2. Forslag om endringer i skatter og avgifter
Tabell 2.1 Forslag om endringer i skatter og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | Endringer før nysaldert budsjett | Endringer i nysalderingen | Sum endringer | |
5501 | Skatter på formue og inntekt | ||||
70 | Toppskatt m.v. | 829 | 829 | ||
72 | Fellesskatt | 11 546 | 11 546 | ||
5506 | Avgift på arv og gaver | ||||
70 | Avgift | 200 | 200 | ||
5507 | Skatter og avgifter på utvinning av petroleum | ||||
71 | Ordinær skatt på formue og inntekt | 6 500 | 6 500 | ||
72 | Særskatt på oljeinntekter | 7 800 | 7 800 | ||
73 | Produksjonsavgift | 900 | 900 | ||
74 | Arealavgift | -200 | -200 | ||
5508 | Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet | ||||
70 | Avgift | -200 | -200 | ||
5511 | Tollinntekter | ||||
70 | Toll | -632 | -632 | ||
5521 | Merverdiavgift og avgift på investeringer mv. | ||||
70 | Avgift | 1 829 | 1 000 | 2 829 | |
5526 | Avgift på alkohol | ||||
71 | Produktavgift på brennevin, vin m.m. | -123 | -123 | ||
72 | Produktavgift på øl | -163 | -163 | ||
5531 | Avgift på tobakkvarer | ||||
70 | Avgift | -575 | -575 | ||
5536 | Avgift på motorvogner m.m. | ||||
71 | Engangsavgift på motorvogner m.m. | -75 | -543 | -618 | |
72 | Årsavgift | 16 | 16 | ||
73 | Vektårsavgift | -2 | 2 | 0 | |
75 | Omregistreringsavgift | 37 | 37 | ||
77 | Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn | -103 | -103 | ||
5537 | Avgifter på båter mv. | ||||
71 | Avgift på båtmotorer | 28 | 28 | ||
5541 | Avgift på elektrisk kraft | ||||
70 | Forbruksavgift | -330 | 200 | -130 | |
5542 | Avgift på mineralolje mv. | ||||
70 | Avgift på mineralolje | 107 | 107 | ||
71 | Avgift på smøreolje | -14 | -14 | ||
5543 | Miljøavgift på mineralske produkter mv. | ||||
70 | CO2-avgift | -355 | -355 | ||
71 | Svovelavgift | -41 | -41 | ||
5545 | Miljøavgifter i landbruket | ||||
71 | Miljøavgift, plantevernmidler | -25 | -25 | ||
5546 | Avgift på sluttbehandling av avfall | ||||
70 | Avgift på sluttbehandling av avfall | -41 | -41 | ||
5547 | Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier | ||||
70 | Trikloreten (TRI) | -13 | -13 | ||
71 | Tetrakloreten (PER) | -10 | -10 | ||
5555 | Sjokolade- og sukkervareavgift | ||||
70 | Avgift | -88 | -88 | ||
5556 | Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m. | ||||
70 | Avgift på alkoholfrie kullsyreholdige drikkevarer | -72 | -72 | ||
5557 | Avgift på sukker | ||||
70 | Avgift | -22 | -22 | ||
5558 | Avgift på kullsyrefrie alkoholfrie drikkevarer m.m. | ||||
70 | Produktavgift | 5 | 5 | ||
5559 | Avgift på drikkevareemballasje | ||||
70 | Grunnavgift på engangsemballasje | 17 | 17 | ||
72 | Miljøavgift på plast | -51 | -51 | ||
73 | Miljøavgift på metall | 88 | 88 | ||
74 | Miljøavgift på glass | 9 | 9 | ||
5565 | Dokumentavgift | ||||
70 | Avgift | 300 | 300 | ||
5578 | Avgift på farmasøytiske spesialpreparater | ||||
70 | Registreringsavgift | -3 | -3 | ||
71 | Kontrollavgift | 4 | 4 | ||
5580 | Avgift på flyging av passasjerer | ||||
72 | Avgift | -140 | -140 | ||
5581 | Avgift på utstyr for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilde | ||||
70 | Avgift på kassetter | -4 | -4 | ||
72 | Avgift på radio- og fjernsynsmateriell m.v. | -22 | -22 | ||
5583 | Særskilte avgifter m.v. i bruk av frekvenser | ||||
70 | Inntekter fra telesektoren | 174 | 174 | ||
5700 | Folketrygdens inntekter | ||||
71 | Trygdeavgift | 940 | 940 | ||
72 | Arbeidsgiveravgift | 1 200 | 1 200 | ||
Sum | 29 884 |
Anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge til statsbudsjettet er netto satt opp med om lag 15,1 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett, og anslås etter dette å utgjøre 431,6 mrd. kroner i 2001. I forhold til anslagene for 2001 presentert i Gul bok 2002 er anslaget for de samlede skatte- og avgiftsinntektene utenom petroleumsvirksomheten økt med 4,8 mrd. kroner.
Økte skatte- og avgiftsinntekter i forhold til saldert budsjett skyldes dels at høyere skatte- og avgiftsinntekter i 2000-regnskapet enn lagt til grunn ved nysaldering av 2000-budsjettet, er blitt videreført til 2001, og dels at samlede skatter og avgifter har økt mer fra 2000 til 2001 enn tidligere lagt til grunn. Oppjusteringen av skatte- og avgiftsanslagene er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 2000 for personlige skattytere og selskaper m.v. (etterskuddspliktige skattytere).
Anslagene for direkte skatter og trygdeavgifter er økt med 14,7 mrd. kroner siden saldert budsjett. Ny informasjon om ligningen for etterskuddspliktige skattytere for inntektsåret 2000 medfører alene at anslaget for direkte skatter er økt med om lag 3 mrd. kroner siden anslagene for 2001-budsjettet ble presentert i Gul bok 2002 og Tillegg nr. 4. Avgiftsprovenyet foreslås samlet sett økt med 0,4 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett.
Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 2001 anslås nå til 112,1 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 14,8 mrd. kroner høyere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) er oppjustert med 14,3 mrd. kroner, anslaget for innbetalt produksjonsavgift er oppjustert med 0,9 mrd. kroner, mens anslaget for innbetalt arealavgift er nedjustert med 0,2 mrd. kroner. Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen anslås nå til 2,9 mrd. kroner. Dette er 0,2 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter er blant annet basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 2000 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.
Oppjusteringen av anslaget for betalte skatter og innbetalt produksjonsavgift har i første rekke sammenheng med at oljeprisen i 2001 ligger an til å bli høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Salget av andeler i SDØE har også bidratt til økt skatteinngang. Nedjusteringen av anslaget for innbetalt CO2-avgift har sammenheng med at produksjonen nå er anslått lavere enn i saldert budsjett.
Komiteen viser til behandlingen av St.prp. nr. 100 (2000-2001), hvor Regjeringen foreslo å redusere el-avgiften med 1 øre fra 1. juli 2001.
Komiteen viser videre til at dette forslaget ikke fikk tilslutning ved behandlingen i Stortinget, jf. Innst. S. nr. 24 (2001-2002), hvor et flertall anbefalte avgiftsnedsettelse med 2 øre fra 1. januar 2002. Forslaget i proposisjonen under kap. 5541 Avgift på elektrisk kraft er formulert med basis i St.prp. nr. 100 (2000-2001).
Komiteen fremmer forslag om endring av anslaget for el-avgiften i tråd med Regjeringens forslag til endring i foreliggende proposisjon, men med basis i hittil vedtatt budsjett for 2001.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5541 | Avgift på elektrisk kraft | ||
70 | Forbruksavgift, reduseres med | 130 000 000 | |
fra kr 6 530 000 000 til kr 6 400 000 000" |
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser til forslag i Innst. S. nr. 24 (2001-2002), der desse medlemene gikk imot forslaget om reduksjon i elektrisitetsavgifta.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt forslag om å innføre to-trinns el-avgift for husholdninger fra 1. januar 2002.
Komiteen tar for øvrig de endrede anslagene for skatter og avgifter til etterretning.