Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Fremtidig basemønster

Det er i dag stasjonert redningshelikoptre på Banak, Bodø, Ørland, Sola og Rygge, i tillegg til Longyearbyen. På alle basene, med unntak av Longyearbyen er det Forsvaret med skvadron 330 som er operatør. Siden basemønsteret ble vurdert av Fostervoll-utvalget, er Sea King redningshelikopteret som var stasjonert på Vigra blitt flyttet til Rygge.

Utvalget mener at dagens basemønster i det vesentlige er tilfredsstillende, og legger fram 4 alternative forslag i prioritert rekkefølge. Utvalget har ønsket å beholde nåværende baser, og ikke unødig bryte opp allerede etablerte beredskapsmiljøer.

  • – Alternativ 1: Redningshelikopterbasene Svalbard, Bodø, Ørland og Sola beholdes. Det opprettes nye redningshelikopterbaser i Hammerfest, Florø og på Rygge/Torp.

  • – Alternativ 2: Redningshelikopterbasene Svalbard, Bodø og Ørland beholdes. Det opprettes nye redningshelikopterbaser i Hammerfest, Bergen og på Kjevik. I tillegg stasjoneres et redningshelikopter på Ekofisk. Redningsberedskapen ved 720 skvadronen på Rygge opprettholdes som i dag og formaliseres.

  • – Alternativ 3 er identisk med alternativ 2, men med unntak av fullverdig redningshelikopter på Ekofisk.

  • – Alternativ 4: Svalbard, Banak, Bodø, Ørland, Sola og Rygge. Det opprettes en ny redningshelikopterbase på Rygge, og redningsberedskapen på Vigra og ved 720 skvadronen på Rygge avvikles.

Et flertall av høringsinstansene som har uttalt seg om basemønster støtter utvalgets alternativ 1. Det er utvalgets forslag om å flytte basen fra Banak til Hammerfest og baseplassering på Vestlandet som det fokuseres på blant høringsinstansene. Uttalelsene refereres i meldingen pkt. 4.3.

Departementet viser til at Enhetshelikopterprosjektet i Forsvaret arbeider med erstatning for dagens helikoptre. De nye helikoptrene vil øke i antall fra 6 til 8 og ha en betydelig økt yteevne. Kystvaktens evne til å utføre redningsoppdrag øker i og med innføringen av KV Svalbard og nye helikoptre. Norge disponerer videre fire eldre fregatter. Fem nye fregatter er under prosjektering for å erstatte disse. De nye fregattene vil i motsetning til de gamle, disponere ett maritimt helikopter hver.

Ved avgjørelsen av hva som bør være fremtidens basemønster er det lagt vekt på effektivitetskrav i forhold til norsk redningsansvarsområde, hensynet til ikke å bryte opp bestående baser uten at tungtveiende grunner taler for dette, likhetsbetraktninger og praktiske forhold som nærhet til sykehus, flyplasser og brannvesen.

Longyearbyen, Banak, Bodø, Ørlandet og Sola er i dag etablerte baser med god geografisk plassering i forhold til dekningsområde og effektivitetskrav. I meldingen foreslås det å satse videre på disse som redningshelikopterbaser.

Det har i den senere tid vært stasjonert et Super Puma helikopter i Hammerfest, operert av Norsk Helikopter, som har vært tilgjengelig for Hovedredningssentral Nord-Norge. Så lenge Forsvaret er operatør i regionen, foreslås det å videreføre redningshelikopterbasen på Banak. I fremtiden vil det kunne ha betydning om Forsvaret fortsatt skal være operatør av redningshelikoptertjenesten. Det er for øvrig utsikter til økt aktivitet på sokkelen utenfor Finnmarkskysten, noe som vil kunne gi gode muligheter for å samarbeide med industriens egne helikoptre. I påvente av klarhet rundt dette bør redningshelikopterbasen på Banak ikke flyttes, selv om det gir en redusert rekkevidde utover havområdene.

I St.prp. nr. 45 (2000-2001) ble Rygge foreslått nedlagt som flystasjon, med effekt fra 31. desember 2003. Blir Rygge lagt ned eller redusert i omfang, er vurderingen i stortingsmeldingen at redningshelikopterbasen må omlokaliseres til Torp. Dette vil kreve investeringer fra Forsvarets side, og det må derfor vurderes om eventuell drift på Torp bør ivaretas av sivil operatør.

I stortingsmeldingen fremheves behovet for å styrke redningshelikopterberedskapen på Nordvestlandet, og det foreslås at Florø bør velges som base, bl.a. på bakgrunn av plasseringen i forhold til eksisterende baser. Det skal stilles krav til 100 pst. beredskap, og det skal være døgnbemannet tilstedevakt med den løsning som velges. Muligheten for at det blir sivil redningshelikopterbase på Østlandet om Rygge nedlegges, vil eventuelt kunne frigjøre en Sea King maskin som kan inngå i en løsning for Nordvestlandet.

Basen i Longyearbyen på Svalbard beholdes. Helikopteret inngår i et flerbrukskonsept, og løsningen her fungerer i dag godt.

Før en tar stilling til fremtidig helikoptertype og dermed åpning for eventuell sivil operatør, er det ikke forsvarlig å investere ytterligere enn forslaget her legger opp til. Videre er det viktig å se basemønsteret i sammenheng med øvrige ressurser som er tilgjengelige til enhver tid. Vesentlige endringer i dette bildet vil kreve nye vurderinger.

Med hensyn til fremtidig basemønster slutter komiteen seg i all hovedsak til forslaget i meldingen, og støtter lokalisering av baser til Longyearbyen, Bodø, Ørlandet, Sola og Rygge.

Når det gjelder redningshelikoptertjenesten på Svalbard, vil komiteen oppfordre Regjeringen til å endre budsjetteringen/regnskapsførselen slik at det fremgår mer tydelig hva som er utgifter relatert til tjenesteoppdrag for Sysselmannen og hva som er redningsoppdrag (SAR).

Komiteen vil også be Regjeringen snarest mulig skifte ut Sysselmannens helikopter nr. 2 med et annet helikopter med tilsvarende utrustning og kapasitet som helikopter nr. 1. Komiteen mener at denne endringen vil styrke den totale tjenesten på Svalbard, og derigjennom ivareta både de som er brukere av redningstjenesten, og de som utfører dem på en bedre måte. Komiteen vil i den anledning peke på de tøffe klimatiske forhold og de store landområdene som tjenesten på Svalbard skal betjene. Komiteen ber også om at behovet for treningsflyging dekkes for alle baser, men vil vise til at det på Svalbard er klimatiske forhold og lang mørketid som gjør at mye treningsflyging vil kunne være av avgjørende betydning.

Komiteen viser til at plasseringen av basen på Nordvestlandet i hovedsak har to likeverdige kandidater.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter Fostervoll-utvalgets avveininger når de anbefaler Florø som lokalisering for ny base på Nordvestlandet. Flertallet slutter seg til stortingsmeldingens begrunnelser for denne lokaliseringen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det finnes infrastruktur i Florø som legger forholdene godt til rette for en slik etablering, og peker også på at politimesteren i det nye Sogn og Fjordane politidistrikt vil ha sete i Flora. Disse medlemmer viser videre til at det er uenighet i Norges Fiskarlag når det gjelder hvilket lokaliseringssted som bør velges, og at avdelingen i Sogn og Fjordane går inn for Flora. Også LOs helikopterutvalg støtter en slik løsning. Selv om båttrafikken er tettest i området utenfor Ålesund, må det legges vekt på at alle deler av det området basen dekker skal kunne nås innen rimelig tid. Det legges i den forbindelse vekt på at en plassering i Flora er gunstig bl.a. i forhold til oljeinnstallasjonene utenfor Nordvestlandet og det utsatte havområdet utenfor Stad.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner at basen på Nordvestlandet bør lokaliseres til Vigra. Disse medlemmer viser i den anledning til antall skipsanløp i Ålesund, og at Ålesund er valgt til nasjonal havn. I tillegg til dette har Norsk Sjømannsforbund region Midt-Norge gått inn for å plassere basen på Vigra. Videre har Vigra fasiliteter som kan gi et godt utgangspunkt for lokalisering av basen, og Vigra har gjennom tre år hatt et redningshelikopter lokalisert dit. Disse medlemmer finner derfor etter en helhetlig vurdering at Vigra bør velges som base for Nordvestlandet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen lokalisere den nye redningshelikopterbasen på Nordvestlandet til Vigra."

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener at framtidig plassering av basen i Finnmark må ses i sammenheng med fremdrift og utbygging av Snøhvitfeltet. Flertallet viser også til innspill fra Norsk Sjømannsforbund som støtter flyttingen av basen fra Banak til Hammerfest. LOs helikopterutvalg støtter plassering av et redningshelikopter i Hammerfest, noe man vil oppnå dersom basen flyttes fra Banak. Flertallet mener videre at det bør være mulig for staten å samfinansiere en ny fremtidig redningshelikopterbase sammen med de som skal stå for utbygging av Snøhvitfeltet. Ved et gjensidig engasjement vil alle parter komme styrket ut, og det vil gi økonomiske gevinster. Flertallet viser til at 330-skvadronen fortsatt vil være driftsoperatør så lenge basen er lokalisert til Banak.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til forslaget i meldingen om å opprettholde helikopterbasen på Banak.

Disse medlemmer viser til at denne basen er viktig med utgangspunkt i samvirket mellom redningshelikoptertjenesten og Forsvaret. Disse medlemmer peker også på at den overveiende andel av redningsoppdragene i Finnmark skjer over land. Ifølge opplysninger fra Porsanger kommune gjennomfører 330-skvadronen på Banak ca. 200 redningsoppdrag i året, hvorav 180 er over land. En alternativ plassering i Hammerfest kan derfor ikke forutsettes å redusere flytiden i det store flertall av redningsoperasjoner. Disse medlemmer har merket seg at tidsfaktoren er særlig viktig ved redningsoppdrag til sjøs, og er enig i at sjøredning fortsatt skal danne grunnlaget for kravene til redningshelikoptertjenesten. Disse medlemmer peker imidlertid på at de nye redningshelikoptrene vil være klart raskere enn dagens helikoptre slik at flytiden ved ulykker i sjøområdene uansett reduseres vesentlig. Også andre tekniske forbedringer vil i fremtiden gi en bedre beredskap, eksempelvis avisningssystem. Det er etter dette ikke avgjørende redningsfaglige hensyn som tilsier en flytting.

Det bør på denne bakgrunn også legges vekt på at helikopterbasen på Banak er svært viktig for lokalsamfunnet. Basen er en viktig del av den totale virksomheten på flyplassen, og bidrar til at aktiviteten der har et omfang som sikrer driften. Dermed gis det også muligheter til annen næringsetablering knyttet til flyplassen. Disse medlemmer peker også på at bl.a. Finnmark fylkeskommune og Sametinget går inn for fortsatt helikopterbase på Banak.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen opprettholde og videreføre redningshelikopterbasen på Banak."