Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utarbeide tiltak for å øke yrkesrettingen i fagopplæringen i videregående skole ved å bedre integreringen av teori og praksis i opplæringen i skole. Ordningen med sakkyndig vurdering for at en elev skal få tilbud om alternativt utdanningsløp frem til praksis/lærekandidat, må avvikles."

Forslagsstillerne begrunner forslaget med at yrkesfaglige studieretninger har stort frafall, særlig noen av fagene. Undersøkelser fra Oslo viser økende frafall. Mange minoritetsspråklige elever og elever med rett til særskilt tilrettelagt opplæring avbryter utdanningen underveis. Det vises i dokumentet også til at en samlet komité, jf. Innst. S. nr. 246 (1998-1999) mente det var behov for større fleksibilitet i forhold til det som fortsatt skal være hovedmodellen, to år i skole og to i bedrift.

Forslagsstillerne ønsker økt yrkesretting av teoriopplæringen. I tråd med læreplanen må teori og praksis bli bedre integrert. Læreplanen for grunnkurs og VK1 må justeres slik at det blir klarere bånd mellom teori- og praksisdelen.

Videre bør flere elever få tilbud om alternative veier fram mot fagbrev/svennebrev. Et eksempel er prosjektet "Skole på byggeplass", en modell som også bør kunne tilbys ungdom i videregående skole, ikke bare arbeidssøkere over 19 år. Dokumentet peker også på problemer knyttet til forutsetningen om sakkyndig vurdering via fylkeskommunal pedagogisk/psykologisk tjeneste, særlig for elever som kommer rett fra 10. klasse og trenger tilbud om alternativt utdanningsløp. Denne ordningen foreslås avviklet.