Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

17. Stor-Oslo Lokaltrafikk AS

  • – Stiftelsesår: 1974

  • – Statens eierandel: 33,33 pst.

  • – Antall. ansatte pr. 31. desember 2001: 84

Stor-Oslo Lokaltrafikk AS er et aksjeselskap hvor staten v/Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune hver har N av aksjene. Selskapets formål er å forestå takst- og rutesamordning av kollektiv rutetransport i Oslo og Akershus. Statens begrunnelse for deltakelse i selskapet i 1974 var et ønske om aktivt å medvirke til å utvikle kollektive kommunikasjoner som kunne gi et godt transporttilbud i Oslo og Akershus med bakgrunn i de helt spesielle nærtrafikkproblemene en hadde i Oslo-området sammenlignet med byområdene ellers i landet. Det finnes i dag verken forretningsmessige eller sektorpolitiske hensyn som tilsier at staten fortsatt skal ha aksje­interesser i Stor-Oslo Lokaltrafikk AS. Regjeringen vil derfor legge til rette for at statens aksjer i Stor-Oslo Lokaltrafikk AS selges.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens standpunkt om en tilrettelegging for at statens aksjer i selskapet selges.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at Regjeringen i St.meld. nr. 26 (2001-2002) Bedre kollektivtransport, skriver at Samferdselsdepartementet vil ta initiativ til å opprette et samordningsorgan for kollektivtransporten i det sentrale Østlandsområdet, med deltakelse fra aktører som disponerer lokale og statlige midler på transportområdet.

Disse medlemmer mener Regjeringen bør vurdere om det nye samordningsorganet for Østlandsområdet bør få overta statens andel i Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL) gratis.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at bakgrunnen for at staten gikk inn med aksjer i Stor-Oslo Lokaltrafikk AS var å sikre en nødvendig samordning av kollektivtilbudet i regionen. En slik samordning har ikke latt seg gjennomføre. Dette medlem er av den oppfatning at det bør opprettes en felles administrasjon av kollektivtrafikken i regionen for å virkeliggjøre et samordnet, rasjonelt og enhetlig kollektivtilbud. Dette medlem foreslår at statens aksjer i SL overføres Oslo kommune og Akershus fylkeskommune vederlagsfritt og inngår som aksjekapital i et felles administrasjonsselskap.