Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram et forslag om innkreving av bompenger for å finansiere utbyggingen av fase 1 av den strekningsvise utbyggingen av Rv 4 i Oppland.

Fase 1 omfatter omlegging av Rv 4 på strekningen Reinsvoll - Hunndalen (omlegging forbi Raufoss), samt bygging av forbikjøringsfelt på Rv 4 på strekningen Lygna N - Einavoll.

Utbygging av Rv 4 i Oppland er sist omtalt i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011. Det heter her at strekningsvise investeringer på Rv 4 i Oppland prioriteres høyt i planperioden. Det går fram at planene for forsert utbygging av Rv 4 i Oppland er delt i to faser.

Forutsatt at det blir tilslutning til planene om delvis bompengefinansiering, kan omlegging forbi Raufoss (fase 1) gjennomføres i første fireårsperiode. I siste del av tiårsperioden er det aktuelt å legge om Rv 4 på strekningen Roa - Jaren (fase 2).

Departementet understreker betydningen av å se de to fasene i sammenheng. Det vises i denne forbindelse til at dette har vært en viktig forutsetning ved den lokale behandlingen av saken. Samferdselsdepartementet tar sikte på å komme tilbake til Stortinget med et endelig forslag om innkreving av bompenger for å finansiere utbyggingen av fase 2 som egen sak. Det forutsettes her en helhetlig vurdering av investeringene i korridoren.

Begge utbyggingsfasene foreslås finansiert med en kombinasjon av statlige midler og bompenger. Det legges opp til å finansiere minst 50 pst. av utbyggingskostnadene ved bompenger. Det er forutsatt at bompengeinnkrevingen skal skje som parallellinnkreving i begge fasene. Bomstasjonen skal flyttes mellom fase 1 og fase 2. Når innkrevingen for fase 1 er avsluttet, forutsettes det at bommen tas ned. Innkrevingspunktet for fase 1 kan dermed ikke benyttes til å kreve inn bompenger for fase 2.

Rv 4 inngår i det øvrige riksvegnettet, og er en hovedforbindelse mellom Oppland og Oslofjordområdet. Vegen har spesielt stor betydning for næringsliv og befolkning i Vest-Oppland.

Den lokale og regionale behandlingen omtales i kap. 3 i proposisjonen.

Oppland fylkesting har ved behandlingen av etatenes forslag til Nasjonal transportplan gått inn for at utbyggingen av Rv 4 bør prioriteres, og fattet 7. juni 2000 vedtak i sak 18/00 om utbygging av Rv 4.

Alle kommunene har gitt sin tilslutning til det bompengeopplegget som går fram av fylkestingets vedtak. Det er i det vesentlige fattet likelydende vedtak i kommunene, jf. omtalen i proposisjonen om forutsetninger ellers i kommunene.

Strekningen Reinsvoll - Hunndalen (Omlegging forbi Raufoss, Vestre Toten og Gjøvik kommuner) er svært ulykkesbelastet, og trafikken medfører støy og andre nærføringsulemper for beboerne langs vegen.

Prosjektet omfatter bygging av 13 km ny veg på østsiden av Raufoss sentrum med tre planskilte kryss, to kryssinger av Gjøvikbanen samt bygging av om lag 9 km lokalveger.

Ved å legge vegen utenom Raufoss sentrum får fjerntrafikken bedre framkommelighet, trafikksikkerheten bedres vesentlig og randbebyggelsen langs eksisterende veg får reduserte ulemper.

Det planlagte forbikjøringsfeltet på strekningen Lygna N - Einavoll vil bedre trafikkavviklingen og ulykkesrisikoen.

Det foreligger godkjent reguleringsplan for den 13 km lange strekningen Reinsvoll - Hunndalen. Kostnadene ved utbyggingen er beregnet til 257 mill. 2001-kroner. Kostnadene ved etablering av bomstasjon kommer i tillegg, og disse er anslått til 12 mill. 2001-kroner. Reguleringsplan for bomstasjonen forventes godkjent i løpet av august 2001.

Kostnadene for strekningen Lygna N - Einavoll, et ca. 4 km langt forbikjøringsfelt, er beregnet til 26 mill. kroner.

Netto nytte/kostnadsforhold for fase 1 er 1,8. Det er vesentlig reduserte ulykkeskostnader og reduserte tidskostnader som fører til den gode nytten.

Det legges opp til å finansiere utbyggingen i fase 1 med 140 mill. kroner i statlige midler og 155 mill. kroner i bompenger (2001-kr), til sammen 295 mill. kroner. Dette gir en bompengeandel på 53 pst.

Det er ikke lagt opp til at bompengeselskapet skal ta opp lån.

Gjennomføringen av fase 1 vil starte med bygging av forbikjøringsfeltet nord for Lygna.

I desember 2000 ble bompengeselskapet "Riksveg 4 A/S" opprettet med Oppland fylkeskommune som eier. Bompengeselskapet skal ha ansvar for bompengeinnkrevingen i begge fasene av prosjektet.

Det forutsettes én bom på nåværende Rv 4 ved Breiskallen, like sør for kommunegrensen mellom Vestre Toten og Gjøvik. Bompengeinnkrevingen forutsettes startet opp første halvår 2002.

Med forutsetningene for bompengeberegningene er innkrevingsperioden for fase 1 beregnet til 4 år og 3 måneder.

Det samme takstnivå og rabattsystem er forutsatt å legges til grunn også i fase 2.

Fase 2 omfatter omlegging av Rv 4 på strekningen Roa - Jaren, omlegging av Rv 4 med bygging av forbikjøringsfelt på strekningen Amundrud - Lygna S samt utbedring av rv 34 på strekningen Grime - Vesleelva.

På strekningen Roa - Jaren arbeides det med plan for ny veg over en lengde på ca. 11 km. Kostnadene er foreløpig beregnet til 260 mill. kr, herunder kostnader til flytting/reetablering av bomstasjon for fase 2 med 10 mill. kroner. Foreløpige vurderinger av virkningene for prosjektet Roa - Jaren viser en betydelig reduksjon av miljøulemper fra vegtrafikken og positiv effekt for trafikksikkerheten og framkommeligheten. Netto nytte/kostnadsforhold er foreløpig beregnet til 0,5.

For strekningen Amundrud - Lygna S pågår det planlegging for ny veg med forbikjøringsfelt over en lengde på ca. 3 km. Kostnadene er foreløpig beregnet til omlag 30 mill. kroner. Netto nytte/kostnadsforhold er foreløpig beregnet til 1,9.

Strekningen Grime - Vesleelva på riksveg 34 er smal og svingete. Kostnadene for utbedring av den 10 km lange strekningen er beregnet til omlag 60 mill. kr, og netto nytte/kostnadsforhold til 0,2.

I fase 2 legges det foreløpig opp til å finansiere utbyggingen med 170 mill. kr i statlige midler og 180 mill. kr i bompenger, til sammen 350 mill. kroner i perioden 2006-2011. Dette gir en bompengeandel på 51 pst. Det er lagt til grunn en innkrevingsperiode for fase 2 på 4 år og 3 måneder.

Samferdselsdepartementet viser til at det er stor usikkerhet når det gjelder plangrunnlag og kostnads­overslag for fase 2, men foreløpige beregninger viser at bompengefinansieringen av fase 2 er robust med hensyn til kostnadsøkninger.

Samferdselsdepartementet fremmer proposisjonen selv om fylkeskommunen ikke har behandlet handlingsprogrammet for 2002-2011.

Departementet legger betydelig vekt på den lokale viljen til å forsere utbyggingen av riksveg 4 med bompenger. Fylkestinget i Oppland og de berørte kommuner har gitt tilslutning til utbyggingen. Departementet forutsetter at fylkeskommunen prioriterer utbyggingen av Rv 4 ved behandlingen av handlingsprogrammet i juni 2001.

Departementet forutsetter at de krav og ønsker som er kommet fram under den lokale behandlingen om prioritering av andre prosjekter og tiltak på riksvegnettet i Oppland, blir vurdert ved behandlingen av handlingsprogrammet for fylkesfordelt ramme for perioden 2002-2011.

Departementet legger videre vekt på at utbyggingen vil gi bedre tilgjengelighet til hovedstadsområdet og hovedflyplassen på Gardermoen for en betydelig andel av næringsliv og innbyggere i Oppland.

Fase 1 er forutsatt utbygd med fire års bygge- og innkrevingstid. Departementet har ved anbefaling av parallellinnkreving lagt vekt på den korte innkrevingstiden og at dette gir betydelig reduserte innkrevingskostnader. Forutsetningene for prosjektet viser at det ikke skal være nødvendig med låneopptak. Dersom forutsetningene for fase 1 skulle svikte, kan det bli nødvendig at bompengeselskapet tar opp et kortsiktig lån for å sikre rasjonell anleggsdrift.

I den lokale behandlingen har det vært lagt opp til bruk av fylkesmannens skjønnsmidler til kompensasjon for uheldige virkninger av bomplasseringen.

Departementet vil imidlertid peke på at det gjennom Stortingets behandling av Nasjonal transportplan er gitt tilslutning til at det ikke skal gis kompensasjon for bomstasjonsplassering ved statlige midler/bompenger.

Departementet forutsetter at dersom Stortinget gir sin tilslutning til utbyggingen, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med standardavtalen.