Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen Molvær Grimstad, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til Dokument nr. 8:97 (2001-2002) forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm, Ulf Erik Knudsen og Lodve Solholm om avskaffelse av ordningen med boplikt for helårsboliger, og til Landbruksdepartementets kommentarer til forslaget i brev av 2. mai 2002 (vedlagt).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at konsesjonslovens § 5 tredje ledd gir kommunene mulighet til å innføre lokal forskrift om konsesjonsplikt ved erverv som gjelder fast eiendom som er, eller har vært brukt til helårsbolig, i områder hvor det ansees nødvendig å hindre at hus som bør nyttes til helårsbolig blir brukt til fritidshus. Reglene får anvendelse ved salg av eiendommer ut av familien, og representerer et unntak fra den generelle konsesjonsfriheten for bebygd eiendom.

Flertallet viser videre til at forutsetningen for at kommunene kan innføre forskriften er at de mener at det er fare for at lokalsamfunnet skal svekkes ved at eiendommer brukes til feriested istedenfor helårsbolig. Forskriften er således et redskap kommunene har for å sikre bosetting og levende lokalsamfunn, noe som for øvrig er et mål i norsk distriktspolitikk.

Flertallet vil peke på at styring av arealbruken er et viktig ledd i det kommunale selvstyret. Forskrift om boplikt innføres på lokalt initiativ og etter grundig behandling i det enkelte kommunestyre. Kommunene vurderer om det er behov for forskrift, og hvilke områder forskriften skal gjelde for. Avgjørelsen av enkeltsaker der det oppstår konsesjonsplikt, ligger også til kommunen. Flertallet viser til at all erfaring tilsier at det alltid er et stort engasjement omkring innføring av forskriften om boplikt.

Flertallet viser til at Landbruksdepartementet 15. mai 2002 sendte på høring en rekke forslag til endringer i gjeldende konsesjonslov, med høringsfrist 2. september 2002. Flertallet vil derfor avvente eventuelle endringer av loven til det eventuelt foreligger en sak fra Regjeringen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til regler om boplikt som gir mulighet til å innføre forskrift om konsesjonsplikt ved salg av eiendommer ut av familien. Disse medlemmer minner om de mange negative virkninger og konsekvenser for lokalbefolkningen som er skapt i kjølvannet av loven. Disse medlemmer viser til en undersøkelse av professor Normann Aanesland og forsker Olaf Holm om de økonomiske og samfunnsmessige konsekvenser av boplikt som er vedtatt i 76 norske kommuner. Ut fra totaltall og gjennomsnittstall for kommunene, synes boplikt å ha liten betydning. Det blir ikke flere bebodde helårsboliger i kommuner med boplikt. Boliger i kommuner med boplikt er like mye bebodd som i kommuner uten boplikt. Andelen av helårsboliger som blir fritidsboliger er større i kommuner med boplikt enn i kommuner uten. De fleste kommuner som innfører boplikt har som regel liten kontroll med det som foregår. Lovverket med konsesjonsloven og plan- og bygningsloven er komplisert og åpner for flere muligheter for å unngå boplikten. Eiendommer kan overføres til nære slektninger (slektsparagrafen), nye boliger kan bygges uten boplikt (ikke nullkonsesjon på ubebygd areal) og eiendommen kan leies bort mer eller mindre proforma ("lei en sørlending").

Disse medlemmer mener at ordningen i tillegg har bidratt til å skape splid, uvennskap, angiveri og dårlig bomiljø. Et konsesjonslovverk som hjemler at lokalpolitikerne nærmest kan utøve tvangsbosetting og i ytterste konsekvens kan tvinge folk til å selge sin private eiendom, vil disse medlemmer karakterisere som et høyst upassende offentlig inngrep.

Disse medlemmer vil hevde at dette systemet har så mange svakheter at det bør liberaliseres eller avskaffes i sin helhet.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å fjerne nåværende bestemmelser vedrørende konsesjonsplikt for helårsboliger."