3. Kommunal og regionaldepartementet
Selskapet for industrivekstanlegg, SIVA, ble etablert i 1968 etter lov av 25. juni 1965 om visse statsbedrifter m.m. og ble fra 1. januar 1993 omdannet til statsforetaket Selskapet for industrivekst SF (SIVA).
SIVA skal være et nasjonalt foretak for økt verdiskaping og sysselsetting i distriktene. Konsernregnskapet omfatter 32 datterselskaper. Foretaket hadde per 31. desember 2000 en innskuddskapital på 514,5 mill. kroner mot 244,5 mill. kroner ved utgangen av 1999. I innskuddskapitalen inngår 260 mill. kroner som er øremerket den statlige andelen av investeringen i IT- og kunnskapssenteret på Fornebu. I forbindelse med at 100 mill. kroner av SIVAs lån i statskassen ble konvertert til innskuddskapital, er det fra 1998 stilt krav om en avkastning på 6,5 pst. på den konverterte innskuddskapitalen. Dette avkastningskravet er innfridd for 2000. Konsernets driftsinntekter i 2000 var 219,7 mill. kroner mot 183,8 mill. kroner året før. Morforetaket SIVA hadde driftsinntekter på 141,7 mill. kroner i 2000 mot 120,5 mill. kroner året før. Konsernet fikk i 2000 bevilget 76,7 mill. kroner i tilskudd til næringsutvikling over kap. 552 Nasjonale programmer og tiltak for regional utvikling. Resultatregnskapet for konsernet viste i 2000 et overskudd på 21,5 mill. kroner mot et overskudd på 14,1 mill. kroner i 1999. Resultatregnskapet for morforetaket viste i 2000 et overskudd på 23,4 mill. kroner mot et overskudd på 13,4 mill. kroner i 1999.
Per 31. desember 2000 var konsernets egenkapitalandel eksklusive minoritetsinteresser 30 pst. (19,6 pst. ekskl. Fornebu-bevilgningen) mot 19 pst. i 1999. Morforetaket har ved utgangen av 2000 en egenkapitalandel på 43,4 pst. (30,5 pst. eksklusive Fornebu-bevilgningen) mot 28,4 pst. i 1999. Kostnadsført revisjonshonorar for 2000 er 307 600 kroner for konsernet og 85 800 kroner for morforetaket. I tillegg kommer andre tjenester med 380 509 kroner for konsernet og 216 404 kroner for morforetaket. I 2000 hadde foretaket gjennomsnittlig 40 ansatte.
Riksrevisjonen har overfor Kommunal- og regionaldepartementet bedt om å få tilsendt kopi av et notat fra Regionalpolitisk avdeling om "SIVA - Framtidig organisering og geografidimensjon" (Dokument 1998/04753-21 i departementets journal), eventuelt at kopier begrenses til utdrag/områder i notatet som omhandler gjeldende og framtidig organisering/forvaltning av SIVA. Departementet har nektet innsyn i dokumentet. Det er ført korrespondanse med departementet om saken, og avslag om innsyn er senest opprettholdt i brev av 6. juli 2001 hvor det bl.a. blir anført:
"Kommunal- og regionaldepartementet vil fastholde at det etter gjeldende rett må anses som tvilsomt hvor langt Riksrevisjonens rett går mht. å kreve fremlagt notater som inneholder forvaltningens interne overveielser og diskusjoner. Departementet vil i denne forbindelse vise til Regjeringens brev til Stortingets Presidentskap med uttalelse til forslaget til ny lov og instruks for Riksrevisjonen datert 30. april. Regjeringen uttaler her at etter Regjeringens vurdering innebærer forslaget til ny § 4 i lov om Riksrevisjonen en utvidelse av Riksrevisjonens innsynsrett sammenlignet med dagens rettstilstand.
Regjeringen viser i denne forbindelse til uttalelsen fra Justisdepartementets lovavdeling datert 11. juli 1980, gjengitt i vårt brev til Riksrevisjonen 30. mars. Det vises videre til at en ikke er kjent med uttalelser fra Stortinget som gir støtte til den rettsoppfatningen Riksrevisjonen er talsmann for. Det fremheves dessuten i uttalelsen at behovet for å bevare fortroligheten om Regjeringens og departementenes interne overveielser er anerkjent i parlamentarisk praksis. Regjeringen har på denne bakgrunn foreslått en bestemmelse om at Riksrevisjonen ikke kan kreve å gjøre seg kjent med dokumenter for Regjeringens eller departementets interne saksforberedelse som gir til kjenne overveielser av politisk karakter i en sak.
For å legge til rette for at dokumenter ikke unntas innsyn uten at det er påkrevd har Regjeringen i sin uttalelse foreslått at det tas inn bestemmelse om at departementet skal vurdere om dokumentet likevel helt eller delvis skal gjøres kjent for Riksrevisjonen. Blant momentene som bør tillegges vekt nevnes om standpunktene og overveielsene allerede er kjent, om det i det enkelte tilfelle er et særlig sterkt behov for innsyn eller om det er snakk om en avsluttet sak.
Som nevnt i vårt brev av 30. mars mener Kommunal- og regionaldepartementet at det ikke bør gjøres endringer i den praksis forvaltningen har fulgt før Stortinget gjennom sin behandling av forslaget til ny lov og instruks for Riksrevisjonen eventuelt gir uttrykk for at en endring bør skje. Kommunal- regionaldepartementet fastholder derfor standpunktet om å ikke utlevere notatet om fremtidig organisering/forvaltning av SIVA.
For ordens skyld; departementet står selvfølgelig til disposisjon for Riksrevisjonen mht. å gi alle opplysninger om departementets politikk på det aktuelle området."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonens merknad til statsrådens forvaltning går på at Riksrevisjonen er nektet innsyn i et dokument som omhandler spørsmål knyttet til departementets forvaltning av statens interesser i SIVA. Dersom Riksrevisjonen skal kunne gjennomføre de kontrolloppgaver som er pålagt av Stortinget, på en tilfredsstillende måte, må det tilligge Riksrevisjonen å avgjøre hvilken informasjon og hvilke undersøkelser som er nødvendige for å utføre pålagte oppgaver.
Riksrevisjonen vil også peke på at det gjennom langvarig praksis er lagt til grunn at lov om statens revisjonsvesen § 2 også gir rett til dokumentinnsyn, og i praksis har bare regjeringsnotater vært unntatt. Riksrevisjonens rett til informasjon omfatter derfor også innsyn i forvaltningens interne dokumenter når disse etter Riksrevisjonens oppfatning er relevante for å belyse den problemstilling som undersøkes.
Riksrevisjonen kan for øvrig ikke se at Regjeringens høringsuttalelse til forslaget til ny lov og instruks for Riksrevisjonen har noen relevans i denne saken, men vil bemerke at generelt sett er det ikke mulig å få en effektiv kontroll dersom den kontrollerte skal bestemme hvilke dokumenter kontrolløren skal få innsyn i.
Komiteen viser til at det har vært uenighet mellom departementet og Riksrevisjonen når det gjelder Riksrevisjonens innsyn i et notat fra Regionalpolitisk avdeling om "SIVA - Framtidig organisering og geografidimensjon" (Dokument 1998/04753-21), eventuelt innsyn i kopier begrenset til utdrag/områder i dette notatet som omhandler gjeldende og framtidig organisering/forvaltning av SIVA. Komiteenkan vanskelig se at det er forhold som tilsier at det aktuelle dokument ikke burde utleveres til Riksrevisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, stiller seg underende til departementets henvisning til regjeringens høringsuttalelse til forslag om ny lov og instruks for Riksrevisjonen som begrunnelse for avslaget og vil understreke at spørsmålet om Riksrevisjonens innsynsrett og prosedyrene ved denne, først vil bli endelig avklart når ny lov for Riksrevisjonen er vedtatt.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkepartimener spørsmålet om Riksrevisjonens innsynsrett og prosedyrene ved denne, først vil bli endelig avklart når ny lov for Riksrevisjonen er vedtatt.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,anmoder Regjeringen om å redegjøre for i hvilke andre konkrete saker Riksrevisjonen har blitt nektet dokumentinnsyn, og begrunnelsen for disse avslag. Flertallet mener det vil være en fordel for alle parter å få klarhet i dagens praksis på dette feltet, før utkastet til ny lov for Riksrevisjonen legges frem for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener det vil være naturlig at Regjeringen redegjør for i hvilke andre konkrete saker Riksrevisjonen har blitt nektet dokumentinnsyn, og begrunnelsen for disse avslag i forbindelse med forslag til ny lov for Riksrevisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Riksrevisjonens bemerkning om at det ikke vil være mulig å gjennomføre en effektiv kontroll dersom den kontrollerte selv skal bestemme hvilke dokumenter kontrolløren skal få innsyn i.
Disse medlemmer vil presisere at den begrunnelsen Kommunal- og regionaldepartementet har gitt for å nekte innsyn i det aktuelle dokumentet, ikke er holdbar.
Disse medlemmer viser til Kommunal- og regionaldepartementets brev av 6. juli 2001 der departementet henviser til en over 20 år gammel lovtolkning fra Justisdepartementet, og manglende uttalelser fra Stortinget om Riksrevisjonenes adgangen til innsyn i interne dokumenter. Riksrevisjonen derimot viser til at praksis kun har avskåret Riksrevisjonen innsyn i regjeringsnotater. Disse medlemmer er av den oppfatning at Riksrevisjonens tolkning må legges til grunn frem til ny lovgivning regulerer Riksrevisjonens innsynsrett i interne dokumenter i forvaltningen.