5. Konsernets strategi for kommende periode
I styrets virksomhetsplan 2001-2005 (§ 10-planen 2001) er det spesielt lagt vekt på konsernets behov for effektivisering og omorganisering og behov for økt egenkapital.
Strategien bygger på at behovet for miljøeffektive, attraktive persontrafikktjenester vil øke og at NSB som grunnlag for vekst bør satse på både tog og buss. Toget utgjør grunnstammen for NSB som et persontrafikkselskap, mens bussvirksomheten både tar del i veksten i et liberalisert ekspressbussmarked og utvikles for å ta ut synergier mot tog i en tog/busstrategi. Styret legger opp til at Nettbuss beholdes innenfor NSB-konsernet.
For å legge grunnlaget for veksten innen persontogvirksomheten, vil styret i NSB også vurdere Norden for øvrig som et potensielt marked for selskapet.
NSB vil satse på å utvikle lønnsomme godstransporter i allianse med andre internasjonale godsaktører. Innen godstrafikken internasjonalt skjer det nå store strukturendringer. DB Cargo (Tyskland) har i løpet av inneværende år bl.a. kjøpt opp DSB Cargo (Danmark) og den hollandske stats godsselskap på jernbane. For å søke å skape et skandinavisk godsalternativ til DB Cargo legger styret opp til at NSB Gods skilles ut som eget selskap og inngår allianse med en annen godsoperatør. Dette er nødvendig om NSB Gods skal kunne overleve på litt lengre sikt.
Styret legger opp til at NSB Gods skilles ut og etableres som et eget aksjeselskap med nye alliansepartnere på eiersiden. Styret viser imidlertid til at en viktig forutsetning for en vellykket utskilling av godsvirksomheten, er at NSB får til en løsning på avgiftsproblematikken. En utskillelse av NSB Gods medfører en årlig negativ resultateffekt for NSB Persontrafikk på ca. 140 mill. kroner.
NSB skal gjennomføre kostnadseffektiviserende tiltak som innen utgangen av 2003 skal bedre det årlige driftsresultat med 300 mill. kroner. Dette skal bl.a. skje ved økt konkurranseutsetting av konsernets støttefunksjoner. Det er ventet at årsverksbruken vil bli redusert, uten at en på nåværende tidspunkt vil anslå eksakte tall.
Eiendomsvirksomheten utgjør en stor del av verdiene i NSB-konsernet. Med bakgrunn i NSBs finansielle situasjon legger styret opp til et raskere tempo i avhendingen av de driftsuavhengige eiendommene enn tidligere planlagt.
Det pågår et arbeid sammen med Jernbaneverket med sikte på at staten v/ Jernbaneverket kjøper stasjonsområdene. Ved et evt. slikt salg vil det framtidige ansvaret for knutepunktsutvikling bli overført til Jernbaneverket.
Styret foreslår at statens lån til selskapet på om lag 2,1 mrd. kr som etter planen skal innfris innen 2.12.01, konverteres til egenkapital.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 52/Innst. S. nr. 237 (1999-2000) ble Flytoget organisert som et heleid selskap av NSB konsernet med stor grad av frihet og selvstendighet. Organiseringen skal vurderes på nytt etter at det har gått to år. NSB viser til at Flytoget innebærer en vesentlig risiko for konsernet og ber om at framtidig eierstruktur blir avklart allerede nå.
Komiteen vil peke på at en rekke uønskede hendelser i 2000 har svekket NSBs tillit, omdømme og kundetilfredshet, noe som igjen har medført reduksjon i antall reisende og svekket økonomi. Komiteen ser det som avgjørende at NSB igjen kan komme på offensiven og har merket seg styrets forslag til å lykkes med dette. Komiteen har videre merket seg at NSB skal gjennomføre kostnadseffektiviserende tiltak som innen utgangen av 2003 skal bedre det årlige driftsresultatet med 300 mill. kroner. Komiteen er enig i dette.
Komiteen merket seg at det er foreslått at NSB Gods skilles ut og etableres som et eget aksjeselskap med nye alliansepartnere på eiersida. Komiteen er enig også i dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil vise til sine merknader om NSB Gods under kap. 6.2
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil understreke at et godt samarbeid mellom Jernbaneverket og NSB BA med klare ansvarsforhold er en forutsetning for å gjenreise tilliten til toget som transportmiddel.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er enig i at NSB har store utfordringer for å gjenvinne tillit, omdømme og kundetilfredshet. Dette medlem ser imidlertid oppgaven som umulig uten et sterkere politisk engasjement hvor rammebetingelsene for jernbanedrift bedres. Dette medlem viser til merknader i andre kapitler om avgiftsreformer, infrastrukturforbedringer og offentlig kjøp.