14. Kongsberg Gruppen ASA
– Stiftelsesår: 1987
– Antall ansatte pr. 31. desember 2001: 4 012
– Statlig eierandel pr. 31. desember 2001: 50,001 pst.
Kongsberg Gruppen er et internasjonalt teknologikonsern. Konsernet, som omfatter i alt 13 heleide datterselskaper, er etablert i mer enn 20 land og med mer enn 30 lokasjoner. Konsernet har to hovedforretningsområder: Kongsberg Maritime og Kongsberg Defence & Aerospace. Kongsberg Maritime er verdensledende på en rekke områder innen maritim informasjonsteknologi. Kongsberg Defence & Aerospace, som er Norges ledende produsent av forsvarsmateriell, er en nisjeleverandør med hovedvekt på sjømålsmissiler, kommando- og kontrollsystemer og kommunikasjon.
Det er forutsatt at staten skal opprettholde en aksjemajoritet i selskapet, jf. Innst. S. nr. 233 (1991-1992). Det foreligger ingen fullmakter fra Stortinget om salg av aksjer i Kongsberg Gruppen ASA. Formålet med statens eierskap er å sikre kontroll i et selskap som er en viktig leverandør av forsvarsmateriell til det norske forsvaret. Selskapet vil etter hvert ha et behov for å styrke egenkapitalen for å finansiere fortsatt vekst. Som leverandør til fremmede lands forsvar er også selskapet interessert i å ha staten som en stor aksjonær. Regjeringen mener at staten bør åpne for å redusere sin eierandel ned mot 34 pst. Hvordan dette eventuelt skal skje blir en forretningsmessig vurdering. Industrielle løsninger som både sikrer selskapets utvikling og statens verdier kan føre til en ny vurdering av statens eierandel.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, mener at den nåværende statlige eierandelen i Kongsberg-gruppen bør opprettholdes. Flertallet vil understreke at dersom det skulle oppstå en situasjon hvor det aktualiseres en utvanning av statens eierandel i Kongsberg-gruppen, må Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringen i at det bør åpnes for å redusere statens eierandel i Kongsberggruppen ned mot 34 pst. Disse medlemmer viser til at dette både kan skje ved at staten selger aksjer eller unnlater å tegne seg ved eventuelle fremtidige kapitalutvidelser, men det må bli en forretningsmessig vurdering.