1 Sammendrag
- 1.1 Innledning
- 1.2 Tiltak
- 1.3 Merbehov som følge av økte asylankomster
- 1.4 Mindrebehov som følge av andre endrede forutsetninger
I St.prp. nr. 84 (2000-2001) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2001 var det lagt til grunn at det ville ankomme totalt 8 000 asylsøkere. Situasjonen i dag er en helt annen. Antall asylsøkere har økt drastisk de siste månedene. En prognose basert på de høye ankomsttallene gir totalt 16 000 asylsøkere i 2001.
Kommunal- og regionaldepartementet viser til at et økt antall asylsøkere fører til økt saksmengde i Utlendingsdirektoratet (UDI), og i politiet. Når det gjelder situasjonen i UDI er den av flere grunner alvorlig. Rapporten fra konsulentfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC), fremlagt 1. august 2001, peker på en rekke forbedringspunkter når det gjelder ledelse og organisering av arbeidet i UDI. PwC anbefaler at UDI tilføres ekstra ressurser for å nedarbeide antall ubehandlede saker til et akseptabelt nivå, og at dette arbeidet organiseres som et tidsavgrenset prosjekt.
Departementet viser videre til at dersom de høye ankomstallene fortsetter og ender på 16 000 asylsøkere inneværende år, er dette det dobbelte av det PwC la til grunn for sine konklusjoner. Dette vil føre til at antall ubehandlede saker øker ytterligere både i UDI og i politiet. Politiet er ansvarlig for å avklare og registrere identitet og reiserute, og gjennomføre uttransporteringer i forbindelse med negative vedtak. UDI opplyser at de har i underkant av 2 000 ubehandlede asylsaker, mens det er mer enn 2 000 asylsøkere som ennå ikke er registrert av politiet.
Den kraftige økningen i antall asylsøkere skyldes sannsynligvis både generelle innstramminger i politikken i naboland som Danmark og Tyskland, redusert grensekontroll som følge av Schengen-samarbeidet, og at debatten om arbeidsinnvandring har ført til at det i utlandet er dannet et inntrykk av at Norge trenger et stort antall ufaglærte arbeidsinnvandrere.
Med dagens organisering av UDI, bemanning og sakstilgang, øker antall ubehandlede saker og saksbehandlingstiden, for hver dag.
I proposisjon pekes det på at det umiddelbart må settes inn tiltak for å redusere restansene i UDI og politiet. Saksbehandlingstidene må reduseres både for asylsakene og for de andre sakene, da særlig familiegjenforening, arbeidstillatelser og visum. Den kraftige veksten i antall saker gjør det nødvendig å endre organiseringen av arbeidet, prosedyrer og rutiner. Samtidig med disse tiltakene er det helt nødvendig også å øke kapasiteten både i UDI og politiet.
Regjeringen vil iverksette flere tiltak med sikte på å redusere tilstrømningen. I proposisjonen er det nevnt en rekke tiltak, tilpasset det land asylsøkeren kommer fra.
Med det nivået vi nå har på antall nye asylsøkere, betyr økt saksbehandlingstid store merutgifter til drift av statlige mottak. I tillegg kommer merutgifter til alle ledd i saksbehandlingskjeden, også til integreringstiltak som blant annet norskundervisning. Av tidligere erfaring vet vi også at lange saksbehandlingstider i seg selv kan føre til at flere søker asyl i Norge.
Dette innebærer merbehov i 2001 på følgende budsjettkapitler som gjelder utlendingsforvaltningen:
– Kap. 440 Politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440) post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1 foreslås økt med 27 mill. kroner. Dette skal dekke politiets ymse utgifter i forbindelse med utlendingssakene.
– Kap. 440 Politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440) post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt med 10 mill. kroner. Dette skal dekkes politiets sideutgifter i utlendingssakene (tolke- og legetjenester og uttransportering).
– Kap. 470 Fri rettshjelp post 71 Fritt rettsråd foreslås økt med 15 mill. kroner.
Bevilgningen på posten går blant annet til advokatbistand med mer til asylsøkere.
– Kap. 520 Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520), post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 17 mill. kroner. 8 mill. kroner er til økt saksbehandlingskapasitet i UDI. Til sammen 9 mill. kroner er knyttet til økte utgifter til bruk av tolk i 2001.
– Kap. 520 Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520) post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak foreslås økt med 211 mill. kroner. Det er da lagt til grunn et gjennomsnittlig belegg i mottak på om lag 11 200 personer.
– Kap. 3520 Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520) post 4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter foreslås redusert med 60 mill. kroner. Visse innenlandske utgifter knyttet til mottak av asylsøkere og flyktninger kan i henhold til OECD/DACs statistikkdirektiver godkjennes som offisiell utviklingshjelp. På bakgrunn av statistikk så langt i år legges det nå til grunn at 85 pst. av beboerne i mottak kommer fra ODA-godkjente land og 45 pst. av disse beboerne har vært mindre enn ett år i mottak. Henholdsvis 90 pst. og 60 pst. var tidligere lagt til grunn.
For at Stortinget skal få en samlet oversikt over utlendingsfeltet fremmes det i proposisjonen også nedjusteringer av bevilgningsbeløp som følge av andre endringer i forutsetningene.
– Kap. 521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) post 60 Integreringstilskuddet, kan overføres, foreslås redusert med 194 mill. kroner.
I St.prp. nr. 84 (2000-2001) ble det forutsatt at det skulle bosettes 8 300 personer i 2001, hvilket innebærer et bevilgningsbehov på 2 065 mill. kroner. Gitt nye anslag, basert på tilbudet om kommuneplasser, forutsettes det nå at 7 300 personer blir bosatt i 2001. Mindrebehovet inneværende år motsvares av større utgifter de neste årene, som følge av at bosettingen forskyves i tid.
– Kap. 521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) post 72 Tilbakevending for flyktninger, kan overføres, foreslås redusert med 13,5 mill. kroner. Dette skyldes i hovedsak at færre kosovoalbanere enn forutsatt vender tilbake frivillig.
– Kap. 524 Utlendingsnemda (jf. kap. 3524) post 21 Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling foreslås redusert med 25 mill. kroner. Et lavt aktivitetsnivå i tillegg til at prosentvis færre saker enn forutsatt i budsjettet for 2001 blir behandlet i nemndmøte og at utgiftene ved nemdbehandlingen er lavere enn forventet, gjør at det anslås et mindrebehov i forhold til St.prp. nr. 84 (2000-2001).
– Kap. 3521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521) post 1 Tilbakevending for flyktninger foreslås redusert med 13,5 mill. kroner.