7. Økonomiske og administrative konsekvenser
Tiltakene som er foreslått i meldingen medfører ingen organisatoriske endringer og skal ikke medføre økte krav til administrasjon. Gjennomføringstakten for de nye tiltakene vil bli endelig fastlagt gjennom de årlige budsjetter, tilpasset det finanspolitiske opplegget.
De økonomiske konsekvensene av tiltakene vil Regjeringen komme tilbake til, i første omgang i statsbudsjettet for 2003.
Regjeringen foreslår i meldingen en rekke tiltak for en mer helhetlig og effektiv forvaltning av virkemidlene i transportsektoren, bl.a. forsøk med alternativ forvaltningsorganisering av transportsektoren.
Det er lagt opp til at forsøkene skal iverksettes med overføring av aktuelle samferdselsmidler innenfor gjeldende budsjettrammer. Forsøkene vil derfor i seg selv ikke medføre økte budsjettkrav. Forsøkene vil innebære økt administrasjon i utredningsfasen og i evalueringen. Det er tatt høyde for eventuelle tilleggsytelser innenfor Samferdselsdepartementets budsjett for å ivareta dette.
En mer rasjonell arbeidsdeling mellom transportmidlene og økt konkurranse vil samlet sett legge grunnlaget for mer kollektivtransport for hver tilskuddskrone og gi et bedre tilbud til transportbrukerne.
Økt bruk av anbudsutsetting og innføring av kvalitetskontrakter vil samlet sett gi økte administrasjonskostnader.
Regjeringen legger til grunn at gevinstene ved en deregulering er større enn transaksjonskostnadene som vil følge av økt konkurranse. Et mer markedstilpasset kollektivtransporttilbud vil kunne bidra til å frigjøre ressurser i transportsektoren som kan gi et bedre samlet kollektivtransporttilbud til de reisende.
Komiteen viser til merknader under kapitlene 1 til 6.