Vedlegg: Brev fra Finansdepartementet v/finansministeren til finanskomiteen, datert 25. februar 2002
Det vises til brev fra finanskomitéen av 12. februar 2002 om komitéens behandling av Dokument 8:52 (2001-2002) fra stortingsrepresentanten Siv Jensen. Jeg gis i brevet anledning til å komme med innspill til finanskomitéens behandling av saken.
Stortingsrepresentant Jensen foreslår følgende:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer i lov 24. mai 1985 nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet slik at loven gir banken et mål om prisstabilitet, banken får full frihet i bruk av pengepolitiske virkemidler, referansen til "de økonomisk-politiske retningslinjer fastlagt av statsmyndighetene" tas bort, banken pålegges en årlig eller halvårlig rapporteringsplikt til Stortinget, Regjeringen fratas retten til å treffe vedtak om bankens virksomhet, referanser til kronens internasjonale verdi, kursordning og kursleie tas bort og foreleggelsesplikten tas bort. Det tas inn i loven at medlemmer av hovedstyret må ha bred og god innsikt i samfunnsøkonomiske spørsmål og være uavhengige i forhold til partipolitiske og næringsøkonomiske særinteresser."
Det ble fastsatt nye retningslinjer for pengepolitikken i mars i fjor, jf. forskrift om pengepolitikken av 29. mars 2001. I forskriften heter det bl.a. at "Det operative målet for pengepolitikken skal være en årsvekst i konsumprisene som over tid er nær 2,5 pst." Det var bred støtte i Stortinget til de nye retningslinjene. Det synes i dag generelt å være stor tillit til pengepolitikken, herunder også blant markedsaktører og i det akademiske miljøet, og også i opinionen for øvrig.
Retningslinjene for pengepolitikken er i stor grad i tråd med hva som gjelder internasjonalt. Mange land, herunder Sverige, Storbritannia og ØMU-området, innførte en pengepolitikk med inflasjonsmål på 1990-tallet. Lovgivningen internasjonalt er noe ulik mellom land vedrørende de forhold som tas opp i Dokument nr. 8:52 (2001-2002).
Etter min vurdering angir gjeldende regelverk for Norges Bank i hovedsak et hensiktsmessig rammeverk for bankens stilling. Jeg vil derfor ikke nå tilrå slike omfattende endringsforslag som fremsettes i Dokument nr. 8:52 (2001-2002). Jeg vil imidlertid vurdere enkeltheter ved det aktuelle regelverket nærmere, og tar sikte på å komme tilbake til Stortinget med en slik vurdering i løpet av 2002.