22. Komiteens tilråding
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget gir Kommunal- og regionaldepartementet fullmakt til å fordele etter skjønn 4 251 mill. kroner for 2003. Midlene foreslås bevilget over kap. 571 Rammetilskudd til kommuner og kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner.
II
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2002 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
586 | Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser | ||
60 | Oppstartingstilskudd | 3 727,2 mill. kroner |
III
Bevilgningen til særlig ressurskrevende brukere økes med 50 mill. kroner utover Regjeringens forslag innenfor skjønnsrammen for 2003.
IV
Tilskuddet til landslinjer innlemmes ikke i rammetilskuddet.
V
Tilskudd til assistenter for funksjonshemmede innlemmes ikke i rammetilskuddet.
VI
Tilskudd til utskriving av unge funksjonshemmede avvikles ikke.
VII
Tilskudd til skolefritidsordning innlemmes ikke i rammetilskuddet.
VIII
Tilskudd til leirskoleopplæring innlemmes ikke i rammetilskuddet.
IX
Stortinget ber Regjeringa om å innleie drøftingar med kommunane om ein plan for oppretting av den økonomiske ubalansen i kommunesektoren. Rammene og dei økonomiske konsekvensane av ein slik plan vert å leggje fram for Stortinget i samband med statsbudsjettet for 2003.
X
Stortinget ber Regjeringen utarbeide oversikt over hvilke fylkeskommuner som har benyttet inntekt fra egen næringsaktivitet til sykehusdrift og fremme forslag til kompensasjon.
XI
Stortinget ber Regjeringen i samarbeid med kommunesektoren anslå den gjennomsnittlige pensjonspremien i 2003 og 2004, og komme med forslag om hvordan det skal tas hensyn til denne premien i statsbudsjettet for 2003 og i kommuneproposisjonen for 2004.
XII
Stortinget ber Regjeringen yte storbytilskudd til kommuner som har tilsvarende utgifter til rusfeltet og psykiatri som de fire storbykommunene. Det skal brukes samme fordelingsprinsipp som for Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand.
XIII
Stortinget ber Regjeringen i den forventede lønns- og prisveksten (den budsjettmessige deflatoren) for kommunesektoren ta hensyn til andre forhold av betydning for kommunesektorens pensjonskostnader enn lønnsveksten. Følgende forhold må vektlegges:
– Økte pensjonskostnader knyttet til økt antall uføre.
– Økte pensjonskostnader knyttet til en økende andel eldre arbeidstakere og andre underliggende demografiske forhold.
– Statlig initierte endringer i pensjonsreglene (samordningsreglene, beregningsreglene i folketrygden og i de lovfestede tjenestepensjonsordningene).
Stortinget ber Regjeringen også vurdere å ta hensyn til eventuelle andre forhold av betydning for kommunesektorens pensjonskostnader i den budsjettmessige deflatoren.
XIV
Stortinget ber Regjeringa mellombels utsetje innføringa av endra statstilskot til landbrukskontora.