Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Forslag om endringer i skatter og avgifter

Tabell 2.1 Forslag om endringer i skatter og avgifter (mill. kroner)

Kap.PostEndringer før nysaldert budsjett Endringer i nysalderingenSum endringer

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt m.v.

829

829

72

Fellesskatt

11 546

11 546

5506

Avgift på arv og gaver

70

Avgift

200

200

5507

Skatter og avgifter på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

6 500

6 500

72

Særskatt på oljeinntekter

7 800

7 800

73

Produksjonsavgift

900

900

74

Arealavgift

-200

-200

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet

70

Avgift

-200

-200

5511

Tollinntekter

70

Toll

-632

-632

5521

Merverdiavgift og avgift på investeringer mv.

70

Avgift

1 829

1 000

2 829

5526

Avgift på alkohol

71

Produktavgift på brennevin, vin m.m.

-123

-123

72

Produktavgift på øl

-163

-163

5531

Avgift på tobakkvarer

70

Avgift

-575

-575

5536

Avgift på motorvogner m.m.

71

Engangsavgift på motorvogner m.m.

-75

-543

-618

72

Årsavgift

16

16

73

Vektårsavgift

-2

2

0

75

Omregistreringsavgift

37

37

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn

-103

-103

5537

Avgifter på båter mv.

71

Avgift på båtmotorer

28

28

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Forbruksavgift

-330

200

-130

5542

Avgift på mineralolje mv.

70

Avgift på mineralolje

107

107

71

Avgift på smøreolje

-14

-14

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift

-355

-355

71

Svovelavgift

-41

-41

5545

Miljøavgifter i landbruket

71

Miljøavgift, plantevernmidler

-25

-25

5546

Avgift på sluttbehandling av avfall

70

Avgift på sluttbehandling av avfall

-41

-41

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier

70

Trikloreten (TRI)

-13

-13

71

Tetrakloreten (PER)

-10

-10

5555

Sjokolade- og sukkervareavgift

70

Avgift

-88

-88

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m.

70

Avgift på alkoholfrie kullsyreholdige drikke­varer

-72

-72

5557

Avgift på sukker

70

Avgift

-22

-22

5558

Avgift på kullsyrefrie alkoholfrie drikkevarer m.m.

70

Produktavgift

5

5

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje

17

17

72

Miljøavgift på plast

-51

-51

73

Miljøavgift på metall

88

88

74

Miljøavgift på glass

9

9

5565

Dokumentavgift

70

Avgift

300

300

5578

Avgift på farmasøytiske spesialpreparater

70

Registreringsavgift

-3

-3

71

Kontrollavgift

4

4

5580

Avgift på flyging av passasjerer

72

Avgift

-140

-140

5581

Avgift på utstyr for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilde

70

Avgift på kassetter

-4

-4

72

Avgift på radio- og fjernsynsmateriell m.v.

-22

-22

5583

Særskilte avgifter m.v. i bruk av frekvenser

70

Inntekter fra telesektoren

174

174

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift

940

940

72

Arbeidsgiveravgift

1 200

1 200

Sum

29 884

Anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge til statsbudsjettet er netto satt opp med om lag 15,1 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett, og anslås etter dette å utgjøre 431,6 mrd. kroner i 2001. I forhold til anslagene for 2001 presentert i Gul bok 2002 er anslaget for de samlede skatte- og avgiftsinntektene utenom petroleumsvirksomheten økt med 4,8 mrd. kroner.

Økte skatte- og avgiftsinntekter i forhold til saldert budsjett skyldes dels at høyere skatte- og avgiftsinntekter i 2000-regnskapet enn lagt til grunn ved nysaldering av 2000-budsjettet, er blitt videreført til 2001, og dels at samlede skatter og avgifter har økt mer fra 2000 til 2001 enn tidligere lagt til grunn. Oppjusteringen av skatte- og avgiftsanslagene er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 2000 for personlige skattytere og selskaper m.v. (etterskuddspliktige skattytere).

Anslagene for direkte skatter og trygdeavgifter er økt med 14,7 mrd. kroner siden saldert budsjett. Ny informasjon om ligningen for etterskuddspliktige skattytere for inntektsåret 2000 medfører alene at anslaget for direkte skatter er økt med om lag 3 mrd. kroner siden anslagene for 2001-budsjettet ble presentert i Gul bok 2002 og Tillegg nr. 4. Avgiftsprovenyet foreslås samlet sett økt med 0,4 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett.

Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 2001 anslås nå til 112,1 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 14,8 mrd. kroner høyere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) er oppjustert med 14,3 mrd. kroner, anslaget for innbetalt produksjonsavgift er oppjustert med 0,9 mrd. kroner, mens anslaget for innbetalt arealavgift er nedjustert med 0,2 mrd. kroner. Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen anslås nå til 2,9 mrd. kroner. Dette er 0,2 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter er blant annet basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 2000 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

Oppjusteringen av anslaget for betalte skatter og innbetalt produksjonsavgift har i første rekke sammenheng med at oljeprisen i 2001 ligger an til å bli høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Salget av andeler i SDØE har også bidratt til økt skatteinngang. Nedjusteringen av anslaget for innbetalt CO2-avgift har sammenheng med at produksjonen nå er anslått lavere enn i saldert budsjett.

Komiteen viser til behandlingen av St.prp. nr. 100 (2000-2001), hvor Regjeringen foreslo å redusere el-avgiften med 1 øre fra 1. juli 2001.

Komiteen viser videre til at dette forslaget ikke fikk tilslutning ved behandlingen i Stortinget, jf. Innst. S. nr. 24 (2001-2002), hvor et flertall anbefalte avgiftsnedsettelse med 2 øre fra 1. januar 2002. Forslaget i proposisjonen under kap. 5541 Avgift på elektrisk kraft er formulert med basis i St.prp. nr. 100 (2000-2001).

Komiteen fremmer forslag om endring av anslaget for el-avgiften i tråd med Regjeringens forslag til endring i foreliggende proposisjon, men med basis i hittil vedtatt budsjett for 2001.

Komiteen fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring:

Kap.PostFormål:Kroner

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Forbruksavgift, reduseres med

130 000 000

fra kr 6 530 000 000 til kr 6 400 000 000"

Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser til forslag i Innst. S. nr. 24 (2001-2002), der desse medlemene gikk imot forslaget om reduksjon i elektrisitetsavgifta.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt forslag om å innføre to-trinns el-avgift for husholdninger fra 1. januar 2002.

Komiteen tar for øvrig de endrede anslagene for skatter og avgifter til etterretning.