Arbeids- og administrasjonsdepartementets svar
Saken har vært forelagt Arbeids- og administrasjonsdepartementet som bl.a. har svart følgende:
"… Jeg er enig i at saksbehandlingstiden er for lang hos fylkesmennene på de undersøkte områdene. Særlig gjelder dette for saker etter plan- og bygningsloven. Dette vil bli fulgt opp med sikte på at målet om høyst 3 mnd. saksbehandlingstid skal holdes. Oppfølgingen vil skje både fra de ansvarlige fagdepartementene og fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Oppfølgingen vil rettes mot fylkesmennene samlet ved skjerping av målene i tildelingsbrevene og ved å ta opp den lange saksbehandlingstiden som særskilt tema på et av fylkesmannsmøtene i høst. Etter at Dokument nr. 3 forslaget er behandlet i Stortinget vil jeg skrive et eget brev til fylkesmennene om saken, og fra departementets side vil temaet saksbehandlingstid systematisk bli fulgt opp overfor hver enkelt fylkesmann i de årlige ledersamtaler og lederlønnskontrakter.
Fra departementets side er spørsmålet om saksbehandlingstid tatt eksplisitt opp i tildelingsbrevet for 2001, hvor det er bedt om at hvert enkelt embete redegjør for situasjonen i embetet.
Et annet viktig moment i denne sammenhengen er budsjettreformen som ble innført fra og med 2001. Denne innebærer at de tre driftskapitlene fra hhv. Landbruksdepartementet, Miljøverndepartementet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet ble slått sammen til ett kapittel. Dette ble gjort blant annet for å lette omdisponeringsadgangen innenfor hvert enkelt embete slik at den totale ressurstilgangen kunne sees under ett. Siden reformen ble innført ved dette årsskiftet, har vi ennå ikke kunnet evaluere effekten av reformen. Endringen med de omdisponeringsmuligheter den muliggjør, er blitt godt mottatt i fylkesmannsembetene.
Det skal også pekes på at omstillingsprogrammet for fylkesmannsembetene har åpnet opp for større organisatorisk frihet for fylkesmennene, og dette virkemiddel er av mange embeter tatt i bruk for å fremme større effektivitet i oppgaveløsningen.
Stortinget behandlet 14. juni St.meld. nr. 31/Innst S nr. 307 for 2000-01 (oppgavemeldingen). En følge av behandlingen er økt satsing på fylkesmannsembetene som rettssikkerhetsinstans. Dette innebærer flere oppgaver som klage- og tilsynsmulighet og en videreutvikling av embetene som borgernes garantist for at kommuneforvaltningens enkeltvedtak er rettsriktige og at kommunenes produksjon av velferdstjenester foregår i samsvar med Stortingets og Regjeringens mål. Denne satsingen gjør det nødvendig både for fylkesmennene og for de berørte departementer å ha et forsterket fokus i tiden fremover på hvordan dette arbeidet best kan organiseres bl.a. for å holde saksbehandlingstiden for den enkelte private klager nede på et forsvarlig nivå.
Jeg vil ellers følge forholdet mellom fylkesmennenes oppgaver, embetenes oppgavemestring og den årlige tildeling av ressurser over kap 1510 meget nøye i tiden fremover, og ta dette særskilt opp i forbindelse med Regjeringens arbeid med budsjettproposisjonen for 2002."