Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Samandrag

Sosialistisk Venstreparti meiner skulen er vår viktigaste samfunnsinstitusjon, men at det er ein ubalanse mellom dei oppgåvene og utfordringane skulen har, og dei ressursane og rammevilkåra som vert gjevne. For å sikre grunnskulen gjer forslagsstillarane framlegg om ein handlingsplan for auka satsing på grunnskulen over ein 4-årsperiode.

Dokumentet inneheld desse framlegga til vedtak:

"I

Stortinget ber Regjeringen sette av midler til skolenes disposisjon i perioden 2002-2005 for stimulering til forbedringer i innhold og struktur på ungdomsskoletrinnet.

II

Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2002 påbegynne en styrking av ungdomstrinnet i skolen med 10 mrd. kroner over en 4-årsperiode.

III

Stortinget ber Regjeringen, ved bygg av nye skoler, legge opp til en arkitektonisk utforming som stimulerer til nye læringsformer og organisatoriske uttrykk i skolen.

IV

Stortinget ber Regjeringen, ved revisjon av læreplanen,

  • a) å legge til grunn en langt mindre detaljeringsgrad i læreplanens definisjon av nasjonalt lærestoff.

  • b) å vise større fleksibilitet for godkjenning av forsøk etter opplæringslovens § 1-4. Det må ikke stilles som krav at forsøk har endring i regelverket som formål for å kunne godkjennes.

V

Stortinget ber Regjeringen om å inkludere medbestemmelse i hverdagen og det psykososiale arbeidsmiljø i sitt forslag til arbeidsmiljøbestemmelser for elever og studenter.

VI

Regjeringen bes i statsbudsjettet for 2002 legge inn midler for full PC-dekning i ungdomstrinnet i grunnskolen. Med dette menes tilstrekkelig allmenn tilgang til datamaskiner slik at informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) kan brukes aktivt av elevene i læringsprosessen.

VII

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2002 å legge inn bevilgninger som skal stimulere skoler til å prøve ut ulike pedagogiske og organisatoriske forsøk."