Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Regjeringen Stoltenberg la i sitt forslag til statsbudsjett for 2002 frem forslag om å heve vektgrensen for avgiftsfri kombinert lastebil fra 5 000 kg til 6 000 kg. Dette ble fulgt opp av Regjeringen Bondevik. Forslaget ble vedtatt i Stortinget den 11. desember 2001, og skulle gjelde fra 1. januar 2002.

Dette innebærer at det for alle kombinertbiler med tillatt totalvekt under 6 000 kg fra 1. januar 2002 må betale engangsavgift ved registrering tilsvarende 55 pst. av avgiften på personbil. Det vil i praksis bety at de kombinerte lastebilene som kom inn under de nye reglene vil være uselgelige i Norge.

I rundskriv fra Toll- og avgiftsdirektoratet går det frem at avgiftsmyndighetene har mottatt flere søknader fra enkeltfirmaer om dispensasjon fra de nye vektgrensene for et antall kombinertbiler som er bestilt før forslaget ble lagt frem. I rundskrivet går det frem at det gis dispensasjon frem til 1. mars 2002.

Det fremgår av dispensasjonen at disse lastebilene må registreres innen 1. mars 2002, det vil si at bilene må selges innen 2 måneder hvis de skal avgiftsbehandles etter reglene som gjaldt før 1. januar 2002, og selges som nye biler.

For at importørene ikke skal lide et økonomisk tap for at de har bestilt bilene før de var klar over vedtaket, må dispensasjonen utvides fra 2 måneder til 6 måneder.

I dispensasjonen som er gitt, fremgår det at bilene må være fortollet før 1. januar 2002. Dette finner forslagsstillerne urimelig. Fra flere bedrifter er det kommet varsel om at biler som er bestilt før forslaget til statsbudsjett ble kjent, av ulike årsaker ikke er kommet til landet før årsskiftet. I tillegg har flere bedrifter stående lastebiler i andre land som det er betalt "håndpenger" for. Det er varslet at disse bilene vil kunne bli solgt på auksjon. Dette vil for enkelte bedrifter kunne føre til tap i millionklassen. På Finansdepartementets hjemmeside står det om omtalte problematikk:

"Avgift på kombinertbiler endres ved at vektgrensen for avgiftsfrihet heves fra 5 000 til 6 000 kilo. Det blir overgangsordninger for de som har bestilt bil før 1. januar 2002."

Dette er en vesentlig forskjell fra dispensasjonsteksten, og teksten på Finansdepartementets hjemmeside. En går ut fra at de som med bakgrunn i departementets opplysninger på hjemmesiden har importert biler som er levert etter 1. januar 2002, vil få bilene avgiftsbelagt etter gamle regler.

Forslaget om heving av grensen for kombinerte lastebiler fra 5 000 til 6 000 kg som ble vedtatt av Stortinget, ble etter forslagsstillernes mening ikke godt nok utredet.

Stortingets vedtak rammer typiske arbeidsbiler, noe forslagsstillerne ikke tror hensikten med vedtaket var. Vedtaket fører til at den delen av næringslivet som bruker slike biler enten må investere i en ekstra følgebil eller kjøpe en kombinert lastebil som er større enn det bedriften eller den statlige/kommunale etat har behov for. I tillegg til at dette selvfølgelig øker kostnadene for bedriftene/etatene, har dette en miljøside. I disse tilfellene stilles brukere overfor to alternativer, enten kjøre med to biler, en ren lastebil og en følgebil for å frakte arbeiderne, eller investere i en større kombinert lastebil enn det er behov for. Det er helt åpenbart at begge løsningene fører til mer miljøutslipp og til økte kostnader.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

  • "1. Stortinget ber Regjeringen utvide dispensasjonen fra Stortingets vedtak om å øke grensen for kombinerte lastebiler fra 5 000 til 6 000 kg, fra å gjelde fra 1. mars 2002 til å gjelde til 1. juli 2002. Overgangsordningen gjøres gjeldende for de som har bestilt bil før 1. januar 2002.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2002 legge frem en vurdering av de miljømessige konsekvenser, og de kostnadsmessige konsekvenser for næringslivet, statlige og kommunale etater ved økningen av vektgrensen fra 5 000 til 6 000 kg for kombinerte lastebiler."