13. Forenkling av rapporteringskrav og regelverk
Som en del av Regjeringens arbeid med modernisering av offentlig sektor videreføres prosjektet "Gjennomgang av statlig regelverk rettet mot kommunesektoren". Prosjektet omtales i proposisjonen. Endringer i aktuelt regelverk som følge av prosjektet foretas i regi av det enkelte departement. Lovforslag blir på vanlig måte fremmet av fagansvarlig departement overfor Stortinget.
Komiteen har merket seg at Regjeringen viderefører prosjektet "Gjennomgang av statlig regelverk rettet mot kommunesektoren" og at man arbeider for forenkling av statlige rapporteringskrav. Etter komiteens oppfatning er det positivt at kommunesektoren i større grad ansvarliggjøres og gis økt handlingsrom.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknader i Innst. S. nr. 326 (2000-2001) om kommuneøkonomien for 2002 der disse medlemmer gikk imot at forskrifter som angir bemanningsnorm og krav til kompetanse, eller som sikrer ansatte og brukeres sikkerhet og miljø skulle oppheves. Det er stor risiko for at en oppheving av normen vil kunne føre til lavere bemanning og lavere krav til kompetanse innen områdene miljø, skole, omsorg og helse. Kompetansekravene er ikke er satt for høgt selv om de i noen tilfeller kan være for spesifikke. Fjerning av regler om tekniske forhold i kommunale og fylkeskommunale institusjoner kan medføre at krav til inneklima, arbeidsmiljø, areal osv. vil bli redusert. Disse medlemmer vil vise til at Regjeringen ikke på noen tilfredsstillende måte har kunnet gjøre nærmere rede for hva slags effekter en fjerning av reglene kan få.