfoldpakka.

Fleirtalet ser svært alvorleg på dei store ulykkestala som er på E6 gjennom Østfold. Fleirtalet meiner det er rett med ei forsert utbygging av E6 gjennom Østfold, og viser til merknader om dette i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2001-2002).

Fleirtalet meiner det er av stor betydning at utbygginga av ny E6 på norsk side er klar samtidig med ny E6 på svensk side. Fleirtalet viser til at dette prosjektet har stor nasjonal betydning som det viktigaste vegsambandet til Europa.

Fleirtalet viser til at det er semje med Sverige om finansiering av ny Svinesundforbindelse. Fleirtalet stør på denne bakgrunn Regjeringa sitt framlegg om finansiering av ny Svinesundsforbindelse.

Fleirtalet føreset at ei forsert utbygging av E6 ikkje skjer på kostnad av utbygginga av E18 gjennom Østfold.

Fleirtalet viser til at det i handlingsprogrammet for Nasjonal transportplan er planlagt oppstart av strekninga Sekkelsten-Krosby ny E18 gjennom Østfold i 2004.

Fleirtalet er kjent med at det no ligg føre godkjent reguleringsplan for strekninga, og har merka seg at det er sett fram ynskje frå lokalt hald om raskare oppstart av denne parsellen enn føresett i Nasjonal transportplan.

Fleirtalet vil opne for at Østfold bompengeselskap får høve til å ta opp lån til å framskynde oppstarten, på føresetnad av at selskapet legg fram planar som sikrar rasjonell framdrift av parsellen slik at ein unngår stopp og ekstrakostnader ved arbeidet.

Fleirtalet føreset vidare at arbeidet med parsellen blir sluttført slik det er føresett i Nasjonal transportplan, og at framskyndinga ikkje medfører omprioritering av statlege midlar frå prosjekt i andre fylke.

Fleirtalet føreset at Østfold bompengeselskap arbeider vidare med eit opplegg for å framskynde byggestart ut frå desse føresetnadene, og at Regjeringa i samband med budsjettet for 2003 kjem tilbake til Stortinget med forslag til vidare framdrift av prosjektet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen og Kenneth Svendsen, mener det er positivt at Regjeringen ønsker å sette fortgang i arbeidet med ny E6 i Østfold. Disse medlemmer mener imidlertid at det er særdeles skuffende at Regjeringen ikke vil bidra med mer enn 45 mill. kroner til forseringen av utbyggingen. Det er også skuffende at Regjeringen legger opp til at det skal gå ytterligere syv år (til 2009) før veistrekningen skal stå ferdig, selv om det er mulig å ferdigstille den mye tidligere, jf. Dokument nr. 8:134 (2001-2002) om E6 og E18. Regjeringens plan vil koste i form av mange trafikkulykker med drepte og skadde.

Strekningen er en viktig del av hovedveisystemet mellom Oslo og riksgrensen ved Svinesund. I Nasjonal transportplan 2002-2011 er hele veistrekningen Oslo-Svinesund beregnet til 2 810 mill kroner. De tre berørte fylkene, Akershus, Oslo og Østfold har til sammen 1 242 000 innbyggere, ca. 27,5 pst. av landets befolkning. Disse betaler hvert år mer enn 9 mrd. kroner til staten i avgifter på biler og bilbruk, selv om inntektene fra bompengestasjonene ikke regnes med. På ett eneste år betaler altså innbyggerne i området mer enn tre ganger det som er nødvendig for ferdigstillelse av E6. Disse medlemmer viser også til at Fremskrittspartiet under behandlingen av Nasjonal transportplan foreslo en økning av bevilgningsrammene for stamveier og riksveier med 46 000 millioner kroner.

Disse medlemmer mener det nå er på tide å gi brukerne det de har betalt for.

Disse medlemmer har merket seg at det blir nå 3 bompengestasjoner mellom Oslo og svenskegrensen, slik også ordfører Torhild Johnsen i Halden har påpekt. Dette er - ikke helt uten grunn - med på å gi grobunn for negative oppfatninger om statlig samferdselspolitikk. Mange har inntrykk av at staten kun bidrar med bompengestasjoner og fotobokser. Foreliggende proposisjon bidrar dessverre til å styrke slike inntrykk, selv om initiativet fra Regjeringen faktisk vil føre til en forsering av veibyggingen.

Disse medlemmer vil derfor foreslå en ytterligere fremskynding av arbeidet, men slutter seg til Regjeringens forslag i innstillingens punkt I.

Disse medlemmer foreslår:

"Regjeringen bes i tillegg legge fram en ny sak der E6 i Østfold inkludert ny Svinesundbro står ferdig i 2006 uten etablering av bompengestasjoner. Regjeringen bes samtidig foreslå de nødvendige bevilgninger over statsbudsjettet."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil støtte forslaget om forsert utbygging av E6 gjennom Østfold slik Regjeringen har foreslått.

Disse medlemmer viser til forutsetningene om at en forsering av E 6 gjennom Østfold ikke vil medfører omprioriteringer av statlige midler fra prosjekt i andre fylker.

Disse medlemmer vil understreke at en forsering av E6 gjennom Østfold ikke må gå på bekostning av investeringene i jernbanen gjennom Østfold, slik det er vedtatt i Nasjonal transportplan.

Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen ikke vil svekke jernbanens konkurransekraft i forhold til veg gjennom Østfold, og forventer at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en forsering av jernbaneutbygging gjennom Østfold.

Disse medlemmer mener at en ensidig forsering av vegutbyggingen vil svekke muligheten til å nå målsettingene i Nasjonal transportplan om å føre mer gods- og persontransport over fra veg til jernbane. Disse medlemmer mener derfor at investeringene i jernbanenettet må økes betydelig i årene som kommer. Disse medlemmer mener at dobbeltspor mellom Oslo og Ski, forsering av dobbeltspor mellom Haug og Fredrikstad og baneføring gjennom Moss også må gjennomføres i planperioden. Dette for å opprettholde jernbanens konkurransekraft.