Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innleiing

I forbindelse med behandlingen av Samferdselsdepartementets budsjett for 2002 vedtok Stortinget den 13. desember 2001 en anmodning til Regjeringen om å sette i gang arbeidet med å omgjøre NSB BA og Posten BA til aksjeselskaper, jf. Budsjett-innst. S. nr. 13 (2001-2002).

Formålet med stortingsframlegget er å fremme de nødvendige forslag til stortingsvedtak og øvrige premisser i forbindelse med omdanningen. Det legges også om kort tid fram en odelstingsproposisjon med forslag til lov om omdanning av statens jernbanetrafikkselskap (NSB BA) og statens postselskap (Posten Norge BA) til aksjeselskaper og lov om tilbud av grunnleggende banktjenester gjennom Posten Norges ekspedisjonsnett.

NSB BA og Posten Norge BA har siden 1. desember 1996 vært organisert som såkalte særlovselskaper. Selskapenes organisering går fram av særskilt lovgivning. Dagens organisasjonsform svarer i realiteten til det som gjelder for statsaksjeselskaper.

Hensynet til en mest mulig ensartet og kjent selskapsform både i Norge og internasjonalt tilsier at særreguleringen av NSB og Posten gjennom hhv. jernbanetrafikkselskapsloven og postselskapsloven oppheves og at selskapene omdannes til aksjeselskaper. De tilsattes rettigheter berøres ikke, jf. at særordningen vedrørende fortrinnsrett og ventelønn videreføres for den perioden som tidligere har vært besluttet for særlovselskapene.

Det legges til grunn at NSB og Posten fortsatt skal være 100 pst. eid av staten. Omdanningene vil dermed ikke innebære noen form for privatisering av selskapene. Videre vil omdanningene ikke endre målene som er satt for selskapene eller de strategier m.v. som går fram av de siste eiermeldingene.

Samferdselsdepartementet foreslår at omdanningene gjennomføres med virkning fra 1. juli 2002.

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Bjørgulv Froyn, Martin Kolberg, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, frå Høgre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og leiaren Petter Løvik, frå Framstegspartiet, Morten Ørsal Johansen og Kenneth Svendsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, frå Kristeleg Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl og frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad, har merka seg at føremålet med St.prp. nr. 62 (200l-2002) er å leggje fram dei nødvendige forslaga til stortingsvedtak og andre premissar i samband med omdanningane. Komiteen har òg merka seg at forslag som er sette fram i denne stortingsproposisjonen blir følgt opp i Ot.prp. nr. 82 (2001-2002).

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at omdannelsen av NSB BA og Posten Norge BA til aksjeselskaper ikke fører til endringer når det gjelder muligheten til å gå konkurs. Både selskaper organisert som AS og BA kan gå konkurs.

Disse medlemmer vil understreke at omdanningen til AS medfører at de ansattes tilsettingsforhold ikke endres.

Disse medlemmer vil vise til at Regjeringen foreslår at NSB og Posten skal være aksjeselskap 100 pst. eid av staten.

Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til merknadene sine i Innst. S. nr. 13 (2001-2002):

"Desse medlemene stiller seg svært undrande til at fleirtalet, Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, har vorte samde om å gjera NSB BA, Posten BA og Luftfartsverket om til aksjeselskap, samt leggja til rette for ytterlegare konkurranse innan persontrafikk på Jernbaneverkets skinneganger og konkurranseutsetja riksvegferjedrifta. Dette kjem i tillegg til framlegg i tilleggsproposisjonen om å gjera om Kystverket og Statens vegvesen sin produksjonsavdeling til aksjeselskap. Desse medlemene er usamd i konklusjonane, og er m.a. svært kritiske til at foretak med så omfattande samfunnsmessig ansvar skal kunna gå konkurs.

Desse medlemene ser det òg som sannsynleg at omorganiseringa til aksjeselskap bare er eit steg i retning av å privatisera det heile. Desse medlemene er nærast sjokkert over måten saka er handsama på, og ser det som fullstendig uakseptabelt at så store endringar ikkje har vore gjennom ein administrativ og politisk prosess før konklusjonane vert trekte.

Desse medlemene ser det som heilt uakseptabelt at dei tilsette ikkje har vore med i ein prosess der dette skal vurderast, då deira tilsettingstilhøve vil verta radikalt endra med ei slik omorganisering."

Desse medlemene meiner at ordninga med særlovselskap best ville sikre dei nasjonale målsetjingane som desse selskapa har. Desse medlemene er spesielt uroa for distrikta fordi Regjeringa i denne saka legg opp til mindre politisk styring og ansvar. Regjeringa overlet i for stor grad til styret og leiinga i aksjeselskapa sjølve å prioritere. Desse medlemene er redd at dette vil føre til at berre reine økonomiske forhold blir lagde til grunn. Desse medlemene konstaterer likevel at stortingsfleirtalet gjorde prinsippvedtak om omdanninga av NSB og Posten til AS i budsjetthandsaminga hausten 2002, og tek dette til etterretning.

Sjølv om desse medlemene er imot å omdanne NSB BA og Posten Norge BA til aksjeselskap, vil desse medlemene forsøke å danne fleirtal i denne innstillinga slik at NSB og Posten også i framtida skal ha høve til å sikre viktige samfunnsoppgåver.