Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 4: Brev fra Telenor v/Torstein Moland til næringskomiteen, datert 11. juni 2001

Vi viser til komiteens brev til Telenor ASA v/undertegnede av dagens dato.

Komiteen ber om Telenors synspunkter på enkelte problemstillinger som er konkret knyttet til forslag om kapitalutvidelse i Statkorn Holding ASA, og som vi oppfatter å være følgende;

  • 1. Vedtektsfesting av at hovedkontor for virksomheten skal være i Norge,

  • 2. Vedtektsfesting av at Statens eierandel skal være minimum 34%, samt tilsvarende registrering i VPS, og

  • 3. Vedtektsfesting i selskapets formålsparagraf at selskapet skal ha en aktiv rolle knyttet til forskning og utvikling innen telekomsektoren.

Generelt ser Telenor det som ønskelig at selskapets vedtekter følger det som er normalt mønster for børsnoterte selskaper i størst mulig grad.

Ad 1. Telenor har vedtektsfestet at virksomhetens forretningskontor skal være i Oslo, jf. vedtektenes § 2 som lyder: "Selskapets forretningskontor er i Oslo". Endringer i vedtektene på dette punkt krever 2/3 flertall. Dersom Staten opprettholder en eierandel på 34%, vil ikke det kunne foretas endringer i vedtektene uten at Staten samtykker i det.

Ad 2. Når det gjelder spørsmålet om å vedtektsfeste at den statlige eierandel i selskapet skal være minimum 34%, bør det vurderes på bakgrunn av at staten til enhver tid vil ha kontroll med sin egen eierandel. En vedtektsfesting vil derfor ikke gi ytterligere sikkerhet, da det i tilfelle kreves ny Stortingsbehandling om staten skal gå under 34% eierandel.

Ad 3. Telenor har i dag omfattende forskning og utvikling knyttet til sin virksomhet, ut fra forretningsmessige vurderinger av at det er nødvendig for å sikre og ivareta en ledende posisjon i bransjen. Det vil Telenor fortsette med også i framtida.

En vedtektsfesting som foreslått vil imidlertid kunne gi inntrykk av at Telenor skal ha et omfang på denne virksomheten utover det som kan begrunnes forretningsmessig.

Vi kan derfor heller ikke her se at det er grunnlag for å vedtektsfeste at Telenor skal ha en aktiv rolle knyttet til forskning og utvikling innen telekomsektoren. Stortinget sikrer dette best ved å legge til rette for gode forretningsmessige rammevilkår for Telenor og ordninger som stimulerer næringslivet til å satse på forskning og utvikling.