Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Tomas Norvoll og Torstein Rudihagen, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Karin Galaaen, fra Venstre, May Britt Vihovde og fra Kystpartiet, Karl-Anton Swensen, viser til brev fra finansminister Per-Kristian Foss 21. mars 2002, som svar på spørsmål fra saksordfører Heidi Larssen 7. mars 2002. Brever følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er enig med forslagsstillerne i at det er viktig å sikre at konkurransen fungerer i markedet for kommunale pensjonsordninger, og at det ikke legges unødige hindringer for dette.
Flertallet viser til at Overføringsavtaleutvalget har avgitt innstilling, NOU 2000:28 Tjenestepensjon etter skifte av arbeidsgiver og strukturendringer i offentlig sektor. Utvalget har hatt som siktemål å bedre konkurransesituasjonen innen det offentlige tjenestepensjonsmarkedet generelt, og drøfter ulike modeller som innebærer at offentlige foretak skal kunne etablere pensjonsordninger i andre livsforsikringsselskaper enn KLP og samtidig tilknyttes Overføringsavtalen. Arbeids- og administrasjonsdepartementet har nå denne utredningen til politisk behandling.
Flertallet har merket seg at finansministeren tar Kredittilsynets uttalelse om at det ikke er behov for å endre flytteforskriftens § 3-8 av konkurransemessige grunner til "foreløpig orientering". Kredittilsynets tall viser at det kan sies å være konkurranse i det aktuelle markedet på nåværende tidspunkt.
KLP har dispensasjon fra forsikringsvirksomhetslovens § 7-6. Dispensasjonen ble opprettholdt i 1998 "under noe tvil". Flertallet viser til finansministerens uttalelse om at "premieberegningssystemer med kryssubsidiering har elementer i seg som kan virke tilslørende og i utgangspunktet ikke er forenlig med de prinsipper som er lagt til grunn for et godt fungerende marked".
Flertallet viser til det arbeid som er igangsatt og at finansministeren i brev til komiteen av 21. mars 2002 antar det vil være hensiktsmessig å oversende problemstillinger knyttet til premieberegning i, og flytting fra, KLP til Banklovkommisjonen for en nærmere vurdering og for utarbeidelse av forslag til eventuelle tiltak. Flertallet vil understreke at det bør legges økt vekt på effektiv konkurranse om pensjonsforsikring i kommunal sektor, og på at KLP ikke lenger får fordeler vedrørende slike kontrakter.
Flertallet er enig i at Banklovkommisjonen ser på disse spørsmålene og ber departementet komme raskt tilbake til Stortinget med eventuelle tiltak. På denne bakgrunn anbefaler komiteen at Dokument nr. 8:76 (2001-2002) vedlegges protokollen.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til uttale frå Kredittilsynet til Finansdepartementet av 12. mars 2002, der Kredittilsynet uttaler:
"Kredittilsynet kan ikke se at situasjonen har endret seg siden 1998 i retning av at flytteforskriftens bestemmelser vanskeliggjør konkurranseforholdene innenfor kommunal tjenestepensjon. Vi ser generelt på konkurranse som ønskelig i alle deler av forsikringsmarkedet, og har inntrykk av at konkurransen innen offentlige pensjonsordninger fungerer meget tilfredsstillende."
Desse medlemene kan, med bakgrunn i uttalen ovanfor, ikkje sjå at det er grunnlag for andre konklusjonar enn i 1998, og ser ikkje trong for å endre flytteforskrifta § 3-8.
Desse medlemene vil peike på at Stortinget som hovudregel ikkje bør gå inn på innhaldet i og området til Hovudtariffavtalen.
Desse medlemene viser til at der sidan mars 1999 har versert ei sak i Arbeidsretten om flytting av kommunale pensjonsforsikringar frå KLP til andre livsforsikringsselskap (Arbeidsrettens sak nr. 7/1999). Som eit grunnlag for arbeidsretten ligg ein nyleg avsagt domsuttale frå EFTA-domstolen i samband med denne saka. Her vert det stadfesta at tariffavgjerder som har som siktemål å betre løns- og tilsetjingsvilkår, inklusive avgjerder om pensjon, fell utanfor konkurransereglane i EU.
Desse medlemene vil peike på at EFTA-domstolen konstaterte at dei omstridde reglane i hovudtariffavtalen, mellom anna kjønnsnøytrale premiar, synes å vere eigna til å betre løns- og tilsetjingsvilkåra, og difor fell utanfor konkurransereglane. Domstolen slår vidare fast at det ikkje er avgjerande om effekten av hovudtariffavtalen er at berre eit eller nokre få potensielle forsikringsselskap i praksis vil vere kvalifiserte som forsikringsleverandør. I EFTA-dommen heiter det at så lenge avtalen fell utanfor konkurransereglane i EØS-avtalen, må dei innskrenkingane i konkurransen som følgjer verte aksepterte.
Desse medlemene vil understreke at det er svært viktig for levekåra til mange menneske i dette samfunnet at partane i arbeidslivet kan inngå avtaler om løn og andre arbeidsvilkår. Desse medlemene meiner derfor at Noreg ikkje skal innskrenke den fridomen partane i arbeidslivet har til å inngå avtaler, utover det vi er forplikta til etter EØS-avtalen.
Desse medlemene viser til at KLP i dag er det eineste forsikringsselskapet som har søkt om å nytte eit system med gjennomsnittlege premiar som er uavhengige av alder og kjønn. Desse medlemene meiner dersom konkurransen i marknaden for kommunale tenestepensjonar skal aukast, bør dette heller skje ved at fleire selskap nyttar gjennomsnittlege premiar, enn ved å innskrenke vilkåra for KLP.
Desse medlemene viser til dokumentet og til det som står ovanfor, og rår Stortinget til å gjere slikt vedtak:
"Dokument nr. 8:76 (2001-2002) - forslag frå stortingsrepresentantane Per Sandberg, Siv Jensen og Gjermund Hagesæter om å be Regjeringa gjennomføre tiltak for å sikre fri konkurranse i marknaden for kommunale tenestepensjonsordningar - vert å avvise."