Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Godkjenning av nye eiendoms-, bygg- og anleggsprosjekter (kap. 1760 post 47)

Ved framlegging av St.prp. nr. 45 (2000-2001) er det foreslått å lokalisere 332-skvadronen ved Bodø hovedflystasjon. Dersom Stortinget slutter seg til forslaget, fremmes dette byggeprosjektet for Stortinget til godkjenning.

Stortinget vedtok ved behandlingen av Innst. S. nr. 244 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 45 (1997-1998), å erstatte nåværende stasjonsvedlikehold av flyskrog og avionikk på F-16 med et nytt sentralisert mellomnivå vedlikehold i Bodø innen utløpet av 2000. Manglende midler til nødvendige investeringer i Bodø har ført til utsettelse av gjennomføringen. Etableringen i Bodø krever oppgradering og rehabilitering av hangarer for å kunne utføre vedlikehold på flyskrog og avionikk, bygging av ny hall for vedlikehold av jagerflyenes brennstoffsystem samt anskaffelse av fire nye flyttbare boder til ettersynsdokker. Prosjektet planlegges ferdigstilt i løpet av 2002.

Prosjektet foreslås gjennomført innenfor en kostnadsramme på 38 mill. kroner.

Komiteen viser til at når Stortinget behandlet og sluttet seg til St.prp. nr. 45 (1997-1998); jf. Innst. S. nr. 224 (1997-1998) så var intensjonen å sentralisere dagens stasjonsnivå for vedlikehold av flyskrog og avionikk for F-16 med et nytt mellomnivå vedlikehold lokalisert til Bodø hovedflystasjon. Komiteen viser for øvrig til at den skisserte investeringsrammen på 38 mill. kroner er i henhold til forutsetningene.

Komiteen viser videre til at en forutsetning for prosjektet er at 332-skvadronen lokaliseres til Bodø hovedflystasjon, jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001). Komiteen viser til egen innstilling på Langtidsproposisjonen, jf. pkt. 1.2.

Komiteen er kjent med at det foreligger planer om en mellomløsning i forhold til tidligere vedtak ved at det i en overgangsperiode fortsatt skal utføres vedlikehold av F-16 på Ørland hovedflystasjon av de fly som er stasjonert der. Komiteen er enig i at det er viktig å opprettholde en viss kompetanse på vedlikehold ved Ørland inntil nye kampfly vil være fast stasjonert der, og tar til etterretning at dette reelt sett medfører at begrepet "sentralisert vedlikehold" ikke lenger blir dekkende ved at vedlikehold vil bli utført på den basen som har den aktuelle flytypen.

Vann- og avløpsanleggene ved Setermoen garnison fra 50- og 60-årene er i meget dårlig forfatning. Dette medfører at det stadig er tilfeller av sammenbrudd i spillvannsnettet. Utslippstillatelsen for Setermoen garnison setter krav til utbedring av spillvannsnettet, og utbedringstiltakene ligger langt etter skjema. Forsvarets bygningstjeneste forhandler om forlengelse av fristen for utbedring, slik at den blir i samsvar med ønsket framdrift på prosjektet. Prosjektet vil gi Setermoen garnison et tilfredsstillende vann- og avløpsnett i henhold til konsesjonen.

Det er tidligere utarbeidet separate prosjekter på ledningsnett for vann/overvann og ledningsnett for spillvann. Det vil være gunstig å gjennomføre disse prosjektene samtidig for å unngå å grave grøfter flere ganger. Det anbefales derfor at disse prosjektene slås sammen til ett prosjekt og omtales som Vann- og avløpsanlegg ved Setermoen garnison og planlegges ferdigstilt i 2004.

Prosjektet foreslås gjennomført innenfor en kostnadsramme på 33 mill. kroner.

Komiteen viser til Innst. S. nr. 238 (1999-2000); jf. St.prp. nr. 58 (1999-2000) der det ble behandlet et større infrastrukturprogram for Setermoen garnison med en total kostnadsramme på 238 mill. kroner, noe som innebar en vesentlig kostnadsøkning i prosjektet. Komiteen forutsetter at dette prosjektet gjennomføres innenfor planrammen på 33 mill. kroner.