Merknader frå komiteen
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til at Sølvverket på Kongsberg er landets største museale gruveanlegg og har en sentral plass i norsk historie. Kongsberg Sølvverk blir eid av staten og er midlertidig fredet etter kulturminneloven i 1992. Gruvesystemet blir trafikkert av et gruvetog. Ved ettersyn og kontroll av Kongsberg brann- og redningstjeneste i januar 2001 konkluderte man med at brannrisikoen i forbindelse med anlegget var svært høy. Dette ble senere bekreftet i en konsulentrapport fra Interconsult utarbeidet på oppdrag fra Norsk museumsutvikling.
Norsk museumsutvikling la medio september frem forslag til sikring av banen. Forslaget har en kostnadsramme på 18 mill. kroner, og omfatter innkjøp av lokomotiv og ombygging av vogner.
Komiteen mener at en snarlig gjenåpning av museumsbanen er viktig, både av hensyn til museets drift, ringvirkningene for lokalsamfunn og hensyn til bevaring av banen og museet som et viktig kulturminne.
Komiteen mener det må tas sikte på å åpne banen til sommersesongen 2002. Komiteen mener Norsk Bergverksmuseum får ansvaret for å gjennomføre nødvendig sikrings- og utredningsarbeid. Nye lokomotiv har rundt et halvt års leveringstid og en gjenåpning sommeren 2002 forutsetter bestilling i 2001.
Komiteen foreslår at det blir bevilget 6 mill. kroner på inneværende års budsjett, og at det blir gitt en tilsagnsfullmakt på inntil 12 mill. kroner utover bevilgningen i 2001 til videre gjennomføring av sikrings-prosjektet.