5. Kulturdepartementet
NRK AS ble omdannet fra stiftelse til et statlig heleid aksjeselskap 30. april 1996. Selskapets formål er å drive allmennkringkasting i radio og fjernsyn og virksomhet som har sammenheng med dette.
Konsernregnskapet omfatter morselskapet NRK AS og det heleide datterselskapet NRK Aktivum AS (stiftet 25. april 1997) hvor formålet er å utvikle forretningsmessig virksomhet med basis i morselskapets potensiale.
NRK AS" aksjekapital er på 1 mrd. kroner. Konsernets driftsinntekter var i 2000 på 3,2 mrd. kroner, hvorav kringkastingsavgiften utgjorde 2,9 mrd. kroner. Morselskapets inntekter var i 2000 på 3,1 mrd. kroner mot 3,0 mrd. kroner i 1999. Årets resultat for konsernet viste et underskudd på 128,1 mill. kroner inkludert en gevinst på 54 mill. kroner for salg av tomt på Marienlyst i Oslo. Konsernet hadde et overskudd på 62,5 mill. kroner året før.
Driftsresultatet er negativt med 184,4 mill. kroner for konsernet og 186,6 mill. kroner for morselskapet. Av St.prp. nr. 1 (2000-2001) Kulturdepartementet framgår det at generalforsamlingen uttrykkelig har forutsatt at driften i NRK i 2000 skal gå i balanse. På ordinær generalforsamling 22. juni 2001 gjentok statsråden at driften skal gå i balanse, og at finansinntektene i konsernet ikke skal nyttes til å dekke underskudd fra den løpende driften.
NRK AS har mottatt statstilskudd i 2000 på 2,5 mill. kroner. Konsernets egenkapitalandel var ved utgangen av 2000 på 53,6 pst. mot 58,9 pst. året før.
Konsernet har kostnadsført godtgjørelse til revisor for 2000 med 751 285 kroner for revisjon og 71 050 kroner for andre tjenester. Tilsvarende tall for morselskapet var henholdsvis 706 285 kroner og 71 050 kroner. Gjennomsnittlig antall årsverk i 2000 var 3 441.
Komiteen viser til at spørsmålet om eventuelle strukturendringer og endringer i rammebetingelser for NRK er til behandling i Stortinget. Komiteen forutsetter at Regjeringen legger Stortingets forutsetninger til grunn i den videre oppfølging av aksjeselskapet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener det er en økende kommersialisering av programtilbudet, med fokus på seertall, som vinner terreng framfor programmer for barn, ungdom og faktaprogram. Disse medlemmer ser denne utviklingen som truende for NRKs rolle som den viktigste samfunnsinstitusjon, som skal blant annet fremme ytrings- og informasjonsfrihet, de demokratiske grunnverdier, folkeopplysning og våre felles kulturelle verdier. NRKs rolle som allmennkringkaster skal gjelde alle, enten de tilhører en majoritet eller en minoritet. Etter disse medlemmers oppfatning er det ikke markedskreftene som skal være premissleverandør for NRKs videre utvikling, men NRKs vedtekter for allmennkringkasting, et aktivt eierskap og en god dialog mellom NRKs styre og Stortinget. Disse medlemmer mener at det er viktig at styret i NRK forstår å legge forholdene til rette for at programprofilen og driften av NRK er gjennomsyret av tanken på det å drive allmennkringkasting i radio og fjernsyn. Disse medlemmer vil poengtere at kommersielle og konkurransemessige hensyn ikke skal settes foran NRKs rolle som allmennkringkaster. Etter at NRK AS ble omdannet til et heleiet statlig aksjeselskap, 30. april 1996, med frihet for ledelse og styret til å utføre sine oppgaver etter prinsippene i aksjeloven, synes disse medlemmer at kommunikasjonen mellom styret og eiere må styrkes, og disse medlemmer vil jobbe for et mer aktivt eierskap.
Disse medlemmerber Riksrevisjonen undersøke i hvilken grad NRK AS følger opp prinsippene for allmennkringkasting, herunder programtilbud, økonomi og organisering og hvilke tiltak som er iverksatt fra departementets side for å ivareta slike hensyn.