1. Sammendrag
Stortingets forretningsorden § 12 annet ledd nr. 8 e fastsetter at Regjeringen skal legge fram en årlig melding om oppfølging av stortingsvedtak som inneholder en anmodning til Regjeringen (anmodningsvedtak) og om behandlingen av private forslag som er vedtatt oversendt Regjeringen til utredning og uttalelse (utredningsvedtak).
Som et hjelpemiddel for Regjeringen i dette arbeidet har Stortinget opprettet et eget vedtaksregister.
Bakgrunnen for de endringer som ble foretatt i Stortingets forretningsorden § 12 annet ledd nr. 8 e og g var bl.a. et ønske om at Regjeringen hvert år skal fremme en melding om oppfølging av stortingsvedtak som inneholder en anmodning til Regjeringen. Tidligere oversendte Stortinget et brev til Regjeringen i de saker hvor det ble fattet anmodning til Regjeringen (anmodningsvedtak), jf. "Stortinget ber Regjeringen …" uten at Stortinget fikk tilbakemelding på de reelle vedtakene som var fattet.
Det vises til Innst. S. nr. 168 (1998-1999) fra Stortingets presidentskap om endinger i Stortingets forretningsorden som nærmere begrunner Stortingets presidentskap endringene. Innstillingen ble behandlet i Stortinget 12. mai 1999.
Statsministerens kontor har innhentet uttalelser fra de respektive departementer om oppfølging og behandling av vedtakene. Svarene er inntatt i stortingsmeldingen.
I Innst. S. nr. 156 (2000-2001) gav kontroll- og konstitusjonskomiteen uttrykk for at dersom det i den første meldingen som fremmes etter at vedtak er gjort, opplyses at Regjeringen senere vil følge opp vedtaket, må det i den neste meldingen gis nærmere opplysninger om dette. Slike opplysninger er inntatt i kap. 3.
Det er ikke fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen (2000-2001).
St.meld. nr. 4 (2001-2002) inneholder i alt 182 anmodningsvedtak, jf. kap. 2, og 47 anmodningsvedtak er omtalt i kap. 3, hvor de respektive departementer har uttalt seg om oppfølging og behandling av vedtakene. Under hvert vedtakspunkt er derfor først det gamle anmodningsvedtaket gjengitt, deretter departementets svar i St.meld. nr. 4 (2000-2001) og til slutt departementets tilleggsopplysninger.
Som ledd i komiteens behandling av meldingen vedtok komiteen i møtet 15. november 2001 å oversende de ulike anmodnings- og utredningsvedtak som er omtalt i meldingen fagkomiteene til uttalelse, jf. Stortingets forretningsorden § 12 annet ledd.
Som en oppfølging av de svar komiteen mottok fra de ulike fagkomiteene ble det besluttet å rette en henvendelse til statsministerens kontor. Komiteen oversendte 30. januar og 6. februar 2002 en forespørsel hvor det fremkom at komiteen ønsket ytterligere informasjon om bl.a. oppfølgingen av en del av de saker som fremkommer i meldingen. Vedlagt fulgte en liste over vedtak fordelt på departement samt hva komiteen ønsker nærmere redegjort for under hvert vedtak.