Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innledning

I samsvar med det etablerte styringsopplegget for NSB BA (NSB) legger Samferdselsdepartementet med dette fram den andre stortingsmeldingen om konsernets virksomhet.

Formålet med stortingsmeldingen er å gi Stortinget en orientering om utviklingen i forrige planperiode og om NSBs hovedutfordringer, strategier og planer for de kommende årene, for med basis i dette å utforme politikken for eierstyringen av selskapet.

Statens eierstyring av selskapet er særlig knyttet til fastsettelse av avkastningskrav og utbyttepolitikk. Det er også statens oppgave som eier å vurdere selskapets egenkapitalandel.

I eierstyringen av NSB er Samferdselsdepartementet opptatt av at selskapet skal:

  • – gi staten størst mulig verdiskapning over tid.

  • – oppfylle de regulatoriske krav som settes i forhold til trafikksikkerhet og forretningsmessige kontrakter m.v. på en kostnadseffektiv måte, herunder kontrakten med staten om kjøp av persontransporttjenester.

  • – sikre publikumsvennlig og trafikksikkert persontogmateriell tilpasset den norske infrastrukturen.

  • – utnytte de synergier som måtte ligge i det å være et bredt sammensatt konsern.

  • – være en attraktiv arbeidsplass med dyktige og serviceinnstilte ansatte.

Departementet tar utgangspunkt i NSBs plandokument for 2001-2005 (§ 10-planen 2001) som følger som trykt vedlegg til meldingen. Meldingen er konsentrert om årene 2001-2003.

Da dette er en melding om trafikkselskapet NSB BAs virksomhet, vil den ikke behandle spørsmål knyttet til utviklingen av jernbaneinfrastrukturen, omfanget og betingelsene for statlig kjøp av persontransporttjenester eller regulatoriske spørsmål.

Fordi infrastrukturen, omfanget og betingelsene for statens kjøp av persontransporttjenester og regulatoriske forhold har sentral betydning for NSBs rammevilkår, vil det likevel bli redegjort for status for og videre arbeid med forhold som er av særlig viktighet for NSB som sentral jernbaneoperatør.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Sverre Myrli og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til at dette er den andre stortingsmeldingen som er til behandling om NSB-konsernets virksomhet etter at vi fikk nåværende organisering av NSB BA i 1996. Meldingen tar utgangspunkt i NSB-styrets årlige planer for generalforsamlingen (samferdselsministeren), de såkalte § 10-planene.

Komiteen understreker at formålet med behandlingen av stortingsmeldingen er å trekke opp de overordnede målene for statens eierskap i trafikkselskapet NSB BA.

Komiteen ser det som en overordnet målsetting å sikre og styrke jernbane som transportmiddel i Norge.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser det som utilstrekkelig å ha som målsetting å sikre og styrke jernbanen som transportmiddel, dersom det ikke er vilje til å bruke virkemidler. Det er ikke nok å tenke det, ønske det, ville det med dersom en ikke gjør det.