1. Samandrag
Samferdselsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag til følgende finansieringsopplegg som ville kunne bidra til at utbyggingen av E6 gjennom Østfold blir fremskyndet:
– Det fremmes forslag om fullfinansiering av ny Svinesundsforbindelse med bompenger fra en felles norsk-svensk bompengeordning på riksgrensen ved Svinesund.
– Et felles norsk-svensk bompengeopplegg vil innebære at Svinesundsforbindelsen blir trukket ut av Østfoldpakka. Det fremmes forslag om at midler som på denne måten frigjøres, blir benyttet til å forsere utbyggingen av E6 gjennom Østfold. Et slikt opplegg vil kunne bidra til at E6 gjennom Østfold kan stå ferdig som sammenhengende motorveg i løpet av 2009.
– Forsering av E6-utbyggingen skal ikke gå på bekostning av utbyggingen av E18 gjennom Østfold. E18-utbyggingen vil gå som planlagt i tråd med Stortingets behandling av Østfoldpakka og NTP 2002-2011.
Det er et mål for samarbeidet mellom myndighetene i Norge og Sverige at E6 mellom Oslo og Gøteborg skal bygges ut til firefelts veg senest 2009. Videre er det et mål at Ny Svinesundsforbindelse skal åpnes for trafikk i 2005. Dette krever anleggsstart på Ny Svinesundsforbindelse høsten 2002. Anleggsarbeidene på vegtilknytningene må startes opp snarest mulig over sommeren 2002 og på ny bru ved Svinesund mot slutten av 2002. For at dette skal være mulig må nødvendige godkjenninger i Stortinget og i Sverige foreligge før sommeren 2002.
Vedlagt proposisjonen følger et utkast til statsavtale mellom Sveriges regjering og Norges regjering om Den nye Svinesundsforbindelsen. Det tas sikte på at avtalen undertegnes så snart som mulig.
Hovedformålet med prosjektet er å bedre trafikksikkerheten på E6 samt framkommeligheten spesielt for tungtrafikken mellom Norge og Sverige og til/fra kontinentet.
Prosjektet omfatter ny E6 med fire kjørefelt mellom "Nordby trafikplats" i Sverige og Svingenskogen i Norge, inklusiv en ny bru over Iddefjorden/Ringdalsfjorden og riksgrensen ved Svinesund.
Prosjektet omfatter på norsk side ny E6 over en 4,5 km lang strekning. Vegen bygges i tråd med den nye stamvegnormalen som en smal firefelts motorveg med fysisk skille mellom kjøreretningene.
Kostnadsoverslaget for Ny Svinesundsforbindelse er totat beregnet til om lag 1 400 mill. kroner. For den norske delen av prosjekten er netto nytte/kostnads-forholdet beregnet til 0,2.
Norsk del av prosjektet (inklusiv norsk del av ny bro) har vært gjennom ekstern kvalitetssikring. På denne bakgrunn legges til grunn en styringsramme for den norske delen på 730 mill. kroner og en kostnadsramme på 830 mill. kroner.
Det vil bli inngått egne avtaler mellom de to lands vegvesen som omhandler bl.a. utbygging samt drift og vedlikehold. Videre vil det bli inngått en avtale mellom de to land om skatteforhold. Når det gjelder avgiftsspørsmål, vil det bli nærmere vurdert om det er tilstrekkelig med ensidige erklæringer fra de to land, eventuelt om det er nødvendig med en særskilt avtale også her.
Det skal etableres et felles norsk-svensk innkrevingssystem ved Svinesund. Bompenger fra dette innkrevingssystemet er forutsatt å kunne finansiere hele utbyggingskostnaden for en ny Svinesundsforbindelse, dvs. om lag 1 400 mill. kroner.
Statens vegvesen og Vägverket får ansvar for i fellesskap å innkreve bompenger og administrere ordningen. Sverige skal ha ansvar for låneopptak til sin andel av utbyggingen.
I Norge vil Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2002-2003) komme tilbake med en nærmere vurdering av organiseringen av den norske delen av prosjektet, herunder de bevilgningsmessige konsekvensene av dette. I første omgang foreslås bevilgningen til oppstart i 2002 bevilget med 45 mill. kroner under kap. 1320 Statens vegvesen, ny post 34 Ny Svinesundsforbindelse. Bevilgningen til prosjektet inklusive renter skal tilbakebetales til den norske stat med bompenger fra innkrevingssystemet ved Svinesund.
Eventuell kostnadsøkning på prosjektet skal dekkes fullt ut av bompengeinntekter i den grad dette er mulig innenfor akseptable takster og lengde på innkrevingsperioden.
Bompenger skal innkreves av både lette og tunge kjøretøy. Innkreving skal skje i begge retninger over hele døgnet. Innledningsvis settes takstnivå i prisnivå pr. 2002 til SEK 20 og SEK100 for hhv. lette og tunge kjøretøyer.
Dette vil beregningsmessig gi en bompengeperiode på 21 år. Usikkerheten knyttet til slike beregninger er stor.
For å unngå for mye trafikk på den gamle brua er det enighet om å kreve avgift både på eksisterende og ny veg.
Det er en felles ambisjon om at gjelden skal være nedbetalt senest 20 år etter at forbindelsen åpnes. Det legges til grunn at takstene justeres i samsvar med den offisielle prisstigningen.
Departementet foreslår at Statens vegvesen gis fullmakt til å kunne inngå avtale om å øke takstene med inntil 20 pst. utover prisstigningen om utviklingen i bompengeordningen gjør dette nødvendig. En slik fullmakt er i samsvar med gjeldende retningslinjer for bompengeprosjekter i Norge. Dersom det blir aktuelt med endringer utover dette, må saken forelegges Stortinget.
I forhold til nasjonale og bilaterale interesser i denne saken, vil det være naturlig at staten utarbeider forslag til reguleringsplan for de to bomstasjonene. Spørsmålet om videre behandling av planen tas opp med Halden kommune. Dersom kommunestyret ikke vil sluttbehandle forslaget i tråd med fremdriftsplanen, vil det være nødvendig med statlig reguleringsplan.
I kap. 3 i proposisjonen gis en nærmere oversikt over hvilke parseller utbyggingen av E6 gjennom Østfold omfatter.
Stortinget ga ved behandling av stortingsproposisjonen om første fase av Østfoldpakka tilslutning til å starte innkreving av bompenger for å delfinansiere utbygging av E6 gjennom Østfold til firefelts motorveg og gjenstående parseller på E18 gjennom Østfold til to- og eventuelt delvis firefelts motorveg, jf. St.prp. nr. 26 (1999-2000) og Innst. S. nr. 111 (1999-2000).
Når det gjelder nivået på den statlige investeringsrammen for E6 og E18, ble det lagt opp til at dette skulle avklares i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan (NTP) 2002-2011.
Norsk del av Ny Svinesundsforbindelse, inklusiv norsk del av ny bru, er i utgangspunktet fullfinansiert gjennom opplegget i fase 1 av Østfoldpakka. Det er i St.prp. nr. 26 (1999-2000) ikke lagt opp til egen bomstasjon ved Svinesund.
Det er i NTP 2002-2011 ikke uttalt noe nærmere om når utbyggingen vil kunne stå ferdig. Imidlertid innebærer rammene i transportplanen at ferdigstillelse av E6 i Østfold vil kunne ta 15-20 år.
Det foreligger godkjent reguleringsplan for Riksgrensen/Svinesund - Svingenskogen.
Det pågår arbeid på Patterød - Akershus grense. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2003. I forbindelse med statsbudsjettet for 2002 ble det gitt en startbevilgning for strekningen Jonsten - Patterød på 10 mill. kroner, jf. Budsjett-innst. S. nr. 13 (2001-2002). Strekningen Halmstad - Patterød (delstrekning på Jonsten - Patterød) har godkjent reguleringsplan. Samferdselsdepartementet går derfor inn for å starte denne delparsellen i 2002. Det foreslås at bompengeselskapet for fase 1 av Østfoldpakka får fullmakt til å stille til disposisjon ekstra 40 mill. kroner i 2002 til bruk på parsellen Halmstad - Patterød.
Forslaget til forsering av E6 i Østfold innebærer at det tas sikte på å ferdigstille firefelts E6 frem til Åsgård i løpet av 2005.
I endelig handlingsprogram for perioden 2002-2011 er det lagt opp til at E6 kan være ferdig utbygd fra Riksgrensen til Svingenskogen og fra Patterød til Akershus grense ved utgangen av 2005. Ved utgangen av 2011 vil det iht. planene i første fase av Østfoldpakka fortsatt gjenstå et investeringsbehov på i underkant av 1 000 mill. kroner.
I handlingsprogrammet er videre parsellen Riksgrensen/Svinesund - Svingenskogen forutsatt finansiert med 300 mill. kroner i statlige midler og 340 mill. kroner i bompenger fra Østfoldpakka i perioden 2002-2005. Ved å opprette en bompengeordning for finansiering av ny Svinesundsforbindelse frigjøres disse midlene. Samferdselsdepartementet foreslår at disse midlene benyttes til å forsere utbyggingen av E6 gjennom Østfold.
Som følge av forseringen legges det opp til en ytterligere forskyvning utover de nevnte 40 mill. kroner i 2002 i midler som stilles til rådighet fra bompengeselskapet i perioden 2002-2005.
De frigjorte midlene fra Svinesund er imidlertid ikke tilstrekkelig til å fullfinansiere full utbygging av E6 i løpet av 2009. Det vil for perioden 2006-2009 være behov for å fremskynde statlige midler og bompengelån utover det som ligger i endelig handlingsprogram for perioden 2002-2011. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til dette i forbindelse med stortingsmeldingen om NTP 2006-2015.