Sammendrag
I proposisjonen bes det om Stortingets samtykke til at staten sørger for midlertidig forsikringsansvar for norske luftfartøy og lufthavner ved skader på tredjepart som følge av krigs- og terrorhandlinger.
Som bakgrunn for proposisjonen vises til at forsikringspoliser innen luftfart inneholder som hovedregel en klausul om force majeure i tilfelle av krig, terror og lignende.
Det er imidlertid praksis at flyselskap og lufthavner i sine ansvarsforsikringer har en ekstra dekning. Denne ekstra forsikring skal dekke skade på tredjepart, dvs. personer og bygninger m.v. ved flyuhell i forbindelse med krig, terror og lignende. For dette er det avtalt individuelle begrensninger.
Som følge av terroraksjonene den 11. september 2001 har flyforsikringsselskapene satt en begrensning på 50 mill. USD per skade for den ovennevnte ansvarsdekningen, for enkelte flyselskap dog kun 10 mill. USD per skade.
Forsikringsordninger knyttet til skade på tredjepart løp for de fleste flyselskaper og lufthavner ut ved midnatt mandag den 24. september 2001. En ordning knyttet til å erstatte dette måtte etableres innen samme tidspunkt.
Med forbehold om Stortingets tilslutning besluttet Regjeringen den 24. september 2001 å erstatte bortfallet av selskapenes krigsforsikring ved skader på tredjepart - eksklusive passasjerer og selskapenes ansatte - forvoldt av luftfartøy operert av norsklisensierte fly- og helikopterselskap.
Forsikringsansvaret gjelder kun skader som følge av krigs- og terrorhandlinger.
Den norske løsningen er basert på prinsippene fra erklæringen fra EUs økonomi- og finansministre og på den britiske/danske modellen. Denne løsningen vil bli notifisert i ESA i likhet med at EU-medlemmene må notifisere i Kommisjonen.
Ifølge forslaget kan Samferdselsdepartementet, på vegne av staten, inngå avtaler i 2001 om statlig forsikringsansvar for norskregistrerte SAS-fly og luftfartøy som opereres av norsklisensierte fly- og helikopterselskaper. I forslaget blir det dessuten lagt opp til at staten kan inngå slike avtaler med norske lufthavner som ikke er dekket av statens selvassuranse.
Avtalene mellom Samferdselsdepartementet og norsklisensierte fly- og helikopterselskaper, eventuelt også med visse lufthavner, skal inngås på følgende vilkår:
– Tilsagn om statlig forsikringsansvar kan gis på inntil 1 750 mill. USD per skadetilfelle. Det statlige forsikringsansvaret overfor det enkelte selskap, med unntak for lufthavner, skal med samme vilkår begrenses til å erstatte bortfall av tidligere krigsansvarsforsikring.
– Selskaper som inngår avtale om statlig forsikringsansvar skal betale premie.
– Det statlige forsikringsansvaret skal gjelde inntil 30 dager, regnet fra og med 25. september 2001. Samferdselsdepartementet skal ha fullmakt til å forlenge forsikringsansvaret ytterligere, for en periode på inntil 30 dager.
Samferdselsdepartementet legger avgjørende vekt på at det reetableres et kommersielt privat marked så fort som mulig i forhold til de "produktene" som er falt bort. Dette er også en del av begrunnelsen for at Samferdselsdepartementet mener at det må tas betaling for det statlige forsikringsansvaret. Fordi det hersker usikkerhet med hensyn til når markedet igjen vil fungere, ber Regjeringen om at det gis fullmakt til å forlenge ordningen i inntil 30 dager.
Premieinntekten vil bli inntektsført i statsregnskapet for 2001 under kap. 5309, Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse. De bevilgningsmessig konsekvensene av utgifter til administrasjonsvederlag til Gjensidige NOR vil bli forelagt Stortinget i løpet av høsten.
I brev av 10. oktober 2001 og 25. oktober 2001 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til Stortingets presidentskap gis det ytterligere informasjon til Stortinget om forsøksordningen. Brevene er vedlagt innstillingen.