Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen sørge for at barnehage- og skoleeiere får tilbud om samarbeid med lærerutdanningsinstitusjonene om veiledning av nyutdannede lærere, med sikte på at alle nyutdannede lærere kan tilbys et slikt opplegg innen 2004.

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen utarbeide en forpliktende opptrappingsplan for å styrke etterutdanningen av lærerne.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen samle og systematisere erfaringene fra ulike forsøksprosjekter for å øke rekrutteringen av studenter med minoritetsspråklig bakgrunn, slik at disse tiltakene kan bygges ut til å omfatte flere av lærerutdanningsinstitusjonene.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen følge opp forsøkene med skolekontrakter i praksisopplæringen, med sikte på å gjøre dette til hovedmodellen for praksisopplæringen.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen sette i gang prøveprosjekter der deler av praksisen i faglærerutdanningen kan tas i musikk- og kulturskolene.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen samle ansvaret for nasjonal planlegging og samordning av etterutdanningstilbud for lærere hos ett nasjonalt organ, for eksempel Læringssenteret.

Forslag fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen:

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge lærerutdanningen i tråd med det nye gradsystemet, slik at bachelorutdanning gir kompetanse til å undervise i 1.-4. klassetrinn og at mastergrad gir kompetanse til å undervise i alle klassetrinn.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at institusjoner som utdanner lærere gjennom avtaler etablerer samarbeid med et nødvendig antall barnehager og skoler for å sikre god praksis for studentene gjennom utdanningen i henhold til kriterier gitt av NOKU.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for en ordning med sertifisering av lærerer etter et års arbeid som lærer fra avsluttet lærerutdanning i henhold til kriterier gitt av NOKU.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen legge frem for Stortinget en forskningsbasert evaluering av omleggingen av lærerutdanningen.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen ved neste revisjon av opplæringsloven foreta nødvendige endringer i § 9 og § 10 for å fjerne den såkalte kompetanseforskriften.

Forslag 12

  • 1. Gjeldende forskrift om dimensjonering av lærerutdanningen oppheves.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag slik at det innføres en innsatsstyrt finansiering også innen høyere utdanning.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag til endringer slik at også avdrag på studielån blir skattemessig fradragsberettiget på lik linje med renter.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen innrette lærerutdanningen slik at det i undervisningens tre første år gjennomføres obligatorisk undervisning med 180 studiepoeng inndelt som følger: pedagogikk 30, ledelse 30, norsk 35, matematikk 35, grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring 20 og KRL 30 studie­poeng.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen innen utgangen av 2003 legge frem egen sak om yrkesfaglærerutdanningen med vektlegging av realkompetanse.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen legge frem melding om IKT-bruk i utdanningssektoren.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen utarbeide eget etterutdanningstilbud som kvalifiserer til veiledningsfunksjoner i skolen.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at lærerutdanningsinstitusjonene etablerer et fast samarbeid med de spesialpedagogiske kompetansesentrene, for å styrke kompetansen på grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring.

Forslag 19

De obligatoriske fagene i allmennlærerutdanningen skal være pedagogikk med 60 studiepoeng, matematikk med 30 studiepoeng og norsk med 30 studiepoeng.