1. Innledning
Arbeids- og administrasjonsdepartementet vil med denne meldingen evaluere de tiltak og virkemidler som ble satt inn i brann- og eksplosjonsvernarbeidet i 90-årene, samt fastlegge hovedretningslinjene for statlige og kommunale myndigheters innsats på dette området i de nærmeste fem år (2001-2005). I lys av Regjeringens fornyelsesprogram vil meldingen også peke på og foreslå tiltak for å forbedre og effektivisere forvaltningen og tilsynet på brann- og eksplosjonsvernområdet.
Med brann- og eksplosjonsvernområdet menes grovt sett det risikoområdet som i dag er regulert gjennom lov om brannvern mv., lov om brannfarlige varer samt væsker og gasser under trykk, lov om eksplosive varer og bestemmelsene om transport av farlig gods i vegtrafikkloven og jernbaneloven. Dette omfatter forebyggende og beredskapsmessige tiltak mot brann, ulykker med farlige stoffer som utgjør en brann- og eksplosjonsrisiko, samt slike ulykker forbundet med landtransport av farlig gods. Arbeids- og administrasjonsdepartementet er ansvarlig departement med Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern (DBE) som sentral fagmyndighet og med de kommunale brannvesen som lokal brannvernmyndighet.
St.meld. nr. 15 (1991-1992) om tiltak mot brann, etablerte en plan med klart presiserte mål for brannvernarbeidet frem mot år 2000, og har vært det viktigste strategidokumentet for den offentlige innsatsen på området på 90-tallet. Gjennom å legge frem en ny stortingsmelding vil brann- og eksplosjonsvernområdet for første gang bli fremstilt samlet og satt inn i en større samfunnsmessig sammenheng.
Departementet arbeider for øvrig med et forslag til ny lov om brann- og eksplosjonsvern. Lovforslaget vil innebære en sammenslåing av de tre någjeldende lovene på dette området, til én ny lov.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen og Leif Lund, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik og Erna Solberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Lodve Solholm, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, ser det som viktig at Regjeringen i St.meld. nr. 41 (2000-2001) foretar en evaluering av tiltak og virkemidler som ble satt inn i brann- og eksplosjonsvernarbeidet på 90-tallet, samt setter nye nasjonale mål på brann- og eksplosjonsområdet.
Komiteenkonstaterer at evalueringen viser at de målsettinger som ble satt opp i St.meld. nr. 15 (1991-1992) om å redusere antall omkomne som følge av brann på 90-tallet ikke er nådd og at det i forhold til innbyggertallet omkommer flere mennesker årlig i branner i Norge enn i de fleste andre europeiske land. Dette kan tyde på at de tiltak og virkemidler som har vært satt inn på 90-tallet ikke har fungert godt nok og at det er behov for visse endringer.
Komiteensier seg enig i fastsetting av nye nasjonale mål som blir trukket opp for brann- og eksplosjonsarbeidet i perioden 2001-2005.
Komiteen mener den ambisiøse målsetting som fastsettes i de nye nasjonale målene på brann- og eksplosjonsområdet er helt nødvendig og realistisk sett ut fra de strategier og virkemidler som det vises til i meldingen.
Komiteenser det som riktig at man for første gang setter dette inn i en større samfunnsmessig sammenheng med fokus på sikkerhet og sårbarhet for å øke den generelle samfunnsmessige sikkerheten.
Komiteenviser til at Arbeids- og administrasjonsdepartementet er den overordnede myndighet på brann og eksplosjonsområdet med Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern (DBE ) som det faglige organ for tilsynsarbeidet.
Komiteenmerker seg at det foreslås å samordne tre av lovene som i dag regulerer virksomheten på brann- og eksplosjonsområdet i én ny lov; brannvernloven, brannfarlighetsloven og eksplosjonslov.
Komiteenstøtter forslaget om en lovrevisjon på området og mener i den sammenheng at en samordning av de tre lovene kan bidra til å skape forenkling og forbedret forståelse og oversikt av regelverket.
Komiteen er enig i de hovedprinsipper det nye lovutkastet skal baseres på, og komiteen merker seg spesielt at lovutkastet skal basere seg på at det fortsatt skal være et sentralt nivå, DBE, og et lokalt nivå, det lokale brannvesen, som skal utgjøre organiseringsstrukturen på området og at det skal legges opp til økt interkommunalt samarbeid innen brannvesenet.
Komiteenmener også det er riktig at det lokale brannvesen skal organiseres og dimensjoneres ut fra risiko- og sårbarhetsanalyser.