Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. Endring av eksisterende eiendoms-, bygg- og anleggsprosjekter (kap. 1760 post 44 og 47)

Prosjektet er tidligere vedtatt ved Stortingets behandling av Innst. S. nr. 7 (1995-1996), jf. St.prp. nr. 1 (1995-1996) med en kostnadsramme på 110 mill. kroner. I St.prp. nr. 1 (1997-1998) ble kostnadsrammen utvidet til 115 mill. kroner, og er senere justert for lønns- og prisstigning i St.prp. nr. 1 (1998-1999) og St.prp. nr. 1 (1999-2000) til 119 mill. kroner. Gjenstående arbeider omfatter bygging av en ny radiolinjestasjon samt utskifting av strømkabel mellom to stasjoner. For å fullføre prosjektet er det behov for å øke kostnadsrammen med 26 mill. kroner. Dette skyldes blant annet at de arbeider som er ferdige ble dyrere enn forventet samt at det under gjennomføring av prosjektet har vært behov for å iverksette uforutsette, men strengt nødvendige kostnadskrevende midlertidige tiltak. Videre må en eksisterende radiolinjestasjon, som var planlagt rehabilitert, erstattes av et nytt bygg. Kostnadsmessige konsekvenser av å skifte ut strømkabler i høyfjellsområder, hvor det stilles strenge krav til å ivareta miljøet og arbeidssesongen er meget kort, er i tillegg undervurdert. Prosjektet forventes ferdigstilt i 2002.

Prosjektet foreslås fullført innenfor en ny kostnadsramme på 145 mill. kroner.

Komiteen viser til at den skisserte kostnadsrammen på 145 mill. kroner fra en opprinnelig ramme på 110 mill. kroner er betydelig. Komiteen finner det derfor uheldig at planleggingen har vært for dårlig og kostnadsanslagene har vært undervurdert, og finner igjen grunn til å bemerke at planlagte økonomiske rammer for prosjektene må kvalitetssikres bedre, selv om det for dette prosjektets vedkommende kan anføres at det er utviklet over lang tid.

De planlagte omstilling/brannverntiltak i Forsvarsbygget er tidligere vedtatt ved Stortingets behandling av Innst. S. nr. 7 (1999-2000), jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000) innenfor en kostnadsramme på 65 mill. kroner. I St.prp. nr. 1 (2000-2001) ble kostnadsrammen justert for lønns- og priskompensasjon til 66,6 mill. kroner.

I forbindelse med de pågående rehabiliteringsarbeider i Forsvarsbygget på Huseby er det oppdaget betydelige mengder asbest og PCB som har påført prosjektet direkte merkostnader på grunn av registrering, fjerning og sanering. Dette har i tillegg påvirket framdriften og dermed kostnadene ved de ordinære arbeidene på en negativ måte. Konsekvensen er at inntil 25 pst. av de gjenstående arbeider ikke kan ferdigstilles innenfor dagens ramme. For å fullføre prosjektet er det behov for å øke prosjektets ramme med 10 mill. kroner. Prosjektet forventes ferdigstilt i 2001.

Prosjektet foreslås gjennomført innenfor en ny kostnadsramme på 77 mill. kroner.

Komiteen viser til at i tillegg til å ha vært behandlet i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1999-2000); jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000); ble dette prosjektet behandlet i Innst. S. nr. 238 (1999-2000); jf. St.prp. nr. 58 (1999-2000) da et flertall i komiteen ikke fant å kunne godta en økning på kostnadsrammen for prosjektet på 15 mill. kroner bl.a. med henvisning til at fremtidige omorganiseringer av Forsvarets ledelse kunne medføre endrede og reduserte behov i bygningsmassen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet er kritiske til at det ett år etter at forrige planer om ny kostnadsramme ble avvist, på nytt fremmes et forslag om bevilgning innenfor forhøyet kostnadsramme. Flertallet viser videre til at det fortsatt er usikkert hvordan Forsvarets øverste ledelse skal organiseres i fremtiden. Flertallet viser imidlertid til at forsvarsminister Bjørn Tore Godal i et brev av 5. juni 2001 til komiteen har redegjort nærmere for bakgrunnen for å øke kostnadsrammen denne gangen ligger i form av funn av asbest og PCB. Flertallet finner på bakgrunn av denne redegjørelsen og omstendighetene å godta en økning i kostnadsrammen på 10 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, er tilfreds med at det synes som om arbeidet med omorganisering av Forsvarets overkommando synes å være i gang, og viser til merknader i Innst. S. nr. 145 (1997-1998), Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999), Budsjett-innst. S. nr. 7 (1999-2000) og Innst. S. nr. 238 (1999-2000), jf. St.prp nr. 58 (1999-2000).

Prosjektet er tidligere godkjent ved Stortingets behandling av Innst. S. nr. 159 (1988-1989), jf. St.prp. nr. 76 (1988-1989).

Forsvarets bygningstjeneste har i løpet av 2000 foretatt en full gjennomgang av Sindre II-prosjektet for å redusere usikkerheten i sluttfasen. Prosjektgjennomgangen viser at de tre anleggene Senja, Njunis og Honningsvåg har en tilstrekkelig reserve på NATOs andel (post 48). Derimot har det vist seg at tildelte midler på nasjonal andel (post 44) ikke strekker til. Det totale behovet for øking av nasjonal andel (post 44) til planlegging, gjennomføring av byggetekniske endringsarbeider samt sikring av rettidig installering og uttesting av radarsystemene er beregnet til 81 mill. kroner. Som følge av endringer på radarene som ble godkjent og autorisert av Norge og NATO i 1998, ble omfanget av byggearbeidene utvidet. Tekniske anlegg må av den grunn bygges om. Ombyggingene er nødvendig for å tilrettelegge for bl.a. overvåkingsutstyr, brann- og sikringsanlegg og krafttilførsel.

Installeringen av radarene som skulle startet for fullt i 2000, er så vidt begynt. Det er betydelige forsinkelser fra leverandøren i Italia, både på grunn av tekniske problemer og fordi leverandøren er blitt kjøpt opp av et annet selskap. Det vil si at sluttføringen enda en gang må skyves ut i tid og dette kompliserer gjennomføringen ytterligere. Prosjektet forventes ferdigstilt i 2003.

Prosjektet foreslås gjennomført innenfor en ny kostnadsramme på 371 mill. kroner.

Komiteen er tilfreds med at prosjektgjennomgangen viser at det er en tilstrekkelig reserve på den NATO-finansierte delen av prosjektet. Komiteen er imidlertid betenkt over at man også her har et behov for økning av den nasjonale kostnadsrammen på 81 mill. kroner til totalt 371 mill. kroner. Komiteen tar til etterretning at flere av de forhold som har medført utsettelser og kostnadsøkninger ligger utenfor nasjonal kontroll, og imøteser at prosjektet kan ferdigstilles i 2003.