Innledning
Oppgaven som klageinstans for kommunale enkeltvedtak utgjør en viktig del av fylkesmannens rolle som rettssikkerhetsinstans. Fylkesmannen er blant annet klageinstans for klager etter plan- og bygningsloven og for klager etter lov om sosiale tjenester. Klagen blir først behandlet av kommunen, og dersom kommunen opprettholder sitt vedtak, blir klagen sendt fylkesmannen. I St.prp. nr. 1 (1999-2000) Arbeids- og administrasjonsdepartementet heter det at fylkesmannens saksbehandlingstid for disse klagesakene ikke bør overstige tre måneder. Fylkesmannen skal også drive informasjonsvirksomhet overfor kommunene og kan på den måten bidra til at kommunene forvalter regelverket på en tilfredsstillende måte.
Formålet med undersøkelsen har vært å vurdere fylkesmannens klagesaksbehandling og informasjonsvirksomhet etter plan- og bygningsloven og lov om sosiale tjenester i forhold til Stortingets vedtak og forutsetninger. For klagesaker etter plan- og bygningsloven er undersøkelsen begrenset til byggesaksklager. For klagesaker etter lov om sosiale tjenester er undersøkelsen begrenset til klager på økonomisk sosialhjelp (lovens kapittel 5) og klager på sosiale tjenester (kapittel 4). Undersøkelsen er avgrenset til forhold som kan ha betydning for saksbehandlingstiden og gjelder for fylkesmannsembetenes virksomhet i 1999.