Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Økonomiske forhold

Det er lagt til grunn at omdanningen av NSB BA til aksjeselskap skjer ved at NSB BAs eiendeler, rettigheter og forpliktelser overføres i sin helhet til NSB AS i forbindelse med stiftelsen av aksjeselskapet.

Når selskapet stiftes, skal det utarbeides en åpningsbalanse som skal vedlegges stiftelsesdokumentet, jf. kapittel 5.1.4 i proposisjonen om tentativ åpningsbalanse NSB AS.

Det foreslås at NSB tilføres 500 mill. kroner i ny egenkapital i forbindelse med omdanningen til aksjeselskap. Forslaget om økt egenkapital må ses i lys av selskapets latente kostnader til ventelønn til tilsatte som blir sagt opp etter omdanningen og fram til 1. januar 2005.

Aksjeinnskuddet fastsettes til et beløp tilsvarende eksisterende innskuddskapital og overkursfond og regnskapsføres som hhv. aksjekapital med 4 155 mill. kroner og overkurs med 1 350 mill. kroner. Fri egenkapital per 30. juni 2002 regnskapsføres som fri egenkapital i åpningsbalansen. I tillegg kommer egenkapitaløkningen på 500 mill. kroner, som må fordeles mellom aksjekapital og overkurs.

Omdanningen av Posten til aksjeselskap forutsettes å skje ved at Posten Norge BAs eiendeler, rettigheter og forpliktelser overføres i sin helhet til Posten Norge AS i forbindelse med stiftelsen av aksjeselskapet. Som vederlag erverver staten samtlige aksjer i det nye selskapet. Staten gir dermed ikke fra seg verdier ved selve omdanningen til aksjeselskap og det foretas ingen endringer i eierforholdene. Det legges derfor opp til at omdanningen skjer med regnskapsmessig kontinuitet.

Postens egenkapitalsituasjon er også vurdert. Stortinget ble orientert om selskapets egenkapitalsøknad i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Samferdselsdepartementet. Samferdselsdepartementet ser det som viktig å legge til rette for at selskapet har en finansiell fleksibilitet og en balanse som gir det mulighet til å tilpasse seg de store utfordringene selskapet står overfor i årene framover. Samtidig må det her foretas en grundig risikovurdering, sett fra eierens side. Risikoen knyttet til den framtidige inntektsutviklingen er meget stor, bl.a. på grunn av framtidig liberalisering av brevmarkedet, økt bruk av elektroniske substitutter og en skjerpet konkurransesituasjon også innen andre markedsområder.

Etter en totalvurdering av Postens egenkapitalsituasjon foreslår Samferdselsdepartementet at egenkapitalen i Posten økes med 1,0 mrd. kroner i forbindelse med omdanningen til aksjeselskap. Forslaget inkluderer at statens ansvarlige lån til Posten på 400 mill. kroner omgjøres til egenkapital og at det bevilges 600 mill. kroner i ny egenkapital over statsbudsjettet.

Dagens innskuddskapital på 1 515 mill. kroner foreslås omgjort til aksjekapital og overkursfondet på 505 mill. kroner beholdes. Det ansvarlige lånet på 400 mill. kroner konverteres til egenkapital, samtidig som 600 mill. kroner tilføres i ny egenkapital over statsbudsjettet.

Når selskapet stiftes skal det utarbeides en åpningsbalanse som skal vedlegges stiftelsesdokumentet.

Markedsverdien av konsernet er i 2002 vurdert å være 6 296 mill. kroner.

Komiteen er samd i at omdanning av NSB til aksjeselskap skal skje ved at NSB BA sine eigardelar, rettar og plikter i sin heilskap blir overført til NSB AS og at det tilsvarande skjer ved omdanning av Posten Norge BA til Posten Norge AS.

Komiteen sluttar seg til forslaget om å styrkje eigenkapitalen i NSB med 500 mill. kroner.

Komiteen sitt fleirtal, medlemnene fra Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, meiner derimot at eigenkapitalen i Posten må aukast meir enn det Regjeringa legg opp til. Dette er òg konklusjonen til konsulentselskapa DnB/PWC som har gjennomført ei verdivurdering.

Fleirtalet har merka seg at Posten Norge ønskjer tilførsel av ny eigenkapital utover Regjeringa sitt forslag.

Fleirtalet vil tilføre til saman 2,06 mrd. kroner i eigenkapital, fordelt på 0,4 mrd. kroner i konvertering av ansvarleg lån, 0,16 mrd. kroner som kompensasjon for ekstraordinært utbytte for 2001 og 1,5 mrd. kroner i ny eigenkapital. Dette utgjer l,06 mrd. kroner meir enn forslaget i St.prp. nr. 62(2001-2002). Med slik tilføring av ny eigenkapital forutset fleirtalet at selskapet sjølv dekker forpliktingane med ny venteløn.

Dette medfører at det må løyvast 1,66 mrd. kroner i eigenkapital, ikkje 0,6 mrd. kroner slik det er foreslått i proposisjonen.

Fleirtalet foreslår:

1371

Posten Norge AS

90

Egenkapital, bevilges med

1 660 000 000

Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet meiner det er viktig at Posten blir gitt økonomiske vilkår som set selskapet i stand til å ut-vikle verksemda vidare. Posten må få høve til å bruke og byggje vidare på kompetansen i selskapet. Desse medlemene vil difor primært styrke eigenkapitalen med 2,4 mrd. kroner i tillegg til konvertering av statleg ansvarleg lån på 400 mill. kroner.

Desse medlemene ser det som viktig å få fleirtal for auke av eigenkapitalen og er difor med på fellesforslaget frå Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti slutter seg til proposisjonen. Disse medlemmer viser således til at etter en totalvurdering av Postens egenkapitalsituasjon, foreslår Samferdselsdepartementet at egenkapitalen i Posten økes med 1,0 mrd. kroner i forbindelse med omdanningen til aksjeselskap. Forslaget inkluderer at statens ansvarlige lån til Posten på 400 mill. kroner omgjøres til egenkapital og at det bevilges 600 mill. kroner i ny egenkapital over statsbudsjettet.

Disse medlemmer foreslår:

1371

Posten Norge AS

90

Egenkapital, bevilges med

600 000 000