9. Sosial- og helsedepartementet
Riksrevisjonen har i perioden 1995-1999 hatt vesentlige merknader til økonomiforvaltningen ved Rikshospitalet. Det vises blant annet til at regnskapene for årene 1995 og 1996 ikke ble godkjent. Merknadene har blant annet vært knyttet til bankavstemminger, interimskonti og utestående fordringer, jf. Dokument nr. 1 (1997-1998), Innst. S. nr. 89 (1997-1998) og Stortingets behandling 23. april 1998. Saken ble avsluttet i 1999, jf. Dokument nr. 3:1 (1998-1999), Innst. S. nr. 103 (1998-1999) og Stortingets behandling 2. mars 1999. Sosial- og helsedepartementet opplyste i den forbindelse blant annet at økonomifunksjonen ved Rikshospitalet var styrket. Regnskapet for 1997 ble avlagt i balanse, og departementet forventet ytterligere effekt i 1998 av de tiltakene som ble iverksatt for å styrke økonomifunksjonen. Etter gjennomført revisjon av regnskapet for 1998 påpekte Riksrevisjonen i brev av 30. juni 1999 til Rikshospitalet på nytt svakheter ved forhold som også var tatt opp tidligere. I svarbrev av 29. juli 1999 redegjorde Rikshospitalet for eksisterende rutiner og tiltak som var eller ville bli iverksatt. Rikshospitalets økonomiforvaltning ble fortsatt vurdert som mangelfull på flere områder etter gjennomført revisjon av regnskapet for 1999. Forholdet ble omtalt til orientering i Dokument nr. 1 (2000-2001). Spesielt ble mangler og svakheter knyttet til beholdningskonti utenom konsernkontoordningen, manglende dokumentasjon av faktureringssystemet RHFAKT, leverandørgjeld og interimskonti, bemerket.
Den gjennomførte revisjonen av regnskapet for 2000 viser at Rikshospitalet har oppnådd effekter av iverksatte tiltak for å bedre økonomiforvaltningen ved sykehuset. Spesielt gjelder dette beholdningskonti, leverandørgjeld fra tidligere år og interimskonti. Revisjonen har imidlertid avdekket vesentlige feil og mangler ved internkontrollen på områdene inntekter og personalutgifter.
Rapport om revisjonen ble oversendt Rikshospitalet i brev av 22. juni 2001. Det ble framhevet at økonomiforvaltningen ved Rikshospitalet fortsatt vurderes som mangelfull på flere vesentlige områder. På grunn av svakheter i internkontrollen på områdene inntekter og personalutgifter, har det ikke vært mulig å utføre de revisjonshandlingene som anses nødvendige for å kunne bekrefte at all inntektsbringende virksomhet kommer til uttrykk i regnskapet, og at alle registrerte personalutgifter er reelle. Etter Riksrevisjonens vurdering knytter det seg betydelig usikkerhet til det avlagte regnskapet for 2000. De avdekkede svakhetene og manglende dokumentasjon medfører at det ikke er tilstrekkelig grunnlag for å kunne ta stilling til om Rikshospitalets regnskap for 2000 er fullstendig, nøyaktig og pålitelig. Kopi av brevet med vedlegg ble sendt Sosial- og helsedepartementet. Rikshospitalet ble bedt om å sende svaret til Riksrevisjonen gjennom departementet.
Sosial- og helsedepartementet uttaler i brev av 3. august 2001 at departementet ser alvorlig på forholdene som tas opp, og de foreløpige konklusjonene i Riksrevisjonens rapport. Departementet viser til Rikshospitalets brev av 31. juli 2001 med merknader til forholdene som er omtalt i rapporten, og redegjørelse for tiltak som er eller vil bli iverksatt for å forbedre rutinene i økonomistyringen og økonomiforvaltningen. Av Rikshospitalets merknader framgår det blant annet at Rikshospitalet mener det er god kontroll av dataene i produksjonssystemene og faktureringssystemet. Videre framgår det at grunnlagsdokumentasjonen for laboratorieinntektene er tilgjengelig elektronisk for revisjonen. Rikshospitalet omtaler at det har vært arbeidet med forbedringer på alle de områdene Riksrevisjonen tok opp i rapporten om regnskapet for 1999. Videre framgår det at Rikshospitalet har prioritert arbeidet med å samle alle rutinebeskrivelser i en økonomihåndbok, og at det legges opp til å ta håndboken i bruk i løpet av 2001.
Departementet uttaler at det i sin styring og oppfølging av Rikshospitalet har lagt vekt på at det skal arbeides systematisk med forbedringer av økonomistyring og økonomiforvaltning, herunder at de konkrete forholdene som er tatt opp i de årlige rapportene, blir fulgt opp. Departementet framhever viktigheten av at arbeidet skjer innenfor en helhetlig ramme, og viser i denne sammenheng til at det ved utgangen av juni 2001 forelå et samlet utkast til økonomihåndbok ved Rikshospitalet.
Departementet uttaler videre at det legger stor vekt på og vil følge opp at forbedringsarbeidet videreføres, og at det gis den nødvendige prioritet i forhold til viktigheten av å ha god økonomistyring og økonomiforvaltning. Departementet viser til den omdanningen av statlige og fylkeskommunale sykehus til foretak som skal skje fra 2002. I forberedelsesarbeidet som nå gjennomføres, vil det skje en systematisk oppfølging av det som er påpekt av behov for forbedringer av økonomistyring og økonomiforvaltning.
Riksrevisjonen bemerker:
Etter Riksrevisjonens vurdering knytter det seg betydelig usikkerhet til Rikshospitalets regnskap for 2000. Dette gjelder spesielt kravet til fullstendig, nøyaktig og pålitelig regnskapsførsel for områdene inntekter og lønn.
Selv om det redegjøres for at kontrollen i to mindre produksjonssystemer anses som god, er det ikke sannsynliggjort at kontrollen i andre systemer som genererer til dels vesentlige inntekter til faktureringssystemet, er pålitelig. Manglende grunnlagsdokumentasjon anses fortsatt som kritisk for å kunne ta stilling til laboratorieinntektene, selv om grunnlagsdokumentasjonen oppbevares elektronisk ved en avdeling.
Det er redegjort for flere tiltak som er eller vil bli iverksatt for å bedre økonomiforvaltningen ved Rikshospitalet. De iverksatte tiltakene vil imidlertid først få innvirkning på regnskapet for 2001.
Avdekkede mangler ved internkontrollen anses som betydelige. Den dokumentasjonen som er lagt fram, gir ikke tilstrekkelig grunnlag for å godkjenne Rikshospitalets regnskap for 2000.
Sosial- og helsedepartementet har svart:
"Departementet ser meget alvorlig på at Rikshospitalets regnskap for 2000 ikke ble godkjent og at regnskapsførselen for områdene inntekter og lønn ikke tilfredsstiller kravet om fullstendighet, nøyaktighet og pålitelighet.
Departementet vil følge opp at det arbeides systematisk med forbedring av økonomistyring og økonomiforvaltning ved Rikshospitalet. Konkrete forhold Riksrevisjonen tidligere har ment må forbedres av Rikshospitalet og som er omtalt i årlige rapporter, har blitt fulgt opp spesielt av departementet. Departementet ser imidlertid at arbeidet ved Rikshospitalet ikke har vært tilstrekkelig, for å oppfylle kravet om god regnskapsskikk og reglene i statens økonomiregelverk. Departementet vil påse at de nødvendige prioriteringer gjøres ved Rikshospitalet for å sikre en god økonomistyring og økonomiforvaltning. En systematisk oppfølgning av Riksrevisjonens antegnelse med forbedringer vil skje i forberedelsesarbeidet til omdanning av statlige og fylkeskommunale sykehus til foretak."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen kan ikke godkjenne Rikshospitalets regnskap for 2000. Riksrevisjonen har merket seg at departementet ser alvorlig på saken, og at en systematisk oppfølging av Riksrevisjonens antegnelse med forbedringer vil skje i forberedelsesarbeidet til omdanning av statlige og fylkeskommunale sykehus til foretak. De tiltak som iverksettes vil bli fulgt opp ved revisjon av regnskapet for 2001. Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere".
Komiteen viser til at Riksrevisjonen gjennom en rekke år har hatt vesentlige merknader til økonomiforvaltningen ved Rikshospitalet. Blant annet ble ikke regnskapene for 1995 og 1996 godkjent.
Gjentatte ganger har ulike forhold og kritikkverdige punkter blitt påpekt og det har ofte tatt uforholdsmessig lang tid før forbedringstiltak har fått effekt og de kritiserte forhold er blitt funnet i orden. Komiteen viser til at Riksrevisjonen heller ikke finner å kunne godkjenne regnskapet for 2000 fordi de avdekkede svakhetene og manglende dokumentasjon medfører at det ikke er tilstrekkelig grunnlag for å kunne ta stilling til om Rikshospitalets regnskap for 2000 er fullstendig, nøyaktig og pålitelig. Komiteen ser meget alvorlig på dette og forutsetter at nødvendige tiltak nå blir iverksatt for å bringe de kritikkverdige forhold i orden.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon "Kan passere".