C. Grunnlovsforslag - Fremsettelse i møte og separat trykking
Private forslag skal fremsettes muntlig i møte, jf. FO § 28 første ledd, og de skal snarest mangfoldiggjøres og omdeles til representantene, jf. FO § 29 første ledd. Som kjent blir de trykt fortløpende i Dok. nr. 8-serien. Dessuten blir alle slike forslag trykt samlet i et Dok. nr. 8 hvert år. Disse bestemmelsene om private forslag gjelder ikke for grunnlovsforslag fremsatt av stortings-representanter. Slike grunnlovsforslag har ikke blitt fremsatt muntlig i stortingsmøte, og de har ikke blitt mangfoldiggjort og omdelt separat. De har bare blitt trykt samlet i Dok. nr. 12 når det tredje Storting i valgperioden er over.
Bakgrunnen for reglene i FO om at private forslag skal fremsettes muntlig i møte og snarest mangfoldiggjøres, er prinsippet om at det så langt som mulig bør gjelde de samme regler for forslag fra stortings-representantene som for forslag fra regjeringen, fordi forslagene må sees som likeverdige, konstitusjonelt sett. Dette prinsippet har hittil ikke fått gjennomslag for grunnlovsforslag. Dersom regjeringen fremmer et grunnlovsforslag, skjer det ved en St. prp. I så fall blir forslaget mangfoldiggjort straks det er fremmet i statsråd, og fremsatt muntlig i Stortinget, på samme måte som andre proposisjoner. Grunnlovsforslag fra stortingsrepresentanter er nå den eneste type selvstendige forslag som ikke blir fremsatt muntlig i møte og ikke trykt separat.
Det følger av Grunnloven § 112 at grunnlovsforslag først kan behandles av Stortinget etter valget, og de kan derfor heller ikke sendes til komité før dette tidspunkt.
Dok. 8-forslag blir ansett som offentlige når de er blitt fremsatt muntlig. Grunnlovsforslag fra stortings-representanter er blitt ansett som offentlige først når de er trykt samlet i Dok. nr. 12. Det har av og til blitt reist spørsmål om å få utlevert kopi av innleverte grunnlovsforslag før Dok. nr. 12 er trykt. I slike tilfelle er det vanligvis blitt henvist til forslagsstilleren.
Det kan gå lang tid fra innleveringen til dette dokumentet er trykt, selv om de fleste grunnlovsforslag er blitt innlevert på slutten av det tredje Storting i perioden. Etter Presidentskapets oppfatning tilsier gode grunner at grunnlovsforslag blir offentlig tilgjengelige før de er trykt samlet i Dok. nr. 12.
Reglene om dokumentoffentlighet for Stortinget, som ble vedtatt av Stortinget 14. juni 2000, gjelder ikke for "dokumenter som tas inn i de trykte Stortingsforhandlingene" (§ 2 annet ledd). Dermed vil de ikke gjelde for grunnlovsforslag.
I Grunnloven § 112 første ledd heter det om grunnlovsforslag bl. a.: "... skal Forslaget derom fremsættes paa første, andet eller tredie Storthing efter nyt Valg og kundgjøres ved Trykken". Denne ordlyden synes å tale for at grunnlovsforslag fremsettes muntlig i stortingsmøte.
Et grunnlovsforslag kan ikke trekkes tilbake etter at Stortinget har vedtatt at det skal trykkes og kunngjøres, jf. FO § 31 siste ledd. Vedtak om dette gjøres når forslaget blir referert. Det vanlige har vært at grunnlovsforslag blir referert etter hvert som de blir innlevert, når Stortinget er samlet. Dersom grunnlovsforslagene skal fremsettes muntlig, bør de refereres i Stortinget kort tid deretter. En slik endring av praksis vil ikke innebære noen prinsipiell endring med hensyn til muligheten for å trekke forslag tilbake.
Presidentskapet finner at grunnlovsforslag fra representantene bør fremsettes muntlig i stortingsmøte så snart som mulig etter at de er innlevert. Ved muntlig fremsettelse i åpent møte blir eksistensen av forslaget offentlig kjent. Som en naturlig følge av dette bør forslaget bli offentlig tilgjengelig i skriftlig form straks det er muntlig fremsatt. Et slikt standpunkt vil ikke være i strid med grunnlovsbestemmelsen om at forslagene skal "kundgjøres ved Trykken".
Om sommeren kan det gå forholdsvis lang tid fra et forslag blir innlevert til det kan fremsettes muntlig i stortingsmøte. Presidentskapet finner likevel ikke grunn til å gå inn for at grunnlovsforslag blir offentlige hos administrasjonen allerede fra innleveringen. Som vilkår for offentlighet bør kreves den formalitet som fremsettelse i møte innebærer.
Videre foreslår Presidentskapet at grunnlovsforslagene fra stortingsrepresentantene blir trykt separat etter hvert som de blir fremsatt og referert, foruten at de blir trykt i et samledokument. Begrunnelsen for separat trykking er både av prinsipiell og praktisk art: Grunnlovsforslag må sees som en enda viktigere type forslag enn Dok. 8-forslag, og de sistnevnte blir trykt separat. Hvis grunnlovsforslagene skal bli offentlige ved fremsettelsen, og de ikke blir trykt separat, vil det måtte utleveres kopi av dem før samledokumentet blir trykt, og de bør omdeles separat til representantene. Imidlertid har en del av de innleverte forslagene en form som gjør dem lite egnet til å utleveres og omdeles i kopi.
Grunnlovsforslagene bør trykkes separat i en Dok. nr. 12-serie, som Dok. nr. 12:1, 12:2 osv. Nummereringen bør være gjennomgående for hele treårsperioden.
Presidentskapet foreslår at bestemmelser om muntlig fremsettelse og separat trykking av grunnlovsforslag fra stortingsrepresentanter tas inn i FO henholdsvis § 28 første ledd og § 29 første ledd.