Innstilling fra Stortingets presidentskap om endringer i Stortingets forretningsorden - åpne komitéhøringer
Dette dokument
- Innst. S. nr. 91 (2001-2002)
- Dato: 14.02.2002
- Utgiver: Stortingets presidentskap
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Ikke adgang til å holde åpne høringer når det er møte i Stortinget eller avdelingene
- Kunngjøring av åpne høringer
- Presidentskapets tilråding
Til Stortinget
1. januar 2002 trådte i kraft endringer i Forretningsordenen (FO) som blant annet går ut på at stortingskomiteenes høringer som hovedregel skal foregå for åpne dører, jf. § 21 fjerde ledd. Dersom det anses hensiktsmessig, kan komiteen med vanlig flertall beslutte at høringen helt eller delvis skal foregå for lukkete dører. Tidligere var lukkete dører hovedregelen.
Som før, bestemmer FO at det ikke er adgang til å holde åpen høring samtidig med at det er møte i Stortinget eller avdelingene, jf. § 21 sjette ledd siste punktum. Presidentskapet har mottatt reaksjoner fra flere komiteer om at det kan by på vanskeligheter å arrangere åpne høringer bare på de tidspunkt hvor det ikke er møte i Stortinget eller avdelingene. Særlig problematisk vil dette kunne bli i perioder hvor det er slike møter på alle eller nesten alle dager som kan være aktuelle for komitéhøringer, og når flere komiteer ønsker å ha høringer samtidig, som f.eks. ved budsjettbehandlingen og i slutten av vårsesjonen.
Det beskrevne problemet kan reduseres ved at det ikke holdes møter i Stortinget og avdelingene på bestemte dager eller tider, og la dette fremgå av det foreløpige langtidsprogrammet for Stortingets møter. Presidentskapet vil også i fremtiden ta hensyn til dette ved utarbeidelsen av langtidsprogrammet.
Regelen om at det ikke kan holdes åpne komitéhøringer samtidig med møter i Stortinget og avdelingene er i Innst. S. nr. 8 (1995-1996) s. 22-23 begrunnet med to hensyn:
– Misnøye blant en del representanter, særlig i de små partiene, med at komitémøter holdes samtidig med møter i tingene. Komitémedlemmene vil ha enda vanskeligere for å utebli fra en åpen høring enn fra et ordinært komitémøte.
– Medias og publikums oppmerksomhet om tingmøtene kan lett bli enda mindre når det samtidig foregår en åpen komitéhøring.
Presidentskapets flertall, alle unntatt Inge Lønning, har den oppfatning at de grunner som ligger bak bestemmelsen, er noe svakere i forhold til den ordinære spørretimen enn i forhold til den øvrige møtevirksomhet i Stortinget og avdelingene, bl.a. av den grunn at det her verken kan framsettes forslag eller treffes vedtak. Når dette sees i sammenheng med de hensyn som taler for en oppmyking av bestemmelsen, er flertallet etter en samlet vurdering kommet til at det bør åpnes adgang til å holde åpne høringer samtidig med den ordinære spørretimen. Et slikt unntak foreslås tatt inn i § 21 sjette ledd siste punktum.
Presidentskapets mindretall, Inge Lønning, viser til at vedtaket om åpne komitéhøringer forutsatte at høringene ikke skal foregå samtidig med møter i Stortinget eller avdelingene. Så lenge det ikke er vunnet erfaringer med den nye ordning, er det lite rimelig å innføre unntak for deler av Stortingets møtevirksomhet. Mindretallet kan ikke se at det finnes tungtveiende grunner til å forandre Stortingets vedtak 11. juni 2001 allerede nå, og går derfor imot forslaget til endring av FO § 21 sjette ledd tiende punktum.
FO § 21 sjette ledd bestemmer at åpne komitéhøringer skal kunngjøres ved oppslag i stortingsbygningen senest 24 timer før høringen, med opplysning om hvilken sak som skal behandles. I ekstraordinære tilfelle kan åpen høring kunngjøres med kortere varsel. I forarbeidene til bestemmelsen - Innst. S. nr. 8 (1995-1996) s. 22-23 - er det anført at det bør være tilstrekkelig å kunngjøre åpne høringer på samme måte som møtene i Stortinget og avdelingene, som etter FO § 24 annet ledd skal innkalles ved oppslag i stortingsbygningen og omdeling til representantene. Bestemmelsen om kunngjøring av åpne høringer ble derfor utformet etter mønster av regelen om kunngjøring av tingmøter, bortsett fra at det ikke ble fastsatt noe om omdeling til representantene. I samsvar med dette har åpne høringer inntil 1. januar 2002 blitt kunngjort ved oppslag på de samme tavlene i stortingsbygningen hvor møter i Stortinget og avdelingene blir kunngjort.
Med virkning fra 1. januar 2002 ble det tilføyd i FO § 20 første ledd at innkalling til alle komitémøter - med dagsorden - skal kunngjøres før møtet ved oppslag i stortingsbygningen. I brev til komiteene har Presidentskapet bedt om at disse oppslagene settes opp på gangen utenfor komitérommet og at de legges ut på Stortingets ekspedisjonskontor. Det er presisert at den offentlige møteinnkallingen også skal inneholde opplysninger om høringer (både åpne og lukkete) og om hvem som skal møte til høring. Videre har Presidentskapet bedt om at åpne høringer blir kunngjort elektronisk på Internett. Den sentrale ordningen med kunngjøring av åpne høringer ved oppslag på tavlene hvor tingmøter blir kunngjort, vil bortfalle av praktiske grunner.
Etter tilføyelsen i § 20 første ledd om at innkalling til alle komitémøter skal kunngjøres ved oppslag, foreslår Presidentskapet opphevet den tilsvarende bestemmelsen i § 21 sjette ledd om åpne høringer. Presidentskapet anser det ikke hensiktsmessig å ta inn i FO en regel om elektronisk kunngjøring. Bestemmelsene om tidsfrist for kunngjøring av åpne høringer foreslås opprettholdt.
Presidentskapet viser til ovenstående og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I Stortingets forretningsorden skal § 21 sjette ledd åttende, niende og tiende punktum lyde:
Åpne høringer skal kunngjøres senest 24 timer før høringen. I ekstraordinære tilfelle kan åpen høring kunngjøres med kortere varsel. Det er ikke adgang til å holde åpen høring når det er møte i Stortinget eller avdelingene, bortsett fra den ordinære spørretimen.
II
Endringene under I trer i kraft straks.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 14. februar 2002
Jørgen Kosmo |
Inge Lønning |
Lodve Solholm |
Ågot Valle |
Odd Holten |
Berit Brørby |